مقالات

کنتاکت خشک (dry contact) چیست؟

کنتاکت خشک

به نظرتان کنتاکت خشک (dry contact) چه قطعه‌ای است و چه کاربردهایی دارد؟ تفاوت اصلی بین کنتاکت خشک و کنتاکت خیس چیست و هر کدام چه خصوصیاتی دارند؟ در این مقاله از فرنام الکتریک ، با این کنتاکت ها آشنا می شوید و می‌توانید برای انتخاب قطعاتی مانند رله های SSR بهتر تصمیم بگیرید.

بررسی کنتاکت های در تفاوت بین کنتاکت های کمکی و اصلی در کنتاکتور

از موارد تفاوت بین کنتاکت های کمکی و اصلی در کنتاکتور این است که کنتاکت های اصلی در یک کنتاکتور الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرند که برای اتصال بار به منبع استفاده می شوند. کنتاکت های اصلی یا کنتاکت های برق، برای حمل جریان و ولتاژ بالا طراحی شده اند. البته باید در نظر داشت که تعداد کنتاکت های برق در یک کنتاکتور به درجه بندی قطب آن بستگی دارد.

یعنی در کنتاکتور دو قطبی، دو کنتاکت اصلی وجود دارد در حالی که در کنتاکتور سه قطبی سه کنتاکت اصلی تعبیه می شود. کنتاکت‌ های اصلی یا برقی کنتاکت‌ های NO (معمولاً باز) هستند، به این معنی که فقط زمانی که سیم‌ پیچ مغناطیسی کنتاکتور برق باشد، تماس برقرار می‌ کنند.

در بررسی تفاوت بین کنتاکت های کمکی و اصلی در کنتاکتور باید توجه داشت که همه کنتاکتور های الکتریکی دارای کنتاکت های اصلی یا برق هستند؛ اما برخی از آن ها ممکن است کنتاکت های کمکی نداشته باشند. کنتاکت های اصلی همیشه با ولتاژ و جریان بالا در مقایسه با کنتاکت های کمکی کار می کنند.

کنتاکت کمکی چیست؟

کنتاکت های کمکی، به عنوان قطعات اضافه ای شناخته می شوند که در یک مدار قرار گرفته و می توانند میزان الکتریسیته جاری در سیستم را افزایش دهند. کنتاکت کمکی به طور معمول هنگامی استفاده می شوند که منبع اولیه ای از قبل تعبیه شده است؛ اما برای اینکه فقط یک کنتاکت کمکی کار کند، نیاز به انرژی زیادی است.

این وسیله جانبی به شما امکان می دهد تا وضعیت مدار شکن مینیاتوری یا محافظ مکمل را بوسیله یک کنترل از راه دور بررسی کنید. در توضیح ساده، به تشخیص از راه دور باز یا بسته بودن مدار شکن کمک می کند. این دستگاه می تواند برای اهداف مختلفی به جز نشان دادن وضعیت از راه دور استفاده شود.

مدار شکن مینیاتوری منبع تغذیه موتور را قطع می کند و در صورت ایراد در مدار برق (اتصال کوتاه یا اضافه بار) از آن در برابر خطا محافظت می کند. با این حال در بررسی تفاوت بین کنتاکت های کمکی و اصلی در کنتاکتور، یک بررسی دقیق تر از مدار کنترل نشان می دهد که اتصالات، بسته باقی می مانند و برق را به سیم پیچ کنتاکتور متصل می کنند.

کنتاکت خشک (dry contact)

کنتاکتور کمکی چگونه کار می کند

برای کسب دانش در خصوص تفاوت بین کنتاکت های کمکی و اصلی در کنتاکتور باید ابتدا با عملکرد نوع کمکی آشنا شد. کنتاکت کمکی وسیله ای است که به یک سوئیچ اجازه می دهد سوئیچ دیگری (معمولا بزرگ تر) را کنترل کند. آن ها دو مجموعه کنتاکت جریان کم در دو سوی مدار و یک سیم پیچ با کنتاکت های قوی در داخل مدار طراحی می شوند.

