مقالات

ساعت فرمان چیست؟

ساعت فرمان

با گسترش علم و فناوری، هر روزه نیاز به مدیریت زمان و زمان بندی در جهت کنترل مصرف کننده، بیشتر به چشم می‌خورد. یکی از تجهیزات مهم در این زمینه تایمر دیجیتال هوشمند یا ساعت فرمان می‌باشد. در این مقاله به شرح ساعت فرمان و انواع آن از جهات مختلف می‌پردازیم با فرنام الکتریک همراه باشید.

ساعت فرمان چیست؟

ساعت فرمان یا تایمر دیجیتال هوشمند دستگاهی است که در ساعت مشخص و مورد نظر کاربر فرمان را به خروجی ارسال می‌نماید و خروجی را فعال می‌نماید. این فرمان به صورت قطع و وصل جریان برق از طریق رله (خروجی) امکان پذیر بوده که منجر به روشن یا خاموش شدن دستگاه مصرف کننده می‌شود. در ادامه به انواع ساعت فرمان از جنبه های متفاوت پرداخته می‌شود.

دسته بندی انواع ساعت فرمان از جنبه‌های مختلف

  1. بر اساس نحوه‌ی تنظیمات
  2. از نظر زمان‌بندی
  3. بر اساس تعداد خروجی
  4. از نظر کاربرد

انواع ساعت فرمان بر اساس نحوه‌ی تنظیمات

انواع ساعت فرمان از نظر نحوه‌ی تنظیمات به شرح زیر می‌باشند:

  •  آنالوگ یا مکانیکی
  • دیجیتال
  • تنظیم از طریق تلفن همراه

ساعت فرمان آنالوگ

ساعت فرمان آنالوگ جزو تجهیزات مدار فرمان بوده که معمولا دارای یک یا چند پلاتین فرمان به منظور روشن و خاموش کردن بخشی از مدار در ساعات و روزهای مشخص می‌باشد. این تایمرها در مدل های یک ساعته، روزانه و هفتگی است. روش کار آنها تقریبا مانند ساعت‌های دیواری با یک موتور داخلی است. موتور داخلی ساعت‌فرمان آنالوگ با یک باتری معمولی شارژ می‌شود.

روش تنظیم تایمر آنالوگ یا مکانیکی به وسیله ی صفحه ی گردانی مندرج که در روی تایمر قرار دارد انجام می‌گیرد. برای تنظیم هر ساعت آنالوگ ممکن است روش های مختلفی از طرف شرکت های سازنده ارائه گردد که بایستی بر اساس آن ساعت تنظیم گردد و معمولا کاربران بدون داشتن راهنما یا دستورالعمل، قادر به تنظیم تایمر آنالوگ نیستند.

ساعت فرمان

ساعت فرمان پریز دار

ساعت‌فرمان پریزداربه صورت قابل نصب در پریزهای تک فاز بوده و معمولا به صورتی ساخته می‌شوند که درگاهی جهت اتصال مستقیم دوشاخه داشته باشد. این تایمر برای کنترل یک دستگاه کوچک به کار می‌رود.

ساعت فرمان دیجیتال

در این نوع تایمر کاربر می‌تواند به کمک چند دکمه و یک صفحه ی نمایشگر تنظیمات را به میکروپروسسور انتقال دهد. میکروپروسسور هم بر اساس تنظیمات دریافت شده محاسبات زمان و مکان را انجام می‌دهد. در این مرحله فرامین خواسته شده به خروجی ها که در ساعت‌فرمان دیجیتال به صورت رله است، داده می‌شود.

انواع ساعت فرمان از نظر زمان‌بندی

انواع ساعت‌فرمان‌ها از نظر زمان‌بندی  به شرح زیر تقسیم بندی می‌گردند:

  • ساعت فرمان روزانه(24 ساعته)
  • ساعت فرمان نجومی یا خورشیدی
  • ساعت فرمان هفتگی
  • ساعت فرمان ماهیانه
  • ساعت فرمان سالیانه

ساعت فرمان روزانه (24 ساعته)

این نوع تایمر به این صورت عمل می‌نماید که هر روز بر اساس زمان‌بندی خاصی که کاربر داده در زمان مشخصی روشن شده و مصرف کننده ی متصل به ساعت‌فرمان را بر اساس زمان‌بندی مشخص شده‌ی روزانه، قطع یا وصل می‌نماید.

