مقالات

وسایل لازم برای سیم کشی ساختمان

وسایل لازم برای سیم کشی ساختمان

هنگامی که اختلالی در سیم کشی ساختمان شما بوجود می آید اولین چیزی که برای شروع تعمیر و ترمیم به آن نیاز دارید، ابزار سیم کشی ساختمان است که اغلب بصورت مجموعه ای وسایل، تحت عنوان جعبه ابزار جمع آوری می شوند و لازم است نام و کاربرد هر یک را بدانید تا در سیم کشی ساختمان به نتیجه دلخواه برسید بنابراین برای آگاهی بیشتر در خصوص لیست وسایل لازم برای سیم کشی ساختمان این مقاله به شما کمک خواهد کرد با فرنام الکتریک همراه باشید.

انواع وسایل لازم برای سیم کشی ساختمان

همانطور که گفته شد ابزارآلات و وسایل لازم برای سیم کشی ساختمان باید همراه هر برقکار یا مهندسی باشند تا با تکیه بر آن ها و استفاده از مهارت های شخصی، راه حل های ایمن برای انواع اختلالات در سیم کشی ساختمان بیابند. حال می خواهیم به معرفی وسایلی که کاربردهای بیشتری در وضعیت پرخطر دارند و هنگام سیم کشی نیاز پیدا کردن به آن ها اجتناب ناپذیر است، بپردازیم

تستر ولتاژ

یکی از مهمترین و ضروری ترین ابزارهای لازم برای سیم کشی ساختمان ولتاژ سنج است. با استفاده از این ابزار می توان بدون تماس مستقیم ولتاژ کابل ها و سیم های مختلف، قطع کننده های مدار، وسایل روشنایی مانند لامپ ها، سوئیچ های روشن و خاموش کردن لامپ ها یا فعال و غیر فعال کردن جریان، پریزهای کار گذاشته شده در نقاط مختلف ساختمان و … را تشخیص داد. برای انجام ایمن کار سیم کشی، برق باید در بخش های کلیدی ساختمان از طریق قطع کننده مدار قطع شود.

یکی از موارد ایمنی در زمان سیم کشی ساختمان، قطع برق در بخش های کلیدی ساختمان به وسیله قطع کننده مدار است. برقکار با کمک تستر ولتاژ می تواند پریزها را از نظر مقدار جریان آزمایش کند تا زمان مناسب برای کار با آنها را متوجه شود. همچنین این ابزار برای تایید بازگشت برق نیز به کار گرفته می شود.

انبردست

همانند بسیاری از کارهای فنی، انبردست در سیم کشی ساختمان نیز جزو ابزار های ضروری و کاربردی محسوب می شود. از این ابزار برای کارهای مختلف مانند برش، صاف کردن، خم کردن سیم و همچنین برای پیچاندن سیم ها در هنگام اتصال استفاده می شود. در قسمت لبه های داخلی انبردست دو تیغه برشی به کار رفته که با کمک آنها می توان سیم ها را جدا کرد و برش داد.

پیچ گوشتی

پیچ گوشتی وسیله ای است که برای باز کردن و بستن پیچ ها و ایجاد اتصال محکم استفاده می شود. پیچ گوشتی مناسب برای برقکارها پیچ گوشتی است که دسته و محور آن با لاستیک یا پلاستیک عایق شده است تا در برابر برق گرفتگی محافظت کند.

نوک پیچ‌ گوشتی ‌ها با توجه به نوع پیچ، می ‌تواند متفاوت باشد، از این رو انواع مختلفی از پیچ گوشتی وجود دارد که در سیم کشی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند. علاوه بر این مدل جدید از پیچگوشتی در سیم کشی و کارهای برقی ساختمان و دیگر امور فنی استفاده می شود که به خاطر داشتن موتور برقی، عمل باز و بست پیچ ها را با سرعت و دقت بیشتر بدون نیاز به نیروی زیاد دست انجام می دهد.

وسایل لازم برای سیم کشی ساختمان

سیم لخت کن

سیم لخت کن یکی از ضروری ترین ابزارها برای سیم کشی ساختمان است. سیم لخت کن برای باز کردن عایق روی سیم مورد استفاده قرار می‌گیرد. سیم لخت کن باید کیفیت خوبی داشته باشد تا بتواند به خوبی عایق را ور دارد. دندانه‌های مختلفی برای سیم لخت کن وجود دارند که در اندازه گوناگون ساخته می‌شوند. سیم لخت کن‌ها با وجود این که ابزارهای کاربردی هستند؛ اما قیمت بالایی ندارند و مقرون به صرفه هستند.

فازمتر

فاز متر در یک نگاه وسیله‌ای شبیه به پیچ گوشی است. فاز متر در قسمت داخلی خودش ، یک چراغ دارد که در انتهای آن هم یک شی رسانا قرار می‌گیرد و زمانی که نوک فاز متر به سیم فاز وصل شده باشد و انتهای آن در دست فرد قرار بگیرد؛ روشن می‌شود که نشان دهنده وجود داشتن جریان برق در سیم است. فاز متر یکی از  کاربردی ترین ابزارهاست؛ طوری که برای کارهای ساده هم از آن استفاده می‌کنند چرا که وجود جریان برق را نشان می‌دهد.

فنر سیم کشی از وسایل لازم برای سیم کشی ساختمان

فنر سیم کشی برای این که بتوان سیم را از داخل لوله توکار عبور داد استفاده می‌شود. فنر سیم کشی از نوار نازک فولادی ساخته می‌شود؛ چرا که به یک سر آن یک گوی فلزی وصل است و به انتهای دیگر آن یک قالب فلزی وصل می‌شود. در زمان سیم کشی، فنر را از طرف گوی وارد لوله می‌کنند و پس از این که از لوله عبور کرد و گوی از داخل قوطی یا جعبه تقسیم و کلید و پریز خارج شد، تعداد سیم‌هایی که باید از درون لوله بگذرند را به قلاب طرف دیگری وصل کرده و گوی را می‌کشند تا از داخل لوله عبور کنند.

جعبه تقسیم

همان طور که می‌دانید سیم کشی برق به دو صورت روکار و توکار انجام می‌شود. برای انشعاب گرفتن از مدارهای الکتریکی فرعی از مدار اصلی برق، برای بخش‌های گوناگون ساختمان از وسیله‌ای به اسم به جعبه تقسیم استفاده می‌شود. جعبه تقسیم در دول مدل روکار و توکار و در اشکال مختلف با جنس‌های گوناگون ساخته می‌شود. جعبه تقسیم جایگاه اصلی ارتباط بین اجزای الکتریکی مدار است.

داکت برق

در زمان برق کشی دیوارها، سقف، گوشه‌ ها، در مجاورت قرنیزها و حتی زیر قسمت‌ هایی که موکت و فرش قرار می‌ گیرند، از داکت برق استفاده می‌ شود. با استفاده از داکت برق به نظم و مرتب سازی سیم‌ ها و همچنین حفظ سلامت آن‌ ها در برابر سایش، فشار و آسیب دیدگی آن‌ ها کمک بسیاری خواهد شد. همچنین داکت‌ های برق به دلیل جنس آن‌ها و ضد آب بودنشان، در ایمنی سیم‎‌ها نیز کاربرد دارند و در مکان‌ های سر بسته و مرطوب نیز کاربرد دارند.

ترمینال

ترمینال برای وصل کردن سیم‌ها به یکدیگر با استفاده از پیچ کاربرد دارد و معمولا در تابلوهای توزیع برق استفاده می‌شود و وظیفه اتصال برق به تابلو و خروج برق به مصرف کننده را بر عهده دارد. ترمینال از دو بخش هادی و عایق ساخته شده که قسمت هادی آن مثل یک بوش است که دو طرف آن دارای سوراخ می‌باشد که با استفاده از پیچ سیم را داخل آن محکم می‌کنند. قسمت عایق آن روی بخش هادی را می‌پوشاند و جنس عایق آن معمولا از کائوچو است.  ترمینال‌ها معمولا به صورت شاخه‌های دوازده خانه‌ای و یا تکی است که در داخل ریل ترمینال کنار همدیگر قرار می‌گیرند و از طرفین مستحکم می‌گردند.

بست کمربندی

این بست های ارزان قیمت که به نام زیپ نیز شناخته می شوند، ابزار ضروری برای اتصال انواع سیم و کابل برق به یکدیگر هستند. با استفاده از بست کمربندی می توانید سیم کشی های خود به ویژه در مکان هایی که در معرض دید هستند را، مرتب و منظم نگه دارید.

وسایل لازم برای سیم کشی ساختمان

دستکش های عایق

برق گرفتگی بزرگترین خطر برای برقکارها محسوب می شود، به همین خاطر آنها باید اقدامات احتیاطی را انجام دهند. پوشیدن دستکش های عایق در برابر شوک الکتریکی و برق گرفتگی به خوبی از افراد محافظت می کند. دستکش های عایق در سبک های مختلف برای تناسب و راحتی وجود دارند که می توانید مناسبترین نوع دستکش را با توجه به اندازه و سایز دست خود انتخاب کنید.

پیراهن کار ضد شعله

گاهی اوقات ممکن است در زمان کار با برق هنگام سیم کشی ساختمان، جرقه هایی در اثر قوس الکتریکی و اتصال کوتاه ایجاد شود. این جرقه ها باعث آتش سوزی می شوند که خطر بزرگی برای برقکار و ساختمان به همراه دارد. به همین خاطر پوشیدن پیراهن های مخصوص و لباس کارهای عایق شده و ایمن که ساخته شده از مواد مقاوم در برابر آتش هستند، جهت جلوگیری از آسیب های سوختگی ضروری است.

عینک ایمنی از وسایل لازم برای سیم کشی ساختمان

برقکارها باید هنگام بررسی دقیق سیم کشی برق، هنگام قطع سیم یا هنگام کار با ابزار برقی از چشمان خود محافظت کنند. عینک ایمنی یکی از تجهیزات و ابزارهای لازم برای سیم کشی ساختمان است که استفاده از آن باید کاملا جدی گرفته شود.

نتیجه گیری

در این مطلب تمامی ابزار و وسایل مورد نیاز برق کشی ساختمان را معرفی کردیم تا در صورت علاقمندی به فعالیت در این حوزه کاری بتوانید جعبه ابزاری کامل و حرفه ای در اختیار داشته باشید. هرچقدر کیفیت ابزارها و تجهیزات شما بالاتر باشد انجام کارهای سیم کشی راحتتر و با کیفیت بالاتری صورت می گیرد. امیدواریم بتوانید از مطالب ارائه شده در جهت بهبود اجرای مراحل سیم کشی ساختمان بهره کافی را ببرید.