مقالات

دلیل آتش سوزی سیم برق که باید بدانید

دلیل آتش سوزی سیم برق

 دلیل آتش سوزی سیم برق که باید بدانید : سیم‌های برق به خاطر عبور جریان زیاد، در صورت‌عدم بهره‌گیری از هادی قوی و یا بی‌کیفیت بودن عایق، همواره مستعد سوختگی و حتی آتش گرفتن، هستند. از همین رو، متاسفانه آتش گرفتن سیم و کابل‌های برق، اصلی‌ترین دلیل حوادث آتش‌سوزی در سطح کشور است.

علت آتش گرفتن سیم برق می‌تواند ناشی از موارد متعددی باشد، اما برای پیشگیری از این موارد؛ کابل و سیم برق، باید برای ولتاژ و جریان عبوری، مناسب باشند و کیفیت ساخت بالایی داشته باشند؛ همچنین نکات ایمنی در سیم‌کشی رعایت شود و محل عبور سیم و کابل نیز در معرض آسیب‌های فیزیکی قرار نداشته باشد. در ادامه به‌طور کامل درباره‌ی علت آتش گرفتن سیم برق و راه‌های جلوگیری آن، صحبت خواهیم کرد؛ با فرنام الکتریک همراه باشید.

علت آتش سوزی سیم برق چیست؟

آتش گرفتن سیم کشی ساختمان می تواند دلایل زیادی داشته باشد که ما در این جا به برخی از آنها پرداخته ایم.

نگهداری ضعیف

مهمترین علت آتش گرفتن سیم برق که تاکنون شناخته شده است ضعف شبکه برق می باشد. شاید بسیاری از شما این سوال را بپرسید که چگونه می توان  ضعف شبکه برق خود را برطرف کنیم. تنها راه برطرف کردن این مشکل تعمیر منظم تابلو های برق می باشد. هنگامی که از تعمیر تابلو های برق سخن می گوییم یعنی غبار روبی از روی وسایل تابلو و شناخت کلید های معیوب و حذف آن ها از مدار. همچنین باید حتما به این موضوع که پیچ خوردگی در سیم کشی سبب ایجاد گرما و آتش سوزی می شود نیز توجه کنید.

آتش سوزی سیم برق

تجهیزات و لوازم قدیمی

شاید بسیاری از شما ندانید که علت آتش گرفتن سیم برق می تواند قدیمی بودن تجهیزات شما باشد. طبق تحقیقات و آمار منتشر شده مشخص شده است که معمولا ۱۹درصد از آتش سوزی هایی که در ساختمان های غیرمسکونی صورت می‌گیردو ۱۳درصد از آتش سوزی هایی که در ساختمان های مسکونی و آپارتمانی صورت می‌گیرند به علت فرسوده بودن تجهیزات سیم کشی و نقص در لوازم خانگی می باشد.

عدم رعایت کدهای ایمنی

یکی دیگر از علت آتش گرفتن سیم برق رعایت نکردن مد های ایمنی می باشد. معمولا سیم کشی هوایی که در قدیم درست شده اند و به روش قدیم می باشند نمی توانند شرایط ساختمان های امروزی را پشتیبانی کنند.

اما هنوزم هستند مجتمع های تجاری که از این سیم کشی ها استفاده می کنند. سیم کشی های قدیمی بیشتر اوقات با ایجاد قوس الکتریکی باعث آتش سوزی می شوند. در سیم کشی های قدیمی اصول سیم کشی به درستی رعایت نمی شدند برای مثال: متخصصین عقیده دارند اگر آمپر مدار بالا باشد حتما باید سیم ها نیز بزرگتر باشند. زیرا در غیر این صورت گرما زیاد می شود و سیم ها ذوب می شوند و آتش سوزی ایجاد می کنند.

استفاده از سه راهی های زیاد

اکستنشن ها و سه راهی های زیاد نیز می توانند علت آتش گرفتن سیم برق باشند. خطرناک ترین وضعیت زمانی است که سیم های داخلی زیادی به یک پریز وصل می شوند که برخی از آنها دوشاخه ها یا سیم های آسیب دیده دارند. توجه داشته باشید که هنگام اتصال سه راهی ها، سیم های داخلی و دستگاه ها، هیچ چیزی جرقه نمی زند یا در جایی گرم نمی شود.

راه‌های جلوگیری از آتش سوزی سیم برق

پیشگیری، سنگ بنای ایمنی در برابر حریق است. با اجرای اقدامات پیشگیرانه، افراد و مشاغل می‌توانند خطر آتش سوزی سیم برق را به میزان قابل توجهی کاهش دهند. این امر، شامل مجموعه‌ای از اقدامات، از تعمیر و نگهداری منظم گرفته تا برنامه ریزی استراتژیک و مشاهده دقیق است.

