مقالات

معرفی انواع سه راهی برق

انواع سه راهی برق

صنعت برق، به عنوان اصلی ترین صنعت و به نوعی صنعت مادر شناخته می شود. که کارکرد بسیاری از صنایع از این حوزه سرچشمه می گیرد. در این صنعت برای انتقال جریان الکتریکی و یا استفاده همزمان از یک منبع می توان از چندین نوع لوازم الکتریکی با مشخصات ویژه و متفاوت استفاده نمود. انواع سه راهی برق  نیز یکی از اصلی ترین و ضروری ترین لوازم الکتریکی محسوب می شود. که قطعا در هر جایی که به برق نیاز است این محصول به راحتی یافت می شود.

اما می دانید کاربرد سه راهی ها و محافظ برق چیست؟ این وسیله به چه منظوری ساخته می شود؟ سه راهی همانگونه که از نامش پیداست یک نوع وسیله پر کاربرد است که با کمک آن همزمان چند وسیله برقی می توانند از یک پریز انرژی الکتریکی دریافت کنند.

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در یک محل خاص برای چند نوع لوازم الکتریکی نیاز به استفاده از برق باشد. با وجود یک پریز نیز این اتصال غیر ممکن خواهد بود. مگر اینکه تنها یکی از لوازم از پریز استفاده نمایند. اما با ظهور چند راهی برق نظیر سه راهی دیگر مشکل این اتصال رفع شد. و می توان به راحتی با کمک یک سه راهی همزمان برای سه محصول از یک پریز استفاده کرد. برای بررسی بیشتر تا پایان مقاله با فرنام الکتریک همراه باشید.

ویژگی های سه راهی سیم سیار و چند راهی برق چیست؟

1_ امکان استفاده ی همزمان دو یا چند وسیله ی برقی در یک محیط و افزایش انشعاب پریز برق

2_ رفع مشکل کوتاهی کابل برق دستگاه های الکتریکی و دسترسی آسان تر آن ها جهت اتصال به برق

3_ امکان استفاده از خانه های چند راهی برق به عنوان تبدیل و کنار رفتن تبدیل دوشاخه برق جهت کمتر شدن هزینه ها و ایمنی بیشتر (در مدل های چند راهی تبدیل دار)

4_ امکان استفاده از پورت یو اس بی و برق 12 ولت (در مدل های یو اس بی دار)

5_ محافظت لوازم برق در برابر نوسانات ناگهانی جریان برق (این قابلیت برای محافظ ولتاژ برق به عنوان یک رابط و چند راهی برق است)

 انواع سه راهی برق

چرا باید از سه راهی برق استفاده کنیم؟

حتی ممکن سیم اتصال برخی از لوازم‌ بسیار کوتاه و اتصال آن به پریز غیرممکن باشد. در این صورت هم می توان از پریزها جهت انتقال جریان برق استفاده نمود. این سه راهی ها انواع مختلفی دارند که هر یک از انواع سه راهی برق نیز دارای مشخصاتی می باشند.

سه راهی ها دارای سه انشعاب هستند و با افزایش تعداد انشعابات قطعا اتصال لوازم الکتریکی بیشتری نیز فراهم می گردد. این سه راهی ها دارای نوعی‌ محافظ هستند که با توجه به بالا بودن قیمت لوازم برقی این محصول جهت برقراری ایمنی بهترین گزینه خواهد بود.

انواع سه راهی برق

سه راهی برق بدون سیم

این نوع سه راهی ساده ترین نوع سه راهی برق است که جهت افزایش انشعاب پریز برق و قابلیت اتصال سریع و مداوم وسایل برقی را فراهم می کند. این سراهی برق فاقد سیم و کابل است و به صورت مستقیم به پریز متصل می شود. سه راهی بدون سیم در مدل های کلید دار و بدون کلید، محافظ ولتاژ دار، تایمر دار تولید شده و در دسترس قرار دارند.

سه راهی برق سیم دار

این نوع سراهی ها نیز به صورت ساده هستند با این تفاوت که کابل برق بر روی آن ها سوار است و توسط دوشاخه ی مجزا به پریز برق متصل می شوند و در مدل های سه خانه، چهار خانه، پنج خانه و بیشتر تولید می شوند و در شکل ظاهری مربع یا مستطیل، کلید دار و بدون کلید، محافظ ولتاژ دار و مخصوصاً در طول و متراژ کابل برق با هم تفاوت دارند و باعث ایجاد تنوع و تناسب در رفع نیاز می شوند.

سه راهی برق USB دار

با استفاده از سراهی USB دار دیگر نیازی به آداپتور شارژر یا تبدیل دوشاخه نیست. همچنین در این نوع سه راهی ها امکان دسترسی به برق 12 ولت و پورت USB یو اس بی فراهم است، تفاوت این چند راهی ها نیز مانند سایر سه راهی ها در متراژ کابل، محافظ ولتاژ برق و شکل ظاهریشان است.

سه راهی برق صنعتی (سه راهی کرال صنعتی)

این مدل سه راهی ها جهت مصارف صنعتی و استفاده از دستگاه های پر قدرت و ابزار صنعتی مثل دریل، دستگاه جوش، سنگ فرز و… است. جنس این سراهی صنعتی از پلاستیک فشرده و مقاوم می باشد و در پوش مخصوص و مجزا برای هر پریز جهت ایمنی بیشتر دارد.

سه راهی برق جمع شو (رو رو سیار برق)

برای کار به صورت موقت و یا کارگاهی نیاز به یک سراهی برق جمع شو داریم که در شرایط و محیط های کاری خاص هر میزان طول کابل برای دسترسی به جریان برق محیا باشد. این چند راهی برق جمع شو که به سیم سیار نیز معروف است، این امر را فراهم می سازد و با استفاده از آن می توان چند وسیله ی برقی را به صورت همزمان استفاده کرد (برای مثال برش کاری و یا دریل کاری در نمای ساختمان و کار روی داربست)

چند راهی برق محافظ دار (محافظ ولتاژ برق چند خانه)

یکی دیگر از پر کاربرد ترین و پر مصرف ترین رابط های برق، چند راهی محافظ دار است که علاوه بر داشتن ویژگی های سایر سه راهی های برق، دارای محافظ ولتاژ برق جهت محافظت و جلوگیری از خرابی لوازم برقی در برابر نوسانات برق می شوند.

 انواع سه راهی برق

پرکاربردترین انواع سه راهی برق

  • سه راهی برق صنعتی

یکی از انواع سه راهی های بسیار مطرح بازار شامل سه راهی برق صنعتی است که این مدل سه راهی را تنها به منظور استفاده برای مصارف صنعتی به کار می برند. چرا که در صنایع نیاز به برق زیاد با قدرت و ولتاژ بالایی است و سه راهی مورد استفاده برای این صنایع نیز باید قدرت کافی برای انتقال چنین جریانی را داشته باشند. در میان انواع سه راهی برق سه راهی برق صنعتی برای دستگاه های پرقدرت کاربرد بیشتری دارد و ناگفته نماند که جنس محکم‌ تر و طول عمر بیشتری دارند.

از آنجایی که عبور جریان برق باعث داغی قطعات سه راهی می شود. پس جنس سه راهی باید به گونه ای باشد که داغی بیش از حد جریان را تحمل کند. طراحی این مدل سه راهی ها به گونه ای است. که برای هر یک از انشعابات به صورت جداگانه از یک در پوش عایق استفاده کرده اند. که قادر به جلوگیری از حوادث احتمالی خواهد بود.

  • سه راهی برق هوشمند

پیشرفت علم به اندازه ای قدرتمند بوده که تاثیرات آن روی صنعت برق به شدت تاثیرگذار بود. سه راهی های هوشمند برق یکی از نسل های جدید و پیشرفته همین تکنولوژی روز هستند که قابلیت های بسیار بهتر و بیشتری نسبت به دیگر مدل های سه راهی دارند. قابلیت اتصال به وای ‌فای یکی از مهمترین مزیت های این مدل سه راهی است. که حتی به‌ صورت یک محافظ عمل می کند.

از مهمترین ویژگی های این سه راهی نسل حدید قابلیت تنظیم آن در صورت وصل شدن به وای فای می باشد که حتی قابلیت اتصال USB نیز از دیگر مزیت های آن به شمار می رود. این محصول را بیشتر با هدف استفاده برای کارهای کارگاهی می سازند و ناگفته نماند که قیمت آن نیز مقرون بصرفه می باشد.

سه راهی برق ارت دار

در میان انواع سه راهی برق نوعی از سه راهی ها با نام سه راهی برق ارت دار وجود دارند که بهترین سه راهی است که بر اساس استانداردها طراحی و تولید می شود. این مدل از سه راهی برق ارت دار هستند، که از آن ها برای استفاده در تجهیزات مختلف استفاده می کنند. از آنجایی که ولتاژ برق ممکن است تحت شرایط مختلف یا کاهش و افزایش نوسان برق مشکل ایجاد کند، از این سه راهی های ارت دار جهت حفظ ایمنی استفاده خواهند کرد.

این‌ سه راهی به گونه ای طراحی شده اند که می توانند از نوسانات جلوگیری کنند چرا که در صورت عدم ارت دار بودن ممکن است لوازم الکتریکی مقاومت لازمه را در برابر این نوسانات نداشته و جریان عبوری وارد سیستم دستگاه شده و باعث می شود دستگاه های الکتریکی به راحتی بسوزند.

زمانی که نوسانات ایجاد شوند، این سه راهی های ارت دار به صورت خودکار باعث قطع شدن برق می شوند. و به این شکل است که از آسیب رسیدن به قطعات و لوازم الکتریکی جلوگیری خواهد شد. این تکنولوژی ارت چنین قابلیتی دارد که جریانات الکتریکی وارد شده به سیستم را کاملا به زمین منتقل نمایند. که این سیستم خود از یک چاه ارت و سیم متصل به چاه تشکیل می گردد. با توجه به پیشرفت علم، تجهیزات و لوازم الکتریکی نیز با تکنولوژی خاص و قابلیت بیشتر به تولید می رسند. سه راهی های ارت دار نیز نمونه ای از انواع تجهیزات بسیار پیشرفته ای هستند که بر اساس علم روز و با قابلیت ویژه ای با ایمنی بالا طراحی شده اند‌.