مقالات

راهنمای خرید و استفاده از تابلو برق بارانی

تابلو برق بارانی

قطعا می‌دانید که تمام نیروی الکتریکی خانه شما به بخش مرکز بار یا همان تابلو برق می‌رود و سپس به طور کنترل شده و ایمن در بخش مدارهای داخلی توزیع می‌شود. در اصل، همین پنل است که کل محافظت مدار خانه شما را به عهده دارد و علاوه بر کمک به جلوگیری از آتش‌سوزی الکتریکی و خطرات شوک؛ چراغ‌ها، لوازم خانگی و تجهیزات شما را روشن نگه می‌دارد. اما لازم به ذکر است؛ استفاده از این پنل به صورت معمول برای محیط خارج از خانه مناسب نیست و اگر نیاز به نوع مناسب آن دارید ما به شما تابلو برق بارانی را معرفی می‌کنیم. برای آشنایی بیشتر با این محصول و راهنمای خرید آن تا انتهای این مقاله فرنام الکتریک را همراهی کنید.

تابلو برق بارانی چیست؟

همانطور که در بخش اول این مبحث اشاره کردیم یک تابلو برق به عنوان مرکز توزیع برق ملک شما عمل می‌کند. به این صورت که: این نیروی الکتریسیته را از شرکت برق شما دریافت می‌نماید و آن را از طریق مدارها به وسایل و پریزهای مختلف خانه هدایت می‌کند.

اما وقتی صحبت از پنل‌ها در بخش بیرونی خانه می‌شود، تابلوهای الکتریکی مسئولیت‌های بیشتری را بر عهده می‌گیرند. آن‌ها علاوه بر وظایف و عملکرد‌های قبلی باید در برابر آب و هوا مقاوم باشند، در برابر دسترسی غیرمجاز محافظت شوند و برای عملکرد در شرایط متغیر بهینه شده باشند. در غیر این صورت با مشکلات جدی روبرو خواهید بود.

دانستنی های لازم درباره ی تابلو برق بارانی

ساختار این تابلوها به نوعی است که سقف شیب دار دارند تا باران یا برف به یک سمت رفته از روی سقف سرازیر شوند تا داخل تابلو نروند. جنس این تابلوها معمولا از گالوانیزه با پوشش رنگ پودری الکترواستاتیکی، آهن با پوشش رنگ الکترواستاتیکی و یا آهن با پوشش گالوانیزه گرم و ورق استنلس استیل است.

ضخامت تابلو برق بارانی به دلیل جنس ورق های متفاوتی که در آن به کار می رود متغیر است و در ضخامت های با ورق 2 الی 2.5 میلیمتر و 1.5 میلیمتر ساخته می شوند، متشکل از اجزای الکتریکی قبیل شینه های مسی فیدرها و مقره ها و رله های مختلف کنتاکتورها، انواع کلیدهای حفاظتی و یا قدرت، و یراق آلات از قبیل قفل و لولای مناسب تابلو برق بارانی از برندهای معتبر است.

 تابلو برق بارانی

ویژگی جعبه برق بارانی

تابلو برق‌های بارانی از کابل‌ها و اجزای شبکه در برابر شرایط مختلف محیطی و فیزیکی از جمله موارد زیر محافظت می‌کنند.

  • افراط در دما
  • محافظت در برابر رطوبت و بارندگی
  • اثرات فیزیکی جزئی، لرزش و بادهای شدید
  • آلودگی ناشی از گرد و غبار، خاک و سایر زباله‌ها
  • خوردگی ناشی از آب و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی جزئی
  • محافظت در برابر گرمای خورشیدی و قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش

جنس تابلو برق بارانی

جنس تابلو برق بارانی می تواند گالوانیزه با پوشش رنگ پودری الکترواستاتیکی و یا آهن با پوشش رنگ پودری الکترواستاتیکی و یا اینکه آهن با پوشش گالوانیزه گرم باشد و یا ساخته شده از ورق استنلس استیل باشد،که البته انتخاب جنس تابلو برق بارانی کاملا بستگی به محیط و میزان رطوبت و بارش دارد.

اجزای تابلو برق بارانی

این تابلو برق دارای یک بدنه با IP 55الی۶۷ و سقف شیبدار با درب جلو که دارای فوم تزریق پلی اورتان جهت بالا رفتن ضریب نفوذپذیری IP و همچنین صفحه کار(Work plate) که روی این صفحه کار ،اجزای الکتریکی از قبیل شینه های مسی فیدرها و مقره ها و رله های مختلف کنتاکتورها ،انواع کلیدهای حفاظتی و یا قدرت و … و همچنین یراق آلات از قبیل قفل و لولای مناسب میباشد.

رنگ تابلو برق

رنگ تابلو برق بارانی کاملا از نوع رنگ برق های دیگر از مدل پودری الکترواستاتیکی کوره ای میباشد البته شایان ذکر است چون این تابلو برای فضای خارج (out door) در نظر گرفته می شود پوشش رنگ پودری آن نیز باید مناسب محیط روباز باشد بنابراین رنگ پودری بر پایه پلی استر مناسب ترین گزینه در طیف رنگ های پودری میباشد .

ضخامت ورق تابلو برق

در تابلو برق بارانی از جنس آهن و استیل و گالوانیزه حداقل ضخامت ورق را ۱.۵میلیمتر در نظر میگیرند و شایان ذکر است چنانچه ضخامت ورق ۲ الی ۲.۵ میلیمتر در نظر گرفته شود تابلو دارای IP بالاتری خواهد بود زیرا درب تابلو در هنگام بستن و فشار دارای تابیدگی و پیچیدگی نخواهد شد . البته در بعضی مواقع بدنه تابلو را ضخامت ۱.۵ و درب آن را ضخامت ۲میلیمتر و یا بدنه تابلو برق را ضخامت ۲ و درب آن را ضخامت ۲.۵درنظر می گیرند.

تابلو برق بیرونی در چه فضا‌هایی کاربرد دارد؟

به طور کلی یک تابلو برق بارانی مناسب مکان‌های دورافتاده‌ای است که می‌تواند در برابر سخت‌ترین شرایط آب و هوایی، حتی بدون مراقبت برای مدت زمان طولانی‌تری مقاومت کند. از رطوبت، نوسانات دما، نور خورشید گرفته تا شرایط شدید، مانند مقاومت در برابر آب دریا یا مقاومت در برابر زلزله و دیگر آسیب‌ها؛ این محفظه‌های الکتریکی می‌توانند در برابر همه چیز مقاومت کنند.

تابلو فلزی پایه‌دار بارانی 60*40

چرا باید از یک جعبه برق بیرونی استفاده کرد؟

جعبه‌های برق در فضای باز بسیار ایمن هستند. هنگامی که تابلو‌های برق در فضای بیرونی نصب می‌شوند، در صورت وقوع آتش‌‎سوزی یا اتصالات کوتاه، آتش‌نشانی می‌تواند به سرعت جریان اصلی برق خانه شما را قطع کند. اگر خانه شما نسبتاً جدید باشد، احتمالاً یک تابلو برق بیرونی خواهید داشت.

با این حال، اگر در یک خانه قدیمی زندگی می‌کنید، به احتمال زیاد تابلو برق شما در داخل خانه شما قرار دارد. این بدان معناست که در حال حاضر، اکثر خانه‌ها نیاز به ارتقاء سیستم‌های الکتریکی دارند، از جمله نصب تابلو برق خارجی، چراکه برای ایمنی و محافظت از ساکنان الزامی است.

راهنمای خرید تابلو برق بارانی

قبل از اینکه بخواهید برای خرید یک تابلو برق جدید اقدام کنید، چند نکته وجود دارد که باید آن‌ها را در نظر بگیرید. این نکات عبارتند از:

  • برند تولیدکننده
  • کشویی یا ثابت بودن
  • مدل تابلو (دیواری، ایستاده و…)
  • تعیین تعداد مدارهای 1 و 2 قطبی
  • ظرفیت آمپر یا آمپراژ مرکز بار فعلی خود
  • میزان جریان برق سرویس برقی موجود و مناسب کار شما
  • جنس تابلو برق (فایبرگلاس، پلاستیکی، فلزی، آلومینیومی، تابلو برق استیل و…)
  • مکان نصب؛ اینکه می‌خواهید در محیط داخلی از آن استفاده کنید یا در فضای باز
  • توجه کنید که اگر نیازهای برقی شما بیشتر از خدمات فعلی شما باشد، ممکن است نیاز به افزایش یا ارتقاء سرویس خود داشته باشید.

 تابلو برق بارانی

تابلو برق بارانی دیواری

با طیف گسترده ای از رتبه بندی IP موجود، محفظه های دیواری معمولاً برای استفاده در فضای باز و داخلی مناسب هستند و در طیف گسترده ای از اندازه ها و پیکربندی ها ارائه می شوند. این بدین معنی است که تقریباً همیشه یک مدل برای مطابقت با نیازهای دقیق شما از نظر فضای نصب و الزامات ایمنی وجود دارد.

اکثر محفظه های دیواری از مواد محکم و مستحکم مانند فولاد ضد زنگ،ABS  یا ترموپلاستیک ساخته می شوند و می توانند در برابر ضربه های زیاد و همچنین طیف وسیعی از شرایط چالش برانگیز مقاومت کنند. در نتیجه، جعبه های دیواری معمولاً به گونه ای ساخته می شوند که هم به دلایل ایمنی و هم برای جلوگیری از دستکاری/ حذف تصادفی یا غیرمجاز، سطح امنیتی قابل اعتمادی را ارائه میدهند.

برای کاربردهایی که انعطاف ‌پذیری فیزیکی کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد، بسیاری از انواع محفظه‌های دیواری نیز در انواعی عرضه می ‌شوند که دارای درهای شفاف هستند و امکان شناسایی بصری راحت محتویات جعبه را فراهم می‌ کنند.

تابلوهای دیواری اغلب برای موارد زیر استفاده می شوند:

  • ذخیره و محافظت از طیف گسترده ای از کلیدهای برق و محفظه های ترمینال.
  • قطعات کامپیوتری نصب شده در قفسه، از جمله محفظه های داده های دیواری و محفظه های cpu دیواری.
  • مراکز مخابراتی و شبکه‌ ای، به ویژه در مواردی که نیاز به ارائه گره‌های وصله یا اتصال وجود دارد، اما جاهایی که قفسه ‌ها و کابینت‌های تجهیزات بزرگ از منظر فضای کف غیر عملی هستند.
  • مسکن و ایمن سازی برق صنعتی و سیستم های کنترل.
  • تجهیزات امنیتی ضد آب و هوا.
  • ارائه حفاظت IP برای سیستم های استخر و سونا.
  • سایر الزامات امنیتی عمومی ابزار یا سخت افزار.

جمع‌بندی

تابلو برق بیرونی دارای مزایایی مانند افزایش ایمنی، بهره‌وری انرژی و حتی افزایش بالقوه ارزش ملک است. اگر پنل فعلی شما قدیمی است یا مصرف برق شما را به میزان قابل توجهی افزایش داده است، به تنهایی برای افزایش ایمنی و بهره‌وری ارزش ارتقاء را دارد. در چنین شرایطی، توصیه ما به شما این است که هزینه‌های خود را بودجه‌بندی کنید و برای ارتقاء سیستم الکتریکی خود اقدام نمایید.