ساعت فرمان نجومی (خورشیدی)

ساعت فرمان نجومی یا همان ساعت خورشیدی، یک سیستم زمانی است که بر اساس حرکت خورشید در طول روز و در فضای مجاور زمین تعریف می‌شود. در این سیستم زمانی، روز به طور خاص از طلوع خورشید تا غروب آن شمارش می‌شود و شامل 24 ساعت است. این ساعت فرمان برای بسیاری از فعالیت‌های مربوط به نجوم و علوم فضایی استفاده می‌شود.

به عنوان مثال، در این سیستم زمانی، ساعت 12 ظهر به معنی زمانی است که خورشید در نقطه بالاترین موقعیتش در آسمان قرار دارد و معمولاً در نیمه‌ی راه بین طلوع و غروب خورشید است. در مقابل، در سیستم ساعت فرمان معمولی که بر اساس زمان‌های دقیق اندازه‌گیری شده توسط ساعت‌های جهانی تعریف می‌شود، ممکن است ساعت 12 ظهر با زمانی که

در بعضی موارد، قطع و وصل مصرف کننده بر اساس طلوع و غروب خورشید انجام می‌گیرد. بدین منظور می‌توان از ساعت فرمان نجومی (خورشیدی) استفاده کرد. این تایمر را می‌توان بر اساس اوقات نجومی تنظیم نمود.

ساعت فرمان هفتگی

ساعت فرمان هفتگی، یک سیستم زمانی است که برای برنامه‌ریزی و مدیریت زمان در طول هفته استفاده می‌شود. در این سیستم زمانی، هفته به شکل 7 روزه تقسیم می‌شود و هر روز به عنوان یک واحد زمانی در نظر گرفته می‌شود.

در ساعت فرمان هفتگی، ممکن است هر روز با مجموعه‌ای از وظایف خاص و زمان مشخصی برای هر وظیفه مرتبط باشد. این سیستم زمانی معمولاً در برنامه‌ریزی کاری، آموزشی و تحصیلی، و همچنین برای برخی فعالیت‌های روزمره مانند ورزش و تفریح استفاده می‌شود.

مانند سایر سیستم‌های زمانی، طرز محاسبه ساعت فرمان هفتگی در کشورها و مناطق مختلف ممکن است متفاوت باشد. به عنوان مثال، در برخی کشورها، هفته با شروع از یکشنبه شروع می‌شود در حالی که در برخی دیگر، شروع هفته را روز دیگری مانند یکشنبه یا یکشنبه‌ی بعد از روز جمعه تعیین می‌کنند.

عملکرد این ساعت فرمان بدین صورت است کاربر می‌تواند زمان بندی خاص خود بر اساس روزهای مورد نظر در هفته و در ساعاتی خاص برای قطع و وصل مصرف کننده را داشته باشد.

ساعت فرمان ماهیانه

ساعت فرمان ماهیانه، یک سیستم زمانی است که برای برنامه‌ریزی و مدیریت زمان در طول ماه استفاده می‌شود. در این سیستم زمانی، ماه به شکل 30 یا 31 روزه تقسیم می‌شود و هر روز به عنوان یک واحد زمانی در نظر گرفته می‌شود. همچنین، یک روز به عنوان روز آخر ماه در نظر گرفته می‌شود که برای محاسبه طول دقیق ماه، به کار می‌رود.

در ساعت فرمان ماهیانه، ممکن است هر روز با مجموعه‌ای از وظایف خاص و زمان مشخصی برای هر وظیفه مرتبط باشد. این سیستم زمانی معمولاً در برنامه‌ریزی پروژه‌های کوچک و بزرگ، امور مالی و حسابداری، و همچنین در برخی فعالیت‌های روزمره مانند ورزش و تفریح استفاده می‌شود.

مانند سایر سیستم‌های زمانی، طرز محاسبه ساعت فرمان ماهیانه در کشورها و مناطق مختلف ممکن است متفاوت باشد. به عنوان مثال، در برخی کشورها، ماهیانه با شروع از روز اول ماه شروع می‌شود در حالی که در برخی دیگر، شروع ماهیانه را به شکلی دیگر تعیین می‌کنند.

در این نوع از تایمر نیز مانند ساعت فرمان هفتگی، می‌توان مشخص نمود در چه روزهایی از ماه و در ساعات مشخص و مورد نظر کاربر، مصرف کننده روشن و یا خاموش گردد.

بعضی فرآیندها و پروسه های مربوط به مراکز تجاری ومسکونی بزرگ و کوچک را بایستی در روزهای خاصی از ماه اجرا نمود. این بدین معنی ست که در روزهای خاصی از ماه مصرف کننده ی الکتریکی را باید فعال یا غیر فعال کرد. به طور مثال در روزهای فرد یا 4 روز خاص در هر ماه، یک کلید قطع یا وصل گردد. این نیاز ممکن است در زمینه ی کشاورزی، دامداری، صنعت نیز احساس گردد. به کمک ساعت فرمان ماهیانه می‌توان روزهای مورد نظر را مشخص کرده و زمان بندی خاص خود را جهت قطع و وصل کلید در روزهای برنامه ریزی شده ی ماه انجام دهید.

ساعت فرمان سالیانه (تقویم)

در بعضی موارد، کاربر بایستی در روزهای خاصی از سال، مصرف کننده ی الکتریکی خود را قطع یا وصل نماید. این مناسبت ها ممکن است مراسم سوگواری، اعیاد مذهبی، اعیاد باستانی و … و یا مواردی خاص مربوط به محل مورد استفاده باشد.به طور مثال شهرداری ها نیاز دارند در روزهای خاص به دلیل ایام سوگواری چراغ ها را خاموش، به رنگ سبز یا قرمز روشن نمایند و یا در جشن ها، بازی های نور و نورپردازی ها را روشن نمایند.

اینکه در هر مناسبت و بعد از آن، تابلو برق های مربوط به آن مکان را قطع یا وصل نمایند مقوله ای است که باعث بروز مشکلات و صرف هزینه و وقت بسیاری برای پرسنل و شهرداری ها می‌شود. بدین طریق که کاربر روزهای مورد نظر برای قطع یا وصل مصرف کننده را همراه با زمان بندی وارد می‌نماید.سپس زمان بندی وارد شده در زمان مورد نظرکاربر اعمال می‌گردد.

با توجه به موارد بالا می‌توان گفت تایمر سالیانه با برنامه ی زمان بندی که کاربر بر اساس روزهای خاص مورد نظر خود وارد می‌کند، قطع و وصل مصرف کننده را در زمان بندی خاص انجام می‌دهد.

در این زمان بندی ها نکته ای که وجود دارد این است که در زمان بندی های مناسبتی مناسبت های قمری و تقویم شمسی با هم تلفیق گردیده است. تلفیق این دو مورد، باعث چرخشی در تاریخ مناسبت های مذهبی گشته که در بسیاری موارد باعث بروز مشکلاتی شده است.

ساعت فرمان

انواع ساعت فرمان (تایمر دیجیتال هوشمند) از نظر تعداد خروجی

  • یک رله (خروجی)
  • دو رله (خروجی)
  • چهار رله (خروجی) یا بیشتر

ساعت فرمان‌ها از نظر کاربرد

ساعت فرمان را می‌توان از لحاظ ولتاژ ورودی و آمپراژ خروجی به شرح زیر تقسیم بندی نمود:

  • AC
  • DC

برای تقسیم بندی ساعت‌فرمان می‌توان به ولتاژ ورودی آن نیز دقت نمود. این ولتاژ یا به صورت AC می‌باشد یا به صورت DC

ولتاژ ورودی AC

این ولتاژ بین 210 تا 230 ولت AC متغیر می‌باشد، این نوسان بر اساس شبکه توزیع تغییر می‌نماید.

ولتاژ ورودی DC

ولتاژ ورودی در این محصول به دو صورت می‌باشد:

  • تغذیه ورودی 40 تا 60 ولت DC
  • تغذیه ورودی 12 تا 40 ولت DC

این نوع ساعت فرمان‌ها را کاربر بر اساس نیاز خود و مصرف کننده انتخاب می‌نماید.

ساعت فرمان‌های نجومی – هفتگی

این بخش به توضیح ساعت فرمان نجومی و هفتگی و تفاوت های آن پرداخته است. دلیل نام گذاری آن نیازهای مختلف و متفاوتی است که در صنعت برق و حوزه های مختلف احساس شد.

در طول شبانه روز ممکن است در مراکز صنعتی، تجاری و مسکونی و …، نیاز به فرآیندی احساس گردد که بایستی در ساعاتی خاص انجام گردد. مانند روشن شدن موتور یا دستگاه ها در ساعت کاری، فن، هود و … .

این فرآیند ها به حضور یا عدم حضور خورشید در آسمان و یا طلوع و غروب خورشید بی ارتباط بوده و تنها در ساعات خاصی انجام پذیر است.

در مواردی دیگر، طلوع خورشید، غروب خورشید و … برای کاربر مهم بوده و اوقات نجومی در انجام فرآیند موثرمی باشد مانند روشن شدن چراغ های روشنایی در هنگام غروب خورشید. اوقات نجومی بر اساس فصول و در طول سال و در طول و عرض جغرافیایی مختلف، متفاوت می‌باشد.

ویژگی های ساعت فرمان شیوا امواج

هر محصول کنترلی دارای ویژگی های خاص خود می باشد. ساعت فرمان شیوا امواج با داشتن ویژگی های خاص و بسیار می تواند در کنترل بسیاری از مدارات الکتریکی کارآمد باشد. شما با استفاده از قابلیت و ویژگی های مختلف ساعت فرمان شیوا امواج می توانید از کاربرد های متنوع این محصول استفاده کنید. ویژگی های این ساعت فرمان با کیفیت را در ادامه برای شما شرح خواهیم داد.

  • استفاده از باتری لیتیم یون با داشتن عمر مفید ۵ سال و قابلیت تعویض باتری
  • ذخیره تنظیمات در صورت قطع برق ورودی
  • نمایش درست و دقیق تاریخ، ساعت و روز های در نظر گرفته شده
  • نمایش خطاها و پیغام های تنظیمی مختلف
  • دارای تعدادی نمایشگر سون سگمنت برای نمایش برنامه های تعریف شده
  • قابلیت تغییر و عدم تغییر به ساعت های تابستانه و زمستانه
  • فعال و غیر فعال کردن برنامه های تعریف شده در روز های خاص
  • برنامه ریزی با دقت بالا در حد یک دقیقه برای برنامه های موجود
  • کار کردن با ولتاژ ۱۸۰ تا ۲۵۰ ولت متناوب
  • دارای فرکانس کاری ۵۰ تا ۶۰ هرتز
  • کارکردن در بازه دمایی منفی ۲۰ تا مثبت ۶۵ درجه سانتی گراد
  • قابلیت کار کردن در رطوبت ۷۰ درصد
  • دارای رله خروجی ۵ آمپر

خرید ساعت فرمان شیوا امواج

در خرید این محصولات ابتدا باید نیاز سنجی های مد نظر را انجام داد. ساعت فرمان شیوا امواج را می توان در موارد بسیاری برای قطع و وصل برق مدار ها مورد استفاده قرار داد. در هنگام خرید با توجه به نیاز خود از ساعت فرمان های هفتگی، روزانه و یا ماهانه استفاده کنید. می توان با توجه به میزان جریان خروجی مد نظر ساعت های مختلفی را خریداری کرد. به طور معمول ساعت فرمان شیوا امواج برای قطع و وصل برق یک یا چند وسیله استفاده می شود. می توانید ساعت فرمان شیوا امواج را از فروشگاه های اینترنتی و حضوری تهیه نماید. در هنگام خرید به اصالت کالا توجه نمایید. برای ثبت سفارش خود می توانید با شماره تلفن های موجود در سایت تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید