مقالات

چراغ خیابانی چیست؟ چه ویژگی هایی دارد؟

چراغ خیابانی

در این مقاله قصد داریم تا به صورت کامل به سؤال چراغ خیابانی چیست پاسخ دهیم. بدون شک خیابان‌ها به یک منبع نوری قوی نیاز دارند تا بتواند نور موردنیاز آن‌ها در تاریکی شب تأمین کند. اصلی‌ترین منبع نوری خیابان‌ها همین چراغ‌های خیابانی هستند. این چراغ‌ها انواع مختلفی داشته و استفاده از آن‌ها نیز مزایای گوناگونی برای افراد به دنبال دارد. در ادامه این مقاله از فرنام الکتریک به بررسی کامل این چراغ خیابانی ال ای دی می‌پردازیم.

معرفی چراغ خیابانی

در این قسمت از محتوای چراغ خیابانی چیست قصد داریم که به‌ صورت کامل این وسیله کاربردی را به شما معرفی کنیم. انواع چراغ خیابانی ال ای دی در واقع یک منبع نوری مصنوعی است که از قسمت‌های مختلفی نظیر لامپ، بدنه، حباب، پایه و … تشکیل شده است. این چراغ‌ها اغلب بر روی پایه‌های بلند نصب می‌شوند تا نور ساطع‌ شده از آن‌ها، چشم رانندگان را در طول رانندگی در شب اذیت نکند. این چراغ‌ها اصلی‌ترین وسیله برای تأمین نور خیابان‌ها و معابر شهری شناخته می‌شوند.

چراغ خیابانی چیست؟

اجزای چراغ خیابانی

در این بخش از مقاله چراغ خیابانی چیست به بررسی اجزای سازنده این چراغ ها می پردازیم:

  • بدنه چراغ خیابانی: بدنه این تجهیزات و پایه چراغ خیابانی در اغلب موارد از آلومینیوم و فلز مستحکم و ضد زنگ ساخته شده است. منابع نوری و تجهیزات در یک محفظه واقع شده اند که روی آن رفلکتور یا شیشه های مخصوص وجود دارد. این شیشه ها نور را منعکس می کنند. حباب و شیشه چراغ باید از جنسی باشد که در اثر افزایش و کاهش دما دچار شکستگی نشود. همچنین گرد و غبار و حشرات داخل آن وارد نشود.
  • بخش لوازم الکتریکی: چراغ های خیابانی بخش هایی همچون بالاست، خازن، مدار و … دارند که به راه اندازی چراغ کمک می کند. هیت سینک مهمترین بخش لوازم الکتریکی در چراغ است که وظیفه خنک کردن دستگاه را برعهده دارد. این وسایل شیارهایی دارند که به کمک آن ها هوای گرم را انتقال می دهند و این موضوع سبب می شود افزایش دما به منبع نوری آسیب وارد نکند.
  • بخش لوازم اپتیکی: منابع نوری چراغ مهمترین بخش این وسایل هستند. در این چراغ ها از تجهیزات ال ای دی، اس ام دی، سی او بی، رشته ای، گازی و … استفاده می شود.

 منحنی پخش نور چراغ

   یکی از مشخصه های مهم این چراغ ها، منحنی پخش نور است. چراغ هایی که در روشنایی معابر مورد استفاده قرار می گیرند، به علت عدم تقارن خیابان نسبت به محل نصب چراغ و لزوم تابانیدن بیشتر شار نوری لامپ به سطح خیابان، اغلب دارای پخش نور غیر متقارنی دارند. منحنی پخش نور برای مشخص کردن شدت نور در جهت های مختلف است. همه منابع نور نقطه ای نیستند و برای محاسبه میزان روشنایی، اطلاع از نحوه توزیع نور بسیار مهم است. به همین دلیل تولید کنندگان همراه با چراغ های خیابانی محنی پخش نور را در اختیار مشتری قرار می دهند.

یکی از روش های نمایش توزیع روشنایی چراغ های خیابانی استفاده از منحنی پخش نور قطبی است.  از آنجا که معمولا توزیع روشنایی نسبت به محور قائم قائم متقارن است، با استفاده از یک منحنی بر روی صفحه قائم می توان توزیع روشنایی را بررسی کرد. برای بررسی توزیع نور روی سطح منحنی قطبی یک منحنی بسته و معمولاً نامتقارن است و فاصله هر نقطه تا مرکز صفحه نشان دهنده شدت نور در آن زاویه است. یکی از معایب استفاده از منحنی پخش نور قطبی این است که اگر تغییرات شدت نور در زوایای مختلف زیاد باشد دقت منحنی کم خواهد بود.

 

انواع چراغ های خیابانی

از عمده لامپ های مورد استفاده در روشنایی معابر، می توان به لامپ های تنگستنی، لامپ های جیوه ای، لامپ های سدیم و لامپ های متال هالید اشاره کرد. البته اگرچه لامپ های تنگستنی دارای راندمان پایینی هستند، اما برای کاربردهای زینتی مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین با توجه به راندمان بالا و طول عمر زیاد لامپ های سدیم، برای تأمین روشنایی معابر باید ترجیحاً از لامپ های بخار سدیم کم فشار و پر فشار استفاده شود.

   لامپ های بخار سدیم کم فشار، راندمان زیادی داشته و نور تک رنگ زردی نیز تولید می کنند. لامپ بخار سدیم پرفشار با بهره گیری از طول عمر بیشتر، دارای نور با ترکیب رنگ های مختلف است. استفاده از لامپ بخار سدیم کم فشار فقط در راه های با کاربری جابه جایی، که نیازی به نور با ترکیب رنگ های مختلف نیست، توصیه می شود. در سایر راه ها، از جمله راه های عبوری از مراکز خرید و مراکز فعالیت های اجتماعی و اقتصادی شهری و غیره، استفاده از لامپ های سدیم پرفشار که دارای ترکیب مناسب رنگ نور هستند توصیه می شود.

لامپ سدیم کم فشار

   لامپ های جیوه ای بازده بالا و طول عمر زیادی دارند و به وفور در روشنایی معابر استفاده می شوند. این لامپ ها نیز به دو دستۀ لامپ های کم فشار و پر فشار تقسیم می شوند.

   لامپ های متال هالید دارای رنگ نور خوب، بازدۀ خوب و طول عمر زیاد هستند و در مناطقی که وضوح رنگ اشیا اهمیت دارد، مورد استفاده قرار می گیرد. لامپ فلورسنت که امروزه کمتر در روشنایی معابر استفاده می شود بهره نوری، طول عمر و بازده نسبتا خوبی دارد. از معایب این نوع لامپ ها، عمر کوتاه و نیاز آنها به چراغ های طویل و وسایل کنترل کننده است.

مزایا و معایب استفاده از چراغ های خیابانی

چراغ‌های خیابانی نیز مانند هر چیز دیگری در این جهان، دارای مزایا و معایب مختلفی هستند. هنگام استفاده از این لوازم، بهتر است که اطلاعات کافی در زمینه مزایا و معایب آن‌ها داشته باشید. در این بخش از محتوای چراغ خیابانی چیست قصد داریم به مزایا و معایب به کار بردن این منابع نوری بپردازیم.

مزیت چراغ خیابانی چیست

استفاده از این منابع نوری، مزایای متعددی را به دنبال دارد که در این قسمت به چند نمونه از اصلی‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم. مزایای چراغ‌های خیابانی ارتباطی با برند تولیدکننده آن‌ها ندارد؛ در نتیجه می‌توانید بیشتر این ویژگی‌ها را در چراغ خیابانی پیدا کنید.

  • این چراغ‌ها قادر به تأمین روشنایی معابر و خیابان‌های شهری و بین‌ شهری هستند.
  • استفاده از این چراغ‌ها باعث افزایش سطح امنیت می‌شود.
  • انواع چراغ خیابانی ال ای دی دارای طول عمر بالایی هستند و به رودی نیاز به تعمیرات پیدا نمی‌کنند.
  • این چراغ‌ها خطر تصادفات رانندگی را به میزان قابل‌ توجهی کاهش می‌دهند.
  • استفاده از چراغ‌های خیابانی باعث افزایش تمرکز رانندگان می‌شود.
  • با توجه به منحنی پخش نور متفاوت چراغ‌های خیابانی، شما می‌توانید بسته به نیاز خود از آن‌ها خریداری کنید.

معایب چراغ خیابانی چیست؟

استفاده از این چراغ‌ها مزیت‌های متعددی دارد؛ اما نمی‌توان عیب‌های زیادی برای آن‌ها در نظر گرفت. برخی از پنلهای چراغ‌ها، دارای منحنی پخش نور خوب و کارآمدی نیستند؛ برای مثال اکثر شدت نور خود را صرف روشنایی خیابان می‌کنند و نمی‌توانند پیاده‌روها را به‌خوبی روشن کنند. این موضوع می‌تواند یکی از عیوب این چراغ‌ها باشد که با انتخاب با منحنی پخش نور بهتر، قابل برطرف شدن است.

چراغ خیابانی چیست؟

کاربردهای چراغ خیابانی

طیف کاربرد چراغ‌ها خیابانی بسیار وسیع و گسترده است. روشنایی خیابان‌ها و کوچه‌های شهری یکی از اصلی‌ترین کاربردهای این نوع چراغ‌هاست. از دیگر کاربردهای چراغ‌های خیابانی، می‌توان به روشنایی آزادراه‌ها و اتوبان‌های بین‌شهری نیز اشاره کرد. همان‌طور که گفته شد در این موارد استفاده از این چراغ‌ها می‌تواند از جهات مختلف، باعث ارتقای سطح امنیت شود.

روشنایی پارک‌ها، فضای سبز، میدان‌ها و معابر مختلف شهری نیز از دیگر کاربردهای چراغ خیابانی به شمار می‌رود. به‌ صورت کلی چراغ‌های خیابانی جایگاه ویژه‌ای در طراحی و زیباسازی شهرها دارند و برای روشن کردن معابر بسیار پرکاربرد هستند.

جمع‌ بندی

یکی از اصلی‌ترین منابع روشنایی خیابان‌های مختلف در تاریکی شب‌ها، چراغ خیابانی است. در این محتوا به‌ صورت کامل به سؤال چراغ خیابانی چیست پاسخ دادیم تا شما آشنایی کاملی با این وسیله داشته باشید. امروزه انواع چراغ خیابانی ال ای دی، جایگزین چراغ‌های گازی و رشته‌ای شده‌اند؛ چراکه از هر جهت عملکرد بهتری دارند. استفاده از این چراغ‌ها مزایای متعددی دارد که در قسمت‌های قبل به چند نمونه از آن‌ها اشاره کردیم. پاسخ به سؤالاتی نظیر معایب چراغ‌های خیابانی چیست، مزایای چراغ خیابانی چیست و همچنین کاربرد چراغ خیابانی چیست، در قسمت‌های قبلی به‌صورت مفصل داده شده است.