مقالات

کابل مسی افشان چیست؟

کابل مسی افشان

امروزه انواع متفاوتی از کابل‌های برق به منظور استفاده در صنایع مختلف تولید می‌شوند. یکی از انواع پرکاربرد این نوع کابل‌ها، کابل مسی افشان است. کابل‌های برق، هادی‌های متفاوتی دارند که هریک بر اساس ویژگی‌های خود دارای کاربرد ویژه‌ای هستند. از همین رو مهم است که در هنگام خرید این محصول، به ولتاژ کار آن‌ها توجه کنید. در این مقاله در مورد کابل مسی افشان و کاربرد آن اطلاعاتی را با شما در میان می‌گذاریم. با فرنام الکتریک همراه باشید.

کابل مسی افشان چیست؟

این نوع کابل از چندین رشته سیم مسی و پیچ‌خورده در کنار هم تشکیل شده است. تا قبل از دهه 70 میلادی جنس هادی کابل‌های برق معمولا آلومینیومی بود. کم‌کم سازندگان متوجه شدند که استفاده از مس به عنوان یک رسانا مقرون‌به‌صرفه است؛ به‌ علاوه که مس نسبت به آلومینیوم رسانای بهتری است. امروزه، فلز مس به عنوان بهترین رسانای الکتریکی در میان فلزات شناخته می‌شود. البته قبلا جنس روکش کابل‌های مسی از rubber یا همان گیاه کائوچو بود؛ اما امروزه از فراورده‌های نفتی بدین منظور استفاده می‌شود. به ‌طور کلی کابل‌های مسی از انعطاف‌پذیری بالایی برخوردارند و به همین جهت بسیار پرکاربرد هستند. کابل افشان به جهت ویژگی‌های خاصی که دارد از سایر انواع کابل‌های مسی نیز منعطف‌تر است و از همین رو بیشتر مورد توجه افراد قرار می‌گیرد.

کابل افشان به جهت کاربرد فراوان به منظور برق‌رسانی در تاسیسات ساختمانی، مشتریان بسیاری دارد؛ اما این تنها مورد استفاده این نوع کابل نیست. از این نوع کابل مسی در مصارف صنعتی دیگر مانند تولید موتورهای الکتریکی نیز استفاده می‌شود. به دلیل ظرفیت بالایی که این فلز در انتقال الکتریسیته و گرما دارد، در صنایع مختلفی قابل ‌استفاده است. ناگفته نماند که مس خالص به رنگ زرد و مایل به قرمز دیده می‌شود؛ بنابراین هر رنگی به‌جز آن نشان از ناخالصی مس و کیفیت پایین کابل دارد. در تولید این محصول استانداردهای مختلفی رعایت می‌شوند. در جهان، استاندارد معروف مورد استفاده، 60228IEC است و در ایران معمولا از استاندارد 3084ISIRI استفاده می‌شود.

کابل مسی افشان

کاربرد کابل افشان چیست؟

از سیم و کابل‌های افشان برای کاربری‌های مختلفی استفاده می‌شود. برای مثال تولید لوازم خانگی مثل تلویزیون یا تجهیزات الکترونیکی مثل کامپیوتر یکی از موارد مصرف این کابل به شمار می‌آید. اما به طور کلی کابل مناسب برای یک برنامه به عملکرد و محیط آن بستگی دارد.

کابل های انعطاف پذیر عموما در کاربردهایی که نیاز به خمش مداوم دارند استفاده می شود. مزیت اصلی کابل فلکس توانایی آن در مقاومت در برابر آسیب ناشی از حرکات خمشی ثابت است. با این وجود مانند سایر سیم و کابل‌های برق یک کابل افشان برای تمامی موقعیت‌ها مناسب نیست.

برای مثال نمی‌توان یک کابل انعطاف پذیر معمولی را در بیرون از خانه استفاده کرد. بری این کار باید کابلی را انتخاب کنید که برای فضای باز بیرون طراحی شده باشد. چنین کابلی برای تمامی آسیب‌های احتمالی فضای بیرونی مثل نور خورشید، هجوم حشرات و تغییرات دمایی طراحی شده است. از کابل های افشان بسته به نوعی که دارند در ساخت تجهیزات برقی، به عنوان کابل ضد نویز، کابل توزیع و انتقال برق و مصارف صنعتی استفاده می‌شود.

ساختار کابل افشان

وقتی صحبت از این می‌شود که کابل افشان چیست، شناخت ساختار کابل هم اهمیت زیادی پیدا می‌کند. کابل افشان از چندین سیم نازک به عنوان هادی یا رسانا تشکیل شده است که با هم پیچ خورده و یا به هم چسبیده‌اند. البته که این کابل برای انواع کاربری‌ها مناسب است، اما از آنجایی که دوام کمتری نسبت به برخی کابل‌ها دارد، نباید از آن در شرایط محیطی سخت و محیط‌هایی که فشار فیزیکی زیادی وجود دارد، استفاده کرد.

