مقالات

ویژگی و خصوصیات چراغ ال ای دی خیابانی

خصوصیات چراغ ال ای دی خیابانی

خصوصیات چراغ ال ای دی خیابانی این حقیقت را ثابت کرده است که جایگزینی چراغ خیابانی گازی و پرفشار باوجود لامپ بخار سدیم و لامپ متال هالید با چراغ خیابانی ال ای دی نه تنها می تواند روشنایی مورد نیاز جاده را فراهم کند ، بلکه یکنواختی و یکدستی روشنایی فضای شهری را نیز بسیار بهبود می بخشد، همچنین در بررسی خصوصیات چراغ ال ای دی خیابانی ،یکنواختی روشنایی چراغ ال ای دی خیابانی، از بهترین مزایای این چراغ ها بشمار می آید.

میزان روشنایی متوسط لامپ های گازی و سدیم فشار قوی در مناطق شهری ممکن است بیشتر باشد ، اما یکنواختی روشنایی آنها بسیار ضعیف است، به گونه ای که در نمای جاده می توان نقاط محدود روشن شده با چراغ خیابانی گازی را به راحتی تشخیص داد. در ادامه با فرنام الکتریک همراه باشید تا ویژگی و خصوصیات چراغ ال ای دی خیابانی بیشتر آشنا شوید.

چراغ های خیابانی ال ای دی چیست؟

چراغ های خیابانی ال ای دی یکی از تجهیزات روشنایی محیط خارجی و شهری هستند.  این محصولات یکی از مهم ترین منابع تامین کننده نور خیابان ها و معابر محسوب می شوند. چراغ های خیابانی و بزرگراه یا چراغ های برق در معابر، پارک ها، جاده ها، خیابان ها، فضاهای سبز و … استفاده می شوند که علاوه بر تامین روشنایی محیط پیرامون خود موجب افزایش امنیت عابران و اتومبیل ها می شوند.

در صورت عدم وجود این چراغ ها شهر در تاریکی فرو می رود و امنیت عابران پیاده به خطر می افتد همچنین اتومبیل ها به دلیل نداشتن دید درست در معرض جدی تصادفات قرار خواهند گرفت.

یکی از موضوعاتی که در طراحی و معماری شهری از اهمیت بسیاری برخوردار است طراحی روشنایی درست و استاندارد می باشد. از این رو معماران و مسئولین مربوطه برای خیابان ها، معابر، پارک ها، فضای سبز و … انواع چراغ های خیابانی را با نظم خاصی قرار می دهند. قرار گیری درست و منظم چراغ های خیابانی ال ای دی از اهمیت بسیاری برخوردار است به صورتی که نور در تمام فضا به صورت یکدست بتابد.

 خصوصیات چراغ ال ای دی خیابانی

موارد دیگری از خصوصیات چراغ ال ای دی خیابانی که حائز اهمیت است ، قابلیت تنظیم و طراحی نور آنهاست، نور چراغ های ال ای دی خیابانی را از 0 تا 100 درصد میزان روشنایی می توان تنظیم کرد و به نور و روشنایی مورد نیاز رسید، و این انعطاف پذیری و خصوصیات چراغ ال ای دی خیابانی است که این امکان را فراهم می کند تا با توجه به نور محیط و شرایط ترافیک روشنایی شهری مورد نیاز را تنظیم کنیم.

در مناطق شهری حدود 15٪ تا 20٪ کل مصرف برق شهری را روشنایی چراغ های خیابانی تشکیل می دهد ، به همین علت ، توجه به مزایا و خصوصیات چراغ ال ای دی خیابانی در ابعاد گسترده، جهت صرفه جویی در انرژی و کاهش انتشار کربن، برای دولت ها و شهرداری ها از اهمیت بالایی برخوردار است. در ادامه دیگر خصوصیات چراغ ال ای دی خیابانی را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

چراغ خیابانی ال ای دی 20 وات گلنور ستاره s

تشریح خصوصیات چراغ ال ای دی خیابانی

اگرچه لامپ سدیم فشار بالا دارای بالاترین بازدهی نور در بین منابع نوری خیابانی قدیمی است ، اما رنگ نور ساطع شده توسط آن در بین چراغ های خیابانی بدترین و ضعیف ترین نوع آن است و شاخص رندر رنگ آن در حدود 20Ra است. چنین تابش رنگ نور ضعیفی فقط می تواند به رانندگان در درک شرایط جاده کمک کند ، اما نمی تواند به عابران پیاده کمک کند تا در تاریکی به وضوح جاده، خیابان و پیاده رو را از هم تمیز دهند. شاخص ارائه رنگ ال ای دی ها می تواند به حدود 80 برسد ، که در واقع نزدیک به نور طبیعی است ، با توجه به خصوصیات چراغ ال ای دی خیابانی  باید به این نکته توجه داشته باشیم که این چراغ ها رنگ ها را به صورت واقعی تری نشان می دهند و می توانند رنگ متعلق به اشیاء را بهتر منعکس کند.

رندر بالای رنگ که از خصوصیات چراغ ال ای دی خیابانی بشمار می رود، بدون شک به رانندگان و عابران پیاده کمک می کند تا اهداف را شناسایی کرده و شرایط ترافیکی بهتری را در همان روشنایی جاده تجربه کنند.

خصوصیات چراغ ال ای دی خیابانی

مقایسه ی خصوصیات چراغ ال ای دی خیابانی

لامپ رشته ای یک نقطه مشخص را روشن می کند ، و زمان شروع واقعی حدود 0.1 تا 0.2 ثانیه است. در لامپهای تخلیه گازی مانند لامپهای سدیم پرفشار و لامپ متال هالید هم از زمان شروع تا خروجی پایدار نور ، ده ها ثانیه یا حتی ده دقیقه طول می کشد.اما یکی از دیگر خصوصیات چراغ ال ای دی خیابانی زمان راه اندازی آنهاست که  فقط ده ها نانو ثانیه (ns) است ، و هیچ زمان انتظاری برای شروع مجدد وجود ندارد و چراغ ال ای دی می تواند به طور معمول در حالت روشن و خاموش مداوم کار کند و در جریان باشد.

طراحی نور یکی دیگر از خصوصیات چراغ ال ای دی خیابانی است که به آن خواهیم پرداخت. اندازه ال ای دی ها کوچک است و حتی می تواند نور را در جهت نیم صفحه ساطع کند. می توان آن را به عنوان یک منبع نور نقطه ای در طراحی لامپ در نظر گرفت. این حجم کم و طراحی پذیری، در ساخت چراغ های خیابانی و استفاده از لنزها یا بازتابنده های نوری بسیار مناسب است تا در نتیجه توزیع نور ایده آل تری بدست آید و بازده لامپ بالاتری حاصل شود.

مزایای چراغ خیابانی LED در روشنایی معابر شهری

شهرداری هایی که چراغ‌ خیابانی ال ای دی را جایگزین محصولات روشنایی سنتی می‌کنند معمولاً به این دلیل است که سود سرمایه بیشتری می‌خواهند. یک نوسازی خوب روشنایی شهری را می توان به عنوان ارزش افزوده در نظر گرفت. اگر جایگزینی موفقیت آمیز باشد، پروژه بایستی بالاترین بازگشت سرمایه را برای شما به همراه داشته باشد.

با توسعه تکنولوژی، چراغ های قدیمی خیابان ها به تدریج حذف می شوند و ما انتظار داریم که سیستم های روشنایی کارآمدتری داشته باشیم. اکثر مردم به دیدن نور نارنجی یا سفید ضعیف لامپ های فلورسنت سنتی یا HID عادت دارند. اما از نظر مقرون به صرفه بودن و نگهداری، فناوری روشنایی LED می تواند بهتر عمل کند.

در ادامه به شرح مزایای استفاده از چراغ خیابانی ال ای دی خواهیم پرداخت.

بهره وری انرژی

در مقایسه با تمام منابع نور سنتی، چراغ های خیابانی ال ای دی کمترین میزان انرژی را مصرف می کنند و بیش از ۶۰ درصد انرژی کمتری نسبت به لامپ های رشته ای، فلورسنت و هالوژن مصرف می کنند. برخلاف این سیستم‌های روشنایی سنتی، منابع هدر نمی‌روند، زیرا اینگونه چراغ ها می‌توانند نور و روشنایی را جهت‌ دهی کنند و به درستی منطقه مورد نیاز را روشن کنند.

عمر طولانی تر

لامپ های رشته ای معمولا ۱۰۰۰ ساعت دوام می آورند، در حالی که لامپ های فلورسنت ۸۰۰۰ تا ۱۰٫۰۰۰ ساعت کار می کنند. در نقطه مقابل به عنوان مثال یک عدد چراغ خیابانی ۱۰۰ وات ال ای دی را می توان برای مدت طولانی استفاده کرد و میانگین عمر مفید آن بیش از ۵۰٫۰۰۰ ساعت است.

روشنایی سبز

محصولات روشنایی ال ای دی حاوی عناصر سمی مانند جیوه یا هالیدهای فلزی نیستند و می توان با خیال راحت و بدون آلودگی محیط زیست در پایان عمر دور انداخت.

محصولات روشنایی ال ای دی خطر سوختگی ایجاد نمی کنند!

تنها ۱۰ درصد از توان واقعی مصرفی لامپ های رشته ای به نور و مقدار زیادی به تابش حرارتی و گرما تبدیل می شود. گرمای بیش از حد تابشی و اشعه ماوراء بنفش ممکن است برای بدن انسان مضر باشد و چراغ های خیابانی LED بدون این تشعشعات در خدمت شهرداری ها هستند.

خصوصیات چراغ ال ای دی خیابانی

روشن و خاموش شدن فوری

سیستم های نورپردازی سنتی برای رسیدن به روشنایی ۱۰۰ درصدی نیاز به زمان گرم شدن دارند. چراغ خیابانی LED نیازی به زمان گرم شدن ندارند و می‌توانید فوراً لامپ را روشن یا خاموش کنید، آن را کم نور کنید و بدون تأخیر آن را روی ۱۰۰ درصد روشنایی تنظیم کنید.

منبع نور با کیفیت بالا

از منظر ایمنی راننده و عابر پیاده، روشنایی خیابانی LED شهری که به طور یکنواخت توزیع می گردد، دید واضح تری از کوچه ، خیابان و جاده پیش رو فراهم می کند. کیفیت نورپردازی ال ای دی ، کیفیت نورپردازی سنتی را تا حد زیادی بهبود می بخشد. نسل نور LED ها دارای CRI یا شاخص تفکیک رنگ بالایی هستند که بسیار شبیه نور طبیعی است. این می تواند روشنایی بهتری برای جاده ها و پیاده روها فراهم نماید.

تعمیر و نگهداری کم

چراغ های LED نیاز به برق و تعمیر و نگهداری کمتری دارند که به این معنی است که می توان در هزینه های نیروی کار و جایگزینی ، صرفه جویی بیشتری نمود. در عین حال دید جاده ها افزایش یافته و جاده ها ایمن تر شده اند.

روشنایی مناسب فضای باز

شدت نور LED در دماهای پایین کاهش نمی یابد و نیازی به ولتاژ بالاتر نیز ندارد. در واقع عملکرد آن در زمانی که محیط سرد می شود بهتر است. به همین دلیل است که چراغ های LED خیابانی بهترین گزینه در فضای باز هستند.

کنترل بهتر

در محصولات روشنایی ال ای دی روشنایی از طریق سنسور قابل کنترل است و به طور خودکار با توجه به محیط تنظیم و روشن و خاموش می گردد. این ویژگی از نظر صرفه جویی در مصرف انرژی بسیار مفید است و عمر طولانی تری ارائه می دهد. نصب چراغ خیابانی ال ای دی ممکن است در ابتدا هزینه بیشتری داشته باشد، اما بدیهی است که آنها در مدت زمان کوتاهی هزینه را جبران خواهند کرد.

دوام

چراغ های ال ای دی ظاهر فیلامنت یا شیشه ندارند، بلکه روی برد مدار نصب می شوند و دارای سرب لحیم کاری شده اند که قطعات را به هم متصل می کند، بنابراین در برابر ترک خوردگی و لرزش مقاوم هستند.