مقالات

کابل مفتولی چیست چه ویژگی هایی دارد؟

کابل مفتولی

کابل مفتولی چیست و چه کاربردی دارد؟ کابل مفتولی یا کابل خشک نوعی کابل است که هادی هایی با انعطاف پذیری کمتر و به شکل میله های مفتولی دارد. این کابل ها قدرت انتقال بیشتری دارند زیرا سطح مقطع هادی آن ها بزرگ تر است. امروزه استفاده از کابل مفتول مسی و آلومینیومی بسیار رواج پیدا کرده است.

در ادامه به پرسش کابل مفتولی چیست پاسخ می دهیم و ویژگی های آن را با هم مقایسه می کنیم.

کابل خشک یا کابل مفتولی چیست ؟

کابل مفتول یا کابل خشک نوعی کابل است که هادی از جنس آلومینیوم یا مسی دارد و سطح آن را یک پوشش عایق گرفته است. این کابل هادی از نوع مفتول دارد. به این معنا که یک یا چند رشته فلز مفتولی شکل، مقاوم و میله ای هادی این کابل را تشکیل داده است.

این محصولات در مقایسه با کابل افشان از انعطاف پذیری کمتری برخوردار هستند. به همین دلیل در بسیاری از مواقع به آنها کابل خشک نیز گفته می شود. البته این کابل ها در مقایسه با کابل مسی افشان و دیگر انواع آن، از هدایت الکتریکی بیشتری برخوردار هستند. در ادامه موضوع کابل مفتولی چیست باید گفت این کابل ها نیز همچون سایر کابل ها، وظیفه انتقال جریان برق را برعهده دارند و امروزه کاربردهای گسترده تری پیدا کرده اند.

ساختار کابل برق مفتولی

کابل‌های مفتول کابل‌هایی هستند که ساختار آن‌ها از چند رشته سیم مفتول که به هم تابیده شده‌اند ، تشکیل شده ‌و هادی آن‌ها براساس استاندارد میتواند ازگروه 1 و یا گروه 2 باشدکه طبق استاندارد ISIRI3084  می‌باشد. به طور کلی این کابل علاوه بر عایق از یک پوشش میانی (فیلر) نیز تشکیل شده‌است که به عنوان پر کننده از آن استفاده میشود .

عایق این کابل مانند اغلب کابل‌های برق، از پلی وینیل کلراید یا همان پی وی سی است که فاقد رسانایی  و دارای خاصیت خود خاموش‌شوندگی می‌باشد به همین دلیل مانع عبور جریان برق از خود شده و در صورت بروز آتش غیر قابل اشتعال نخواهد بود اما مانع انتشار و هدایت آتش می‌شود همچنین از نشت جریان الکتریکی نیز جلوگیری می‌کند و موجب افزایش ایمنی کابل تا حد زیادی می‌شود . لازم به ذکر است که میزان ضخامت عایق کابل بسته به ولتاژ کابل متغیر است به عبارتی دیگر هر چه ولتاژ بیشتر باشد ، کابل عایق ضخیم‌تری دارد مگر اینکه از استاندارد لازم برخوردار نباشد .

کابل مفتولی چیست

انواع کابل خشک

کابل مفتولی از لحاظ جنس هادی به دو نوع مختلف تقسیم بندی می شود. هادی کابل، سیم های برق فلزی داخل کابل هستند که زیر یک لایه عایق و روکش قرار گرفته اند. انتقال جریان الکتریسیته از طریق همین سیم ها انجام می شود.

  • کابل مفتول آلومینیوم: این کابل ها دارای هادی هایی از جنس آلومینیوم هستند و نسبت به کابل های مسی از قیمت پایین تری برخوردار هستند زیرا آلومینیوم فلز ارزان تری نسبت به مس است.
  • کابل مفتول مسی: این کابل ها هادی هایی از جنس مس دارند. قیمت این کابل ها گران تر است اما کیفیت بسیار بالایی دارند. مس رسانای مناسبی برای انتقال جریان الکتریکی است.

مزایا کابل مفتولی چیست؟

  • قیمت به‌صرفه به دلیل نوع مفتول و نحوه ساخت آن
  • مقاومت در برابر ساییدگی
  • مقاومت در برابر رطوبت و کپک زدن
  • مقاومت در برابر زنگ‌زدگی در صورت گالوانیزه شدن
  • قابلیت استفاده در متراژ مسافت بالا
  • طول عمر زیاد در صورت نگهداری مناسب
  • مقاومت کمتر نسبت به کابل افشان

معایب کابل مفتولی چیست؟

  • سیم‌کشی بی‌کیفیت‌تر درون لوله فلکسیبل در مقایسه با کابل افشان
  • ایجاد حالت شکنندگی در کابل
  • به وجود آمدن اثر پوسته‌ای در کابل مفتولی
  • عدم انعطاف‌پذیری مناسب

تفاوت کابل مفتولی با کابل افشان

در این قسمت نیز به بیان تفاوت کابل مفتولی با کابل افشان می‌پردازیم، از این قیاس می‌توانیم بر مزایای و معایب هر کدام از این دو کابل پی ببریم و شناخت بهتری نسبت به آنها کسب نماییم.

انعطاف‌ پذیری

آنچه در نگاه اول می‌توان جزء تفاوت‌ کابل مفتولی با کابل افشان به شمار آورد، انعطاف‌پذیری بالایی است که کابل افشان به علت ساختار رشته‌ای خود عرضه می‌نماید که کابل مفتولی فاقد چنین مزیتی است. کابل هادی افشان را به مصاف محیط‌ها با کشش و فشار بالا می‌برند.

اختلاف مقاومت اهمی

اختلاف مقاومت اهمی کابل مفتولی به علت پیچش رشته‌ها و طول کابل بیشتر بوده و این امر نیز سبب تفاوت ساختار و در نهایت کاربرد این دو کابل شده است. از این زاویه که به این دو کابل نگاهی بیاندازیم، کابل افشان با مقاومت اهمی کمتر دارای رتبه بالاتری است. البته احتمال اتصال کمتر کابل مفتولی سبب شده، نقطه‌ ضعف پیشینش را کمی پوشش دهد، رشته‌های کمتر و انتخاب یک‌ رشته برای هادی، در اکثر اوقات سبب به وجود آمدن چنین مزیتی برای این کابل شده است.

مقاومت در برابر خوردگی

وقتی دو کابل مفتولی و افشان را در یک شرایط یکسان دما، رطوبت و مواد آلاینده قرار می‌دهند، کابل مفتولی مقاومت بیشتری در برابر خوردگی از خود نشان داده و پایداری‌اش به‌ مراتب تحسین‌ برانگیزتر است. این در حالی است که وقتی سخن از عدم شکنندگی به میان آید باز این کابل‌های افشان هستند که پیروز میدان بوده و با خاصیت شکل‌پذیری بالا در برابر شکستن مقاومت خوبی از خود بروز می‌دهند.

نوع کاربری کابل‌ها

باوجود ویژگی‌ها و مزایای کابل‌ مفتولی، اغلب استفاده از آنها را به سطوح با مقاطع بزرگ‌ تر واگذار می‌کنند و در عرصه‌هایی که به انعطاف‌ پذیری و مقاومت بیشتر نیاز است، مانند استفاده در ماشین‌ آلات و تابلوهای فرمان از عملکرد عالی کابل‌های افشان نهایت بهره را می‌برند.

هزینه تولید و قیمت

در نهایت نیز این کابل مفتولی است که حائز رتبه برتر از نظر قیمت شده و با هزینه کمتر ساخت و تولید، نسبت به کابل افشان به برتری رسیده است.

کابل مفتولی چیست

نکات مهم در تشخیص کابل مفتولی استاندارد

اگر قصد دارید به طور کامل با این مفهوم که کابل مفتولی چیست آشنا شوید، باید بتوانید یک کابل خوب را از نوع بی‌کیفیت تشخیص دهید تا هنگام خرید دچار مشکل نشوید. در قسمت‌های مختلف مقاله گفتیم که کابل مفتولی از یک تک رشته سیم تشکیل شده است که با توجه به کاربری قطر هادی متفاوت است. اما برای تشخیص یک کابل استاندارد باید به نحوه قرار گرفتن هادی درون کابل توجه داشته باشید. یک رشته سیم مفتول باید دقیقا در مرکز کابل واقع شده باشد.

یکی دیگر از راه‌های تشخیص کابل مفتولی مناسب، سطح واقعی استاندارد آن است. این یعنی اگر بر خلاف آنچه ادعا می‌شود، کابل توانایی کمتری برای انتقال نیروی برق داشته باشید، شما به راحتی و با یک تست کوتاه متوجه خواهید شد؛ زیرا کابل داغ می‌شود. همین گرما روی کیفیت کابل و عملکرد آن تاثیر زیادی دارد و از طرفی منجر به از بین رفتن روکش و عایق کابل در مدت کوتاهی می‌شود.

دیگر روش تشخیص استاندارد بودن کابل، توجه به غلاف کابل است که ضخامت آن باید در تمام قسمت‌های کابل به یک اندازه باشد. همچنین سطح آن باید صاف، یکدست و فاقد هرگونه فرورفتگی یا برجستگی باشد. بررسی نوع مفتول هم در تشخیص بهتر موثر است. برای مثال رنگ مفتول مسی باید روشن بوده و اینکه فاقد هرگونه اثر اکسیدی باشد.

جمع بندی

در این مطلب بررسی کردیم که کابل مفتولی چیست و چه مزایا و کاربردهایی دارد. همچنین در بخشی از این راهنما به معرفی انواع کابل مفتولی و تفاوت آن با کابل افشان پرداختیم. این سیم رسانا دارای یک پوشش عایق محکم است و به راحتی می‌توان از آن در محیط‌های روباز و سیم‌کشی به صورت ثابت استفاده کرد. البته لازم است روی این نکته تاکید کنیم که اگر قصد خرید کابل مفتولی را دارید، باید با توجه به موارد استفاده از این کابل، به استانداردها و کیفیت کابل توجه کنید.