هادی این کابل نرم است و همراه عایقی که انعطاف‌پذیری را فراهم می کند، ساختار کابل را تشکیل می‌دهند. رسانای هر سطح مقطع شامل تعداد قابل توجهی سیم با قطر کم است. همین قطر کم شاید منجر به آسیب‌پذیری کابل نسبت به نمونه‌های ضخیم‌تر شود. اما به طور کلی شعاع خمش به شما می‌گوید که تا چه میزان می‌توانید کابل مورد نظر را خم کنید، بدون اینکه به آن آسیب وارد شود.

ساختار کابل افشان شامل موارد دیگری نیز می شود. برای مثال اینکه جنس رسانا اهمیت زیادی دارد که در این نوع کابل از آلیاژ مس تهیه شده است. از طرفی قطر نامی رسانای کابل افشان نه تنها نباید از یک استاندارد خاص عبور کند، بلکه اندازه هر یک باید با دیگری مساوی باشد. از طرفی مقاومت الکتریکی کابل افشان بالا است و در عین حال فشار برقی معادل 300 تا 500 را تحمل می‌کند.

هر کابل بسته به نوعی که دارد از یک یا چند پوشش عایق بیرونی و درونی تشکیل شده است. عایق رویی کابل از جنس pvc است. این عایق خواص فوق‌العاده مختص به خود را دارد. از آنجایی که کابل افشان از تعداد زیادی سیم نازک مسی تشکیل می شود، بنابراین تعداد رشته‌های به کار رفته در آن را بر اساس بیشترین میزان مقاومت هادی کابل در دمای 20 درجه مشخص می‌شود.

تفاوت کابل افشان و مفتول

مقایسه کابل افشان و مفتول به شما کمک می کند بتوانید بهترین کابل را برای مصرف خود انتخاب کنید. در ادامه به برخی از تفاوت های میان کابل مفتول و افشان اشاره خواهیم کرد.

  1. از نظر انعطاف پذیری: کابل های افشان انعطاف پذیری بیشتری نسبت به کابل های مفتولی دارند. به همین دلیل، ساختار آنها به صورت رشته ای است.
  2. از نظر کاربرد: اتصال در کابل های مفتولی احتمال بسیار کمی دارد. به همین دلیل، این نوع کابل ها تک رشته هستند. در کابل های افشان نیز به دلیل قابلیت انعطاف، درصد شکنندگی بسیار پایین است.
  3. از نظر مقاومت: در کابل های مفتولی، مقاومت اهمی بیشتر از کابل های افشان است. دلیل این اتفاق را می توان مقدار پیچ ها، طول کابل و تاب های زیاد در کابل های مفتولی دانست.
  4. از نظر اتصال: کابل مفتولی نسبت به کابل قابل انعطاف، اتصال کمتری دارد.
  5. از نظر میزان خوردگی: کابل مفتولی نسبت به کابل قابل انعطاف دارای خوردگی بیشتری است و از این جهت کابل نیرومندتری است.
  6. از نظر قیمت: کابل مفتولی نسبت به کابل قابل انعطاف از قیمت مناسب تر و پایین تری برخوردار است.

کابل مسی افشان

مزایای کابل مسی افشان

کابل‌های انعطاف پذیر به دلیل مزیت‌های خود برای مصارف متعدد استفاده می‌شوند. برای مثال یکی از این مزایا همانطور که اشاره کردیم نرم بودن و قابلیت خمش بالای آن است. از طرفی گفتیم که کابل افشان از سیم‌های نازک هادی بهره‌مند است که این ویژگی نه تنها باعث کاهش قیمت کابل به دلیل کاهش مس استفاده شده در آن می‌شود، بلکه از وزن کمتری هم برخوردار است.

همین وزن کم باعث می‌شود که کابل افشان برای انواع و اقسام تجهیزات و ماشین‌آلات صنعتی که به طور مداوم نیاز به حرکت دارند، مورد استفاده قرار گیرند. به عبارتی وزن سبک کابل باعث بهبود عملکرد تجهیزات و تسهیل حرکات آن‌ها می‌شود.

خرید کابل افشان

تا اینجا با مفهوم کاملاً توضیح دادیم که کابل افشان چیست. با این اوصاف شاید برای خرید هنوز دچار ابهام باشید. برای مثال از خود بپرسید که کدام کابل انعطاف پذیر مناسب‌تر است؟ یا اینکه کابل افشان چه تعداد رشته دارد؟ قاعده کلی این است که هر چه رشته‌های کابل بیشتر باشد، با کابل انعطاف پذیرتری مواجه خواهیم بود که منجر به افزایش طول عمر می شود. بنابراین بهترین پیکربندی و ساختار برای کابل افشان رشته‌های زیاد آن است.

از طرفی برای تعیین انعطاف‌پذیری کابل چند شاخص وجود دارد که باید هنگام خرید در نظر بگیرید. مهمترین شاخص قدرت دیالکتیکی کابل است. اگر کابل دارای استحکام دی‌الکتریک بالایی باشد، به این معنی است که مواد خشک کمتری در کابل وجود خواهد داشت که انعطاف پذیری را افزایش می دهد. هر چه کابل نرم‌تر باشد، هم وزن کمتری دارد و سبک‌تر است و هم به راحتی خم می‌شود.