گروهی از کنتاکت ها به عنوان “ولتاژ پایین” شناسایی می شوند. کنتاکت کمکی، مشابه سیم‌ پیچ‌ های کنتاکتور اصلی قدرت که برای کار مداوم در سرتاسر نیروگاه درجه ‌بندی می ‌شوند. این ها حاوی عناصر تاخیر زمانی هستند که در صورت باز شدن کنتاکت کمکی، در حالی که کنتاکتور اصلی هنوز روشن است و از ایجاد قوس و آسیب احتمالی جلوگیری می‌کند.

کاربرد های کنتاکتور کمکی از موارد دیگر بررسی تفاوت بین کنتاکت های کمکی و اصلی در کنتاکتور است. این موارد عبارتند از:

  • کلید های مدار و سایر تجهیزات شما را محافظت می کند.
  • محافظت بهتری در برابر آسیب های الکتریکی ایجاد می نماید.
  • احتمال خرابی الکتریکی را کاهش می دهد.
  • به دوام قطع کننده مدار کمک می کند.

کنتاکت خشک چیست؟

کنتاکت خشک (Dry Contact) که به‌عنوان کنتاکت بدون ولت یا کنتاکت بدون پتانسیل نیز شناخته می‌شود، نوعی کنتاکت است که در آن، برق یا ولتاژ مستقیماً از سوییچ تامین نمی‌شود. در عوض همیشه منبع دیگری به شکل غیر مستقیم برق یا ولتاژ را تامین می‌کند.

این کنتاکت‌‌ها به عنوان کنتاکت‌های غیرفعال نیز شناخته می شوند؛ زیرا هیچ انرژی به شکل مستقیم بر آن‌ها اعمال نمی‌شود.
dry contact به سادگی مانند یک کلید معمولی عمل می‌کند که قادر است تا مدارها را باز یا بسته کند. وقتی کنتاکت‌ها بسته هستند، جریان از کنتاکت‌ها می‌گذرد و وقتی کنتاکت‌ها باز می‌شوند، جریانی از آن‌ها عبور نمی‌کند.

کنتاکت خشک (dry contact) و جریان برق

dry contact معمولاً در مدار رله یافت می‌شوند. همان‌طور که در مدار رله، برق خارجی به‌طور مستقیم به کنتاکت‌های رله اعمال نمی‌شود، در این مدل از کنتاک‌های نیز برق همیشه توسط مدار دیگری تامین می‌شود.

کنتاکت‌ های نوع خشک عمدتاً در مدارهای توزیع AC با ولتاژ پایین (کمتر از 50 ولت) مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ به همین دلیل می‌توان از آن برای نظارت بر آلارم هایی مانند اعلام حریق، دزدگیر و دزدگیر سیستم‌های برق استفاده کرد.

نکته قابل توجه در این کنتاکت ها این است که در آن ولتاژ و جریان به سطوحی خاصی محدود شده است؛ به همین دلیل این کنتاک‌ها نمی توانند باعث تغییر در وضعیت فیزیکی و الکتریکی اتصالات شوند. ولتاژ مدار باز، 20 میلی ولت یا کمتر و جریان اتصال کوتاه، 100 میلی آمپر یا کمتر است.

مزایای تماس خشک

این نشان می‌دهد که یک تماس خشک درست مانند یک معمولی عمل می‌کند. سوئیچ. آنها برای ایجاد جداسازی بین دو مدار استفاده می شوند.

یک مزیت اصلی این است که می توانید دو مدار را به طور کامل ایزوله کنید و در صورت بروز هر مشکلی یک مدار را بدون دست زدن به مدار دوم بررسی کنید. اگر مشکلی برای مثال در سمت ورودی پیش آمد، دیگر نیازی به بررسی و خاموش کردن منبع بالقوه سمت خروجی ندارید.

به این ترتیب، مفهوم اصلی و سیم کشی یک کنتاکت خشک در PLC را درک کردیم.

تفاوت کنتاکت خیس و کنتاکت خشک (dry contact)

اگر بخواهیم تفاوت میان کنتاکت خشک (dry contact) و خیس را در نظر بگیریم باید بگوییم که کنتاکت خشک تماسی است که در آن برق همیشه از منبع دیگری تامین می گردد. این در حالی است که برق در کنتاکت خیس، از مدار کنترل برای سوئیچ کنتاکت تامین خواهد شد.

از کنتاکت خشک، برای ایجاد ایزوله میان تجهیزات استفاده خواهد شد. این قطعات، همان قدرت را برای کنترل دستگاه فراهم می کنند. از این رو، نمی توانند جدا سازی بین دستگاه ها را فراهم کنند. کنتاکت های خشک به عنوان کنتاکت های “غیر فعال” نیز شناخته می شوند. اما کنتاکت های خیس، به عنوان مخاطبین “فعال” یا “گرم” شناخته می شوند.

در تفاوت بین کنتاکت های کمکی و اصلی در کنتاکتور، کنتاکت های خشک به معنای رله ای است که از کنتاکت های مرطوب شده با جیوه استفاده نمی کند. کنتاکت خیس به معنای رله ای است که از کنتاکت های مرطوب شده با جیوه استفاده می کند. کنتاکت های خشک، باعث فراهم شدن ایزوله کامل میان دستگاه ها می شوند. اما کنتاکت خیس، به جهت آن که دارای سطح ولتاژ یکسان بوده و سیم کشی ساده ای دارد، می تواند عیب یابی را بسیار ساده کند.

کنتاکت خشک (dry contact)

کنتاکت خشک (dry contact) در مقابل کنتاکت خیس

یکی از سوالاتی که در مورد کنتاکت‌ها پیش می‌آید، این است که تفاوت بین کنتاکت خشک و کنتاکت خیس چیست؟ در ادامه به برخی از تفاوت‌های این دو نوع کنتاکت اشاره شده است.

  • کنتاکت خشک، همیشه برق به شکل غیرمستقیم و از منبع دیگری تامین می‌شود. کنتاکت خیس، کنتاکتی است که در آن، برق از همان منبع برقی که مدار کنترل برای عمل سوئیچ کنتاکت استفاده می‌کند، بهره می‌برد.
  • Dry contact می‌تواند به عنوان یک کلید معمولی ON/OFF تک قطبی عمل کند. اما کنتاکت خیس، مانند یک سوئیچ کنترل‌شده عمل می‌کند.
  • dry contact ها را می‌توان به عنوان مجموعه ای از کنتاکت‌های ثانویه مدار رله نامید. اما کنتاکت خیس را به عنوان مجموعه اولیه یاد می‌کنند.
  • از Dry Contact برای ایجاد یک محیط ایزوله بین دستگاه‌ها استفاده می‌شود. کنتاکت‌های خیس یا مرطوب همان ولتاژ را برای کنترل دستگاه فراهم می‌کنند. از این رو جداسازی بین دستگاه‌ها را فراهم نخواهند کرد.
  • کنتاکت های نوع خشک به عنوان کنتاکت های «غیرفعال» شناخته می‌شوند. اما نوع مرطوب به عنوان کنتاکت «فعال» یا «گرم» شناخته می‌شود.
  • Dry contactها معمولاً در مدار رله یافت می‌شوند؛ زیرا رله هیچ توان درونی برای کنتاکت تامین نمی‌کند. کنتاکت فعال در مدار کنترل استفاده می‌شود که در آن قدرت ذاتی دستگاه برای تعویض کنتاکت‌ها استفاده می‌گردد؛ به عنوان مثال در کنترل پنل، سنسورهای دما و سنسور جریان هوا.
  • مزیت اصلی کنتاکت‌های غیر فعال این است که ایزوله کامل بین دستگاه‌ها فراهم می‌کند. مزیت اصلی کنتاکت مرطوب این است که به دلیل سادگی سیم‌کشی و سطح ولتاژ یکسان، عیب‌یابی را بسیار آسان می‌کند.

خلاصه این‌که dry contact ها مدار را باز یا بسته می‌کنند و ایزوله کامل بین دستگاه‌ها را فراهم می‌کنند؛ بنابراین، برق خروجی کاملاً از برق ورودی جدا می‌شود. در حالی که کنتاکت‌های خیس، ایزوله کامل را ایجاد نمی‌کنند؛ بنابراین هر زمان که سوئیچ می‌شود، برق خروجی بلافاصله همراه با برق ورودی تامین می‌شود.

در رله dry contact، کنتاکت‌ها بدون استفاده از ولتاژ مستقیم باز یا بسته می‌شوند. از این رو، می‌توانیم رله dry contact را در هر سطح ولتاژی کنترل کنیم.