آتش سوزی سیم برق

بازرسی منظم برق

بازرسی‌های برقی برنامه ریزی شده، یک رویکرد پیشگیرانه برای شناسایی خطرات احتمالی آتش سوزی است. متخصصان آموزش دیده، می‌توانند وضعیت سیم کشی، پریزها و لوازم خانگی را ارزیابی، و مشکلات را قبل از تشدید، شناسایی کنند. بازرسی‌های منظم، به ویژه برای ساختمان‌ها و مکان‌های قدیمی، با احتمال سایش و پارگی بیشتر، مهم است.

بارگذاری مدار مناسب

توزیع وسایل الکتریکی در سراسر مدارها، یک اقدام پیشگیرانه ساده و در عین حال مؤثر است. بارگذاری بیش از حد یک مدار با اتصال بیش از حد دستگاه‌ها، آن را تحت فشار قرار داده و گرما تولید می‌کند؛ که می‌تواند منجر به آتش‌سوزی شود. متعادل کردن بار در مدارهای متعدد، از گرمای بیش از حد جلوگیری کرده و خطر آتش سوزی را کاهش می‌دهد.

نصب و راه اندازی سیم کشی حرفه ای

نصب صحیح سیم کشی، برای ایمنی بسیار مهم است. برق‌کارهای معتبر، دانش و تخصص لازم را برای سیم کشی صحیح، با رعایت قوانین و دستورالعمل‌های ایمنی، دارند.

اجتناب از مواد قابل اشتعال

مواد قابل اشتعال، باید همیشه دور از اجزای الکتریکی نگهداری شوند. این شامل نگهداری این اقلام، دور از سیم کشی و پریزها و حفظ فضای خالی در اطراف تابلوهای برق است. با حذف منابع احتمالی احتراق، می‌توانید خطر را به میزان قابل توجهی کاهش دهید.

کنترل جوندگان

این موجودات، به دلیل ایجاد مشکلات الکتریکی با جویدن سیم‌ها، بدنام هستند. استفاده از اقدامات کنترلی مانند آب بندی نقاط ورودی و استفاده از عوامل بازدارنده، از دسترسی آن‌ها به سیم کشی جلوگیری می‌کند. جلوگیری از آسیب جوندگان، نه تنها ایمنی را افزایش می‌دهد؛ بلکه به یک‌پارچگی کلی سیستم‌های الکتریکی نیز کمک می‌کند.

توجه سریع به علائم هشدار دهنده

شناسایی و رسیدگی سریع به علائم هشدار دهنده، یک جنبه حیاتی در پیشگیری از آتش سوزی است. نورهای سوسوزن، جرقه‌ها، بوی سوختن و سایر نشانه‌های مشکلات الکتریکی را هرگز نباید نادیده گرفت. اقدام سریع برای شناسایی و اصلاح مشکلات، می‌تواند از تبدیل شدن مسائل کوچک به خطرات بزرگ، جلوگیری کند.

چگونه سیم کشی آتش گرفته را خاموش کنیم؟

برای خاموش کردن سیم کشی در حال سوختن، لازم است از عوامل اطفاء حریق موثر استفاده شود. باید به خوبی درک کرد که چه کاری باید انجام داد، چگونه باید خاموش کرد، چه روشی باید باشد و کدام خاموش کننده در هنگام خاموش کردن سیم کشی قابل استفاده است. اولین چیزی که باید بدانید این است که اگر سیم کشی برق داشته باشد، خاموش کردن آن با آب اکیدا ممنوع است. با توجه به اینکه آب رسانای ایده آل جریان است، کسی که آب می ریزد قطعا  دچار برق گرفتگی می شود.

اگر امکان قطع برق اصلی وجود دارد، می توانید از ماسه، آب یا کپسول آتش نشانی استفاده کنید. اما در مواردی که قطع برق غیر ممکن باشد فقط از کپسول آتش نشانی کلاس E استفاده می شود.این کلاس روی بدنه کپسول آتش نشانی مشخص است.

برای خاموش کردن سیم کشی که به علت آتش گرفتن سیم برق دچار آتش سوزی شده است  از دی اکسید کربن، آئروسل و مواد خاموش کننده پودر استفاده می شود. آنها برای خاموش کردن تحت ولتاژ تا 1000 ولت استفاده می شوند. اگر ولتاژ بیشتر است، شبکه را قطع کنید. البته باید توجه داشته باشید که  تحت هیچ شرایطی نباید از کپسول آتش نشانی هوا فوم برای خاموش کردن اینگونه از آتش سوزی ها  استفاده کرد.