مقالات

کاربرد کلید محافظ جان چیست؟ چرا استفاده از آن الزامی است؟

کاربرد کلید محافظ جان

وظیفه کلید محافظ جان، شناسایی جریان نشتی در شبکه مصرف است. بر همین اساس می توان گفت که یک کاربرد کلید محافظ جان ، حفاظت از جان افراد در مقابل برق گرفتگی می باشد؛ اما انجام صحیح این عمل ملزم به انتخاب درست کلید محافظ جان است. سوالاتی در خصوص کاربرد و الزامات استفاده از کلید محافظ جان برای مخاطبان وجود دارد که در این مقاله به طور مفصل به آنها پرداخته ایم. با فرنام الکتریک همراه باشید.

کلید محافظ جان چیست

بر اساس استاندارد ها و قوانینی که در مورد برق کشی ساختمان های مختلف وجود دارد، رعایت برخی از نکات ایمنی لازم و ضروری است. از جمله این موارد می توان به استفاده از کلید محافظ جان اشاره کرد که به نوعی نقش حفاظت اضافه را در سیستم برق ایفا می کند. کلید محافظ جان دارای قابلیت تشخیص جریان نشتی است، این قطعه نمی تواند جریان اضافه و اتصال کوتاه موجود در مدار را تشخیص بدهد! کلید محافظ جان به نوعی یک کلید اتوماتیک محسوب می شود که کاربرد اصلی آن محافظت از انسان در برابر خطراتی نظیر برق گرفتگی است. علت نامگذاری این قطعه هم کاربرد محافظتی آن است. عملکرد کلی کلید محافظ جان بر اساس مقایسه میزان جریان خروجی با میزان جریان ورودی کلید است. ورودی این قطعه هم فاز و نول می باشد.

کاربرد کلید محافظ جان

اگر کلید محافظ جان در مدار قرار داده شود در صورت تماس مستقیم و غیر مستقیم افراد با جریان برق از بروز برق گرفتگی جلوگیری می شود. تماس مستقیم به شرایطی گفته می شود که در آن شخص مستقیماً با قسمت فاز تماس داشته باشد. تماس غیر مستقیم هم شامل تماسی است که در آن بدنه وسایل برقی به دلیل اتصالی برق دار شده باشد و فرد این بدنه را لمس کند. در تماس غیر مستقیم یک جریان از بدن انسان عبور می کند که به آن جریان نشتی گفته می شود.

کلید محافظ جان قابلیت تشخیص این جریان را دارا است. این قطعه را بر اساس میزان حساسیت آن در برابر جریان نشتی به دو نوع صنعتی و خانگی تقسیم می کنند. ناگفته نماند که کلید محافظ جان علاوه بر محافظت از افراد، از نشتی جریان هم جلوگیری کرده و به این ترتیب از دستگاه و تجهیزات صنعتی هم محافظت می شود. نحوه عملکرد کلید محافظ جان در برابر جریان نشتی به این صورت است که اگر جریان نشتی موجود در مدار از میزان حساسیت کلید بیشتر باشد، کلید فعال می شود و در نتیجه آن جریان ورودی و به دنبال آن مدار قطع می شود. محافظ جان دارای یک تقسیم بندی کلی می باشد و بر اساس آن به دو دسته تقسیم می شود که عبارتند از کلید محافظ انسان در برابر تماس مستقیم با قطعات الکتریکی و کلید محافظ قطعات الکتریکی در برابر حوادثی نظیر آتش سوزی!

مزایای استفاده از کلید محافظ جان در مدار:

کلید محافظ جان یک قطعه ایمنی است و نقش زیادی برای محافظت از افراد در برابر آسیب های جانی و مالی دارد که ممکن است در پی برق گرفتگی رخ دهند، این مورد یکی از مهم ترین مزایا کلید محافظ جان است. در خصوص جریان نشتی جالب است بدانید که اگر در بدنه وسایل الکتریکی نشتی وجود داشته باشد، این نشتی با گذشت زمان افزایش پیدا کرده و می تواند صدمات جدی را به وسیله برقی مورد نظر وارد کند. به همین دلیل است که استفاده از کلید محافظ جان در مدار پیشنهاد می شود. از دیگر مزایا کلید محافظ جان می توان به این مورد اشاره کرد که این قطعه بر روی کاهش هدر رفتن انرژی الکتریکی هم مؤثر است. در نتیجه علاوه بر محافظت از جان افراد و وسایل الکتریکی از نظر اقتصادی نیز باعث کاهش هزینه های انرژی می شود.

 کاربرد کلید محافظ جان چیست و آیا می توان از آن به جای کلید مینیاتوری استفاده کرد؟

فیوز محافظ جان همواره در کنار کلید های مینیاتوری نصب شده و این مسئله باعث پرسش بالا شده است. کلید محافظ جان از نوع RCCB تنها می تواند با توجه به میزان حساسیت درج شده بر روی کلید، جریان نشتی را در زمان مناسب تشخیص داده و عمل قطع را انجام دهد. انجام این عمل بر اساس مقایسه جریان صورت می گیرد بر همین اساس، چنانچه ما اتصال دو فاز به یکدیگر یا اضافه جریان در مدار داشته باشیم؛ ملزم به استفاده از کلید مینیاتوری هستیم.

کلید های مینیاتوری با استفاده از خاصیت حساسیت دمایی در بی متال خود و بوبین موجود، اضافه جریان و اضافه بار را تشخیص می دهند. حال این امکان فراهم است که از عضو ترکیبی این خانواده، یعنی محافظ جان های ترکیبی کمک بگیریم؛ RCBO ها کلید هایی هستند که هر سه مورد نشتی جریان، اتصال دو فازی و اضافه بار را مطابق با رنج جریانی کلید، پوشش می دهند. البته باید دقت داشت که چون از نظر هزینه ای، قیمت محافظ جان از کلید مینیاتوری بیشتر است؛ پس نیازی نیست که در جعبه تقسیم از کلید محافظ جان به جای کلید مینیاتوری در انشعابات استفاده کنیم زیرا وجود یک کلید محافظ جان مطابق با رنج جریان مصرفی برای حفاظت از کل شبکه کافیست اما لازم است به منظور حفاظت و تخصیص درست جریان مصرفی به مصرف کنندگان شبکه از کلید مینیاتوری استفاده شود.

آیا استفاده از کلید محافظ جان الزامی است؟

الزام استفاده از کلید محافظ جان به طور کامل و مستقیم در قانون نظام مهندسی ساختمان، مبحث 13 مقررات ملی ساختمان برای انواع ساختمان ها اعم از اداری، تجاری، مسکونی، کارگاهی و صنعتی قید شده است. همچنین در شیوه نامه شرکت توانیر بند 4-2-10 نیز استفاده از کلید حفاظت در برابر جریان نشتی یا همان RCCB برای کلیه ساختمان ها قید شده است. کلید محافظ جان انتخابی برای ساختمان های مسکونی واقع در شهر ها باید دارای تاییدیه بین المللی و استاندارد IEC61008 و ISIR6700 باشد؛ همچنین میزان حساسیت این کلید ها بر حسب جریان استاندارد انتخابی، باید حداکثر برابر با 30 میلی آمپر، غیر قابل تغییر و بدون تاخیر در زمان قطع باشد.

بهتر است بدانید که یک جریان 10 میلی آمپری برای انسان خطر آفرین بوده و جریان بیش از 30 میلی آمپر می تواند منجر به مرگ افراد شود؛ جریان 10 میلی احساس خفگی را ایجاد می کند، رنج بالاتر از آن انقباض عضلانی را به همراه دارد و در نهایت جریان 30 میلی و بیشتر توانایی ایجاد فلج عضلانی و مرگ را دارد.

نحوه عملکرد کلید محافظ جان

این نوع کلید­ها معمولا با رنج حساسیت ۱۰ تا ۵۰۰ میلی ­آمپر تولید می­‌شوند و به گونه­‌ای طراحی شده‌اند که با توجه به حد جریانی که خطرناک است، عمل می­‌کنند.

کلید محافظ جان برای محافظت از انسان، در صورت رسیدن به جریان ۳۰ میلی ­آمپر، عمل می­‌کند. به این صورت که با مقایسه جریان رفت و برگشت متوجه اختلاف جریان می­‌شود و جریان ورودی را قطع می­‌کند. سرعت عملکرد کلید­های محافظ جان به صورتی است که در حد میلی ثانیه جریان را قطع می­‌کنند و به این صورت از وقوع هرگونه خطر احتمالی جلوگیری می­‌کنند.

از کلیدهای محافظ جان با حساسیت بیشتر یعنی ۳۰۰ میلی­ آمپر، بیشتر برای حفاظت از تجهیزات صنعتی و قطعات الکتریکی استفاده می­‌شود.

اصولا کلید محافظ جان تجهیز مناسبی در برابر اتصال کوتاه و یا جریان بیش از حد نمی‌باشد. بنابراین برای ایجاد محافظت بیشتر در مدار باید از کلیدهای مینیاتوری استفاده کرد.

کاربرد کلید محافظ جان

ویژگی‌های منحصر به فرد کلید محافظ جان

  • محافظت از جان افراد در برابر برق گرفتگی
  • جلوگیری از آتش‌سوزی­‌های ناشی از نشت جریان در لوازم و تجهیزات الکتریکی
  • نصب سریع و آسان
  • دارای شاسی تست دوره­‌ای عملکرد
  • قابلیت قطع در جریان‌های نشتی مختلف

آیا کلید محافظ جان بدون ارت کار می کند؟

در برخی موارد ممکن است شرایطی رخ دهد که در آن میزان جریان نشتی که به واسطه بدنه دستگاه به سطح زمین منتقل می شود، از میزان جریان نشتی که برای کلید محافظ طراحی شده است، کمتر باشد و در نتیجه کلید، مدار را قطع نمی کند زیرا کلید محافظ جان 30 میلی آمپری است و برای حفاظت از افراد در مقابل حوادثی نظیر برق گرفتگی کاربرد داشته و با در نظر گرفتن میزان مقاومت بدن و همچنین مقدار جریان نشتی که بدن انسان توانایی تحمل آن را دارد طراحی می شود. بنابراین وجود داشتن سیم اتصال به زمین در مداری که از محافظ جان در آن استفاده می شود، لازم است زیرا اساس کار کلید محافظ طبق میزان اختلاف جریان فاز و نول می باشد.

با وجود اینکه بهتر است در مداری که از کلید محافظ استفاده می شود، سیم اتصال به زمین وجود داشته باشد، امکان استفاده از این کلید بدون سیم اتصال به زمین هم وجود دارد. اگر قصد استفاده از آن بدون سیم اتصال به زمین را دارید باید به این نکته هم توجه داشته باشید که در این صورت میزان نقش حفاظتی کلید کاهش پیدا کرده و با وجود کلید محافظ احتمال بروز برق گرفتگی وجود خواهد داشت.در شرایط توضیح داده شده در صورت اتصال مستقیم کلید محافظ جان می تواند مدار را قطع کند و به این ترتیب شخص از برق گرفتگی محافظت می شود، اما در شرایط اتصال غیر مستقیم شرایط کمی متفاوت تر است.

در اتصال غیر مستقیم به دلیل عدم اتصال با زمین در صورت تماس با بدنه وسیله برق دار کلید محافظ عمل نمی کند و در نتیجه جریان قطع نشده و شخص دچار برق گرفتگی می شود. بنابراین اگر می خواهید کلید محافظ جان در شرایط اتصال غیر مستقیم هم سبب قطع شدن جریان و افزایش ایمنی شود، بهتر است وسایل برقی دارای سیم اتصال به زمین باشند.

در پایان:

به عنوان سخن پایانی باید گفت در این مقاله به این سؤال که کلید محافظ جان چیست؟ پاسخ داده شد. در این خصوص دانستید که کلید محافظ جان یک قطعه اتوماتیک محسوب می شود که دارای نقش حفاظتی بوده و در مواقع لزوم با قطع کردن مدار از بروز حوادثی نظیر آتش سوزی و برق گرفتگی جلوگیری می کند. از طرفی دیگر در صورت بروز نشتی جریان و اتصالی در وسایل برقی نیز با قطع مدار از وسیله برقی مورد نظر محافظت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید