مقالات

ویژگی های چندراهی برق استاندارد

چند راهی برق استاندارد

چندراهی برق یکی از وسایل ضروری و کاربردی که در منزل، اداره، کارگاه، شرکت و غیره است که سبب می‌شوند شما بتوانید از یک پریز برق برای تعداد زیادی از وسایل برقی خود همچون سیستم‌های صوتی و تصویری، لوازم برقی اداری، لوازم‌خانگی برقی و … استفاده نمایید و دستگاه‌های برقی شما هم دچار هیچ‌گونه عیب و ایرادی نشوند. اگر قصد خرید چندراهی برق استاندارد و باکیفیت را کرده‌اید، در ادامه با فرنام الکتریک همراه باشید تا شما را با نکاتی مهم در خصوص تهیه این قبیل لوازم برقی آشنا نماییم.

انواع چندراهی برق استاندارد کدام اند؟

چند راهی ها به طور کلی از نظر نوع اتصال به دو نوع با سیم و بی سیم تقسیم می شوند. در مدل های بی سیم یک چند راهی روی بدنه خود یک دوشاخه برق دارد که به وسیله آن به پریز برق وصل شده و پریز های بیشتری را برای اتصال لوازم برقی در اختیار می گذارد. در طرف دیگر چند راهی های با سیم یک کابل چند متری دارند که برای وسایلی که از پریز برق فاصله دارند به کار گرفته می شوند.

دسته بندی دوم مربوط به انواع چند راهی ها از نظر نوع استفاده است که در این دسته بندی می توان چند راهی ها را در دو دسته معمولی و صنعتی قرار داد. چند راهی های معمولی همان چند راهی (یا به طور عام سه راهی) هایی هستند که در تمام خانه ها وجود دارند و برای وصل کردن انواع تلویزیون و کامپیوتر و شارژر موبایل استفاده می شوند.

در عوض چندراهی صنعتی دارای یک بدنه محکم هستند تا در هنگام استفاده برای دستگاه های صنعتی یا کار های ساختمانی با ضربه های عادی و سبک آسیب نبینند. همچنین  چند راهی صنعتی دارای تحمل ولتاژ و حرارت بالاتری است تا توان برق رسانی به دستگاه های صنعتی و ساختمانی را داشته باشد. لازم به ذکر است که هر دو نوع این چندراهی ها دارای مدل های بی سیم و باسیم هستند.

سه راهی صنعتی پارت

بررسی انواع چندراهی برق استاندارد و ویژگی های آنها:

چندراهی برق استاندارد باتوجه‌به تعداد درگاه‌های خود از قیمت‌های مختلفی نیز برخوردار هستند. منتهای مراتب در هنگام انتخاب و خرید شما باید به این نکته توجه داشته باشید که آیا محصول موردنظر شما تنها یک چندراهی برق است و یا اینکه از قابلیت محافظت جریان نیز برخوردار است! به همین خاطر باید بگوییم چندراهی های برق به دودسته زیر تقسیم می‌شوند که عبارت‌اند از:

  1. چندراهی های برق معمولی: این نوع از چندراهی ها تنها قادر به تقسیم ولتاژ ورودی جریان برق بین درگاه‌های متعدد خود هستند و هیچ تضمینی از بابت کنترل میزان جریان و جلوگیری از ورود ولتاژهای بالا به دستگاه‌های متصل به خود ندارند و احتمال خرابی دستگاه‌هایی که سیم برقشان را به آن‌ها می‌زنید، وجود دارد.
  2. چندراهی های برق محافظ: چندراهی های برق محافظ با اینکه از قیمت‌های به‌مراتب بیشتری برخوردار هستند، اما خیالتان را کاملاً راحت می‌کنند که دیگر با ایجاد نوسانات برق شهری‌تان، وسایل شما دچار سوختگی و خرابی نمی‌شوند و عمر مفیدشان نیز کم نخواهد شد.

چند راهی برق استاندارد

تفاوت چندراهی برق با محافظ ولتاژ:

ممکن است این سوال در ذهن شما هم ایجاد شده باشد که تفاوت چندراهی با محافظ ولتاژ در چیست؟ پاسخ خیلی ساده است زیرا هر یک از این دستگاه ها برای کار خاصی طراحی شده‌اند. مثلاً: چندراهی فقط یک پریز برق را به چند پریز دیگر برای برق رسانی به دستگاه‌های برقی دیگر تبدیل می‌کند. یعنی اگر برق شهری قطع شود، هنگام وصل شدن‌ برق هیچ‌گونه تاخیری وجود ندارد و بلافاصله ولتاژ به لوازم برقی متصل به چند راهی اعمال می شود.

محافظ ولتاژ یک چند راهی به حساب می‌آید با این تفاوت که دارای یک برد الکترونیکی برای محافظت از لوازم برقی که به آن متصل هستند می باشد. هنگامی که برق شهری قطع می‌شود زمان وصل شدن این برد الکترونیکی یک تاخیر کوتاه مدت ایجاد می‌کند تا ولتاژ برق شهری در یک رنج ثابت قرار بگیرد و لوازم متصل به آن به وسیله شوک الکتریکی صدمه نبینند.

مزایای استفاده از چندراهی برق استاندارد

  • این وسیله به شما این امکان را می دهد تا وسایل برقی خود را در قسمتی از منزل قرار دهید که فاقد پریز برق می باشد و با این وسیله برق آن‌ها را تامین کنید.
  • امکان استفاده از یک پریز برق برای چند وسیله برقی در یک نقطه مشخص را بدون ایجاد هیچ گونه تغییر در سیستم برق کشی ساختمان فراهم می‌کند.
  • این وسیله باعث می شود، سیم برق وسایل برقی تا حدودی از دید همگان مخفی شود و دیگران به جای مشاهده چند سیم و دوشاخه تنها یک سیم و دو شاخه که مربوط به چند راهی می‌باشد را مشاهده کنند.
  • قیمت آن خیلی ارزان‌تر از محافظ ولتاژ می باشد و اگر محافظت از وسایل برقی برای شما در اولویت نیست، بهترین گزینه برای شما می باشند. زیرا از ارزش خرید بالایی هم برخوردار هستند.

نکات مهم هنگام خرید چند راهی برق:

  1. قیمت چندراهی: اولین و مهمترین نکته در مورد خرید چند راهی‌های برق قیمت آن‌ها می باشد. قیمت نقش مهمی در انتخاب شما دارد قبل از هر کاری باید میزان بودجه برای خرید این محصول را مشخص کنید با این کار خود به خود مدل‌هایی که در محدوده قیمتی شما قرار ندارند از انتخاب شما حذف می‌شوند و خرید برایتان راحت می‌شود.
  2. نوع چندراهی: این وسیله هم مانند سایر وسایل مربوط به خانه و محل کار انواع مختلفی دارد این شما هستید که باید با توجه به به نوع نیاز و استفاده خود یکی از آن‌ها را انتخاب و خریداری نمائید. اگر فاصله لوازمی که قرار است به این وسیله متصل شوند با پریز برق زیاد است باید نمونه سیمی آن را خریداری کنید، اما اگر پریز نزدیک وسایل شما قرار دارد می توانید نمونه بی سیم آن را را خریداری کنید.
  3. جنس محصول: جنس بدنه این محصول ارتباط مستقیمی با طول عمر آن دارد. اگر با قیمت آن مشکلی ندارید، می‌توانید محصولاتی را خریداری کنید که جنس آن‌ها از پلاستیک نسوز و مقاوم است. اگر برای وسایلی می خواهید که توان مصرفی پایینی دارند، می‌‌توانید نمونه معمولی را خریداری نمائید در غیر این صورت برای مصرف کننده های پر توان از جنس سرامیکی استفاده کنید.
  4. تعداد پریز: شما باید با توجه به تعداد وسایلی که قرار است آنها را به این وسیله متصل کنید تعداد پریز روی آنرا مشخص نمائید. هر چند که معمولاً یک سه راهی همیشه کار شما را انجام می دهد اما ممکن است شما نیاز به چندراهی داشته باشید که بیش از سه پریز برق داشته باشد. البته باید ظرفیت پریز خود را هم در نظر بگیرید و با توجه به قدرت آن از آن پریز کار بکشید تا به سیم کشی ساختمان شما آسیب وارد نشود.
  5. طول سیم: طول سیم این وسیله در اندازه‌های مختلف تولید و روانه بازار می شود. این شما هستید که باید با توجه به فاصله مصرف کننده های خود تا پریز برق طول سیم آن را مشخص کنید. هرچه این فاصله بیشتر باشد شما نیاز به سه راهی با طول سیم بلندتری دارید. پیشنهاد می‌کنم همیشه با توجه به نیاز خود طول سیم را انتخاب کنید. زیرا یک سیم بلند همیشه گره خورده و باز کردن آن کار دشواری است.
  6. برند محصول: اگر با توجه به توضیحاتی که داده شد، احساس می کنید که باز هم با خرید این وسیله مشکل دارید، می‌توانید به سراغ محصولات معروف و شناخته بروید. این محصولات از قبل تست شده و امتحان خود را پس داده‌اند. تجربه ثابت کرده تا زمانی که یک برند معروف و شناخته شده وجود دارد نباید به سراغ برندهای ناشناخته بروید. زیرا با خرید آن‌ها وقت و هزینه خود را هدر می‌دهید.

چند راهی برق استاندارد

به طور کلی یک محافظ برق خوب باید مشخصات فنی زیر را داشته باشد:

  • مجهز به فیوز مینیاتوری باشد.
  • دارای فیلتر برای حذف نویز برق شهری.
  • دارای مدار تأخیر در وصل شدن جریان باشد.
  • توانایی مقاومت در برابر نفوذ آب یا آتش را داشته باشد.
  • مجهز به مدار اتوماتیک برای افزایش و کاهش جریان برق باشد.
  • دارای دو خروجی مجهز به سیستم محافظ ولتاژ در محدوده استاندارد.
  • برای مشخص‌کردن ولتاژ و عملکرد دستگاه نمایشگر LCD داشته باشد.
  • دارای سه چراغ نشانگر هشداری برای مشخص‌کردن وضعیت دستگاه و دکمه خاموش/روشن باشد.

علاوه بر موارد ذکر شده هنگام خرید محافظ برق باید دقت کنید که کالای انتخابی شما ضمانت‌نامه و نشان استاندارد داشته و سیم و اتصالات آن کاملاً سالم باشند.

روش نگهداری از چند راهی برق:

  • اگر از یک چند راهی معمولی استفاده می‌کنید هیچ گاه نباید یک وسیله برقی پر مصرف را به آن وصل کنید، زیرا باعث سوختن پایه‌های آن می‌شود.
  • هرگز سه راهی خود را در مکان خیس و نمدار قرار ندهید، زیرا اکثر آن‌ها ضد آب نیستند و با این کار به چندراهی و دستگاه‌های متصل به آن آسیب وارد می‌شود.
  • هیچ‌گاه نباید چند عدد سه راهی را به یکدیگر متصل کنیم زیرا با این کار به راهی اول متصل به پریز برق آسیب جدی وارد می‌شود.
  • اگر یک وسیله برقی دارای دوشاخه ضخیم‌تری است و به راحتی وارد چندراهی شما نمی‌شود سعی کنید از چند راهی دیگری استفاده کنید و از فشار برای وارد کردن دوشاخه در چند راهی قبلی اجتناب کنید.

با توجه به نکاتی که گفته شد، می توانید چند راهی‌برق مورد نیازتان را خریداری نمایید.