مقالات

عوامل موثر بر قیمت انواع تابلو برق چیست؟

قیمت انواع تابلو برق

تابلوهای برق محفظه هایی برای محافظت و نگهداری تجهیزات برق صنعتی میباشند که در انواع و رنج قیمت مختلف در بازار ارائه میشوند. عوامل و پارامترهای زیادی بر قیمت انواع تابلو برق تاثیرگذارند که در این مطلب به بررسی برخی از مهمترین آنها میپردازیم. با فرنام الکتریک همراه باشید.

تابلو برق چیست؟

تابلو برق یک سیستم برقی است که برای کنترل، مانیتورینگ و توزیع برق در یک ساختمان، کارخانه یا سایر اماکن استفاده می شود. این تابلوها عمدتاً شامل قطعات مختلفی همچون قطعات کنترلی، قطعات حفاظتی و قطعات توزیعی می باشند که همگی برای اجرای صحیح و ایمنی سیستم برقی لازم هستند.

تابلو برق درواقع یکی از اجزای اساسی سیستم برقی است که در آن تمامی قطعات برقی مورد نیاز برای کنترل و توزیع برق در یک محیط قرار داده شده اند. این تابلوها همچنین به عنوان مرکز کنترل و مانیتورینگ سیستم برقی عمل می کنند و به کاربران اجازه می دهند تا برق را به صورت ایمن توزیع کنند و از خطرات احتمالی جلوگیری کنند.

تابلوهای برق به دلیل پوشش گسترده ای که در سیستم های برقی دارند، به عنوان یکی از مهمترین قطعات سیستم برقی شناخته می شوند. این تابلوها به عنوان یکی از اجزای اصلی سیستم برقی در اموری همچون کنترل و مانیتورینگ بار، حفاظت از مدارهای برقی و توزیع برق استفاده می شوند.

تابلوهای برق عمدتاً به دو صورت توزیعی و کنترلی موجود هستند. تابلوهای توزیعی برق برای توزیع برق در اماکن مختلفی همچون ساختمان ها، کارخانه ها و… استفاده می شوند. تابلوهای کنترلی برق نیز به عنوان مرکز کنترل و مانیتورینگ سیستم برقی عمل می کنند و به کاربران اجازه می دهند تا تغییرات مورد نیاز در سیستم برقی را اعمال کنند.

عوامل موثر بر قیمت تابلو برق

به طور کلی قیمت و هزینه‌های نصب تابلو برق به عوامل زیادی، ازجمله نوع تابلو برق، نوع تجهیزات و … بستگی دارد. در ادامه با برخی از مهم‌ترین این عوامل آشنا خواهید شد.

قیمت انواع تابلو برق

هزینه و اجرت نصب

همانطور که متوجه شدید، تابلو برق‌ها ایمنی و سلامت تجهیزات الکتریکی را تضمین می‌کنند. این محفظه از تجهیزات در برابر آسیب‌های احتمالی جلوگیری می‌کند. به همین دلیل برای کارفرمایان در بحث تاسیسات ساختمانی از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین استفاده از تابلو برق، باعث بهینه شدن مصرف انرژی و کاهش هزینه‌های جاری و آلودگی محیطی خواهد شد. تهیه و نصب این تابلو برق‌ها هم هزینه‌های خاص خود را دارد.

یکی از عوامل موثر بر قیمت تابلو برق ، محل نصب آن است. محل نصب تاثیر مستقیمی روی هزینه نصب تابلو برق‌ها دارد. تعیین قیمت و هزینه‌های تمام‌شده راه‌اندازی تاسیسات ساختمانی و برآورد آنها از اهمیت بالایی برخوردار است.

اجرت نصب این تابلو برق‌ها به عوامل متعددی بستگی دارد. همچنین قیمت‌گذاری خود تابلو برق بر اساس نوع کاربری و محل مورد استفاده تعیین می‌شود. آگاهی از این قیمت‌ها و هزینه‌های کلی خرید، نصب و راه‌اندازی تابلو برق از اهمیت بالایی برخوردار است.

سطح ولتاژ تابلو برق

تابلوهای برق با توجه به سطح ولتاژ به دو نوع فشار ضعیف و فشار متوسط دسته بندی میشوند. سطح ولتاژ و نوع تابلو برق از مهمترین پارامترهای اثرگذار بر قیمت تابلوها میباشد.

نوع محفظه

بعضی از تابلو برق‌ها به صورت دیواری و برخی دیگر ایستاده نصب می‌شوند. به همین دلیل جنس محفظه و بدنه، نقش مهمی در تعیین هزینه و قیمت نصب تابلو برق دارد. آهنی یا استیل بودن تابلو برق‌ها هم باعث تفاوت قیمت انواع تابلو برق می‌شود. همچنین نوع نصب روکار یا توکار هم تاثیر زیادی روی اجرت نصب این تابلوها دارد.

شکل تابلو برق

شکل و فرم تابلو برق صنعتی، یکی دیگر از موارد مهم در قیمت گذاری آنها میباشد. تابلوهای برق در انواع سلولی، پیانویی و … ارائه میشوند که هرکدام از آنها با توجه به پیچیدگی های مراحل ساخت، قیمت های متفاوتی نیز دارند.

بررسی قیمت انواع تابلو برق صنعتی

تابلوهای صنعتی هم برای کنترل، توزیع و پخش تجهیزات الکتریکی در صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرند. طراحی و تولید این نوع تابلو برق‌ها، معمولا باتوجه به سفارش مشتری و بر اساس نیاز آنها انجام می‌شود. تولید این تابلو برق‌ها بدون ثبت سفارش و تعیین تجهیزات الکتریکی امکان‌پذیر نیست. این نوع تابلو برق‌ها هم کاربرد زیادی در صنایع دارند. به همین دلیل تقاضا برای سفارش و خرید آنها بسیار زیاد است. به همین دلیل همواره قیمت‌های متغیری دارند. البته بهره‌گیری از این تابلو برق‌ها باید توسط متخصصان برنامه‌نویسی انجام شود.

عوامل موثر بر قیمت تابلو برق صنعتی بسیار زیاد هستند. برند کلیدها و پریز‌های مورد استفاده مصرف‌کنندگان، یکی از مهم‌ترین عوامل محسوب می‌شود. همچنین نوع طراحی ظاهری تابلو برق، تاثیر زیادی روی قیمت می‌گذارد. البته ناگفته نماند که در این تابلو برق‌ها از تجهیزات الکتریکی متفاوتی استفاده می‌شود. هر کدام از این تجهیزات و نوع آنها باعث تغییر قیمت خواهند شد. از دیگر عوامل موثر بر قیمت تابلو برق صنعتی، می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • کیفیت ولتاژ محفظه
  • نوع ساخت و جنس بدنه تابلو برق صنعتی
  • سطح ولتاژ موردنیاز
  • نوع توزیع برق

بررسی عوامل موثر بر قیمت انواع تابلو برق های صنعتی

همانطور که اشاره شد، تابلو برق‌ها از نظر سطح ولتاژ به 3 دسته تقسیم می‌شوند؛ تابلوهای صنعتی فشار قوی، فشار متوسط و فشار ضعیف. تعیین قیمت هرکدام از این نوع تابلوها به عوامل متعددی بستگی دارد. در ادامه با عوامل موثر بر قیمت تابلو برق صنعتی از نظر سطح ولتاژ آشنا می‌شوید.

قیمت انواع تابلو برق صنعتی فشار قوی

از این نوع تابلو برق‌ها، برای تغذیه تجهیزات با سطح ولتاژ بیشتر از 1000 ولت استفاده می‌شود. درواقع تابلو برق‌های صنعتی فشار قوی کاربری محدودی در صنایع دارند. به همین دلیل قیمت آنها کاملا باتوجه به سفارش مصرف‌کننده و تجهیزات مورد نیاز آن تعیین می‌شود.

قیمت انواع تابلو برق صنعتی فشار متوسط

این نوع تابلو برق‌ها هم کاربری محدودی دارند و از آنها برای حداکثر دامنه 1000 ولت استفاده می‌شود. معمولا از تابلو برق‌های صنعتی فشار متوسط در مجتمع‌های مسکونی، نیروگاه‌ها، پتروشیمی و … استفاده می‌کنند. این تابلوها باتوجه به انواع مدل‌هایی که دارند از قیمت‌های متفاوتی هم برخوردار هستند.

قیمت انواع تابلو برق صنعتی فشار ضعیف

در مورد عوامل موثر بر قیمت تابلو برق فشار ضعیف، باید گفت که نوع نصب آنها بسیار حائز اهمیت است. هزینه نصب این تابلوها باتوجه به توکار یا روکار بودن متفاوت است. معمولا از این تابلو برق‌ها در کارگاه‌های تولیدی، عمرانی، و صنعتی استفاده می‌شود.

قیمت انواع تابلو برق

مقایسه هزینه نصب تابلو برق صنعتی و خانگی

نصب تابلو برق صنعتی و خانگی در هر دو محیط، یکی از مهمترین کارهایی است که باید با دقت و احتیاط انجام شود. اما در عین حال، هزینه نصب تابلو برق در دو محیط کاملا متفاوت است. در این مقاله، ما به بررسی و مقایسه هزینه های نصب تابلو برق صنعتی و خانگی می پردازیم.

نصب تابلو برق خانگی:

نصب تابلو برق خانگی نسبتاً ساده تر است. در اغلب موارد، تابلو برق خانگی شامل یک یا دو سیم کشی و کنترلر است. هزینه نصب تابلو برق خانگی به طور معمول تنها چند صد دلار است. با این حال، هزینه نصب تابلو برق خانگی می تواند بسته به میزان سیم کشی و نوع تجهیزاتی که در آن استفاده می شود، متغیر باشد.

نصب تابلو برق صنعتی:

نصب تابلو برق صنعتی تقریباً با چالش های بیشتری همراه است. تابلو برق صنعتی شامل سیم کشی بسیار پیچیده تر، تجهیزات بهتر و کنترلر های پیچیده تر است. هزینه نصب تابلو برق صنعتی به طور معمول بین چند هزار تا چند ده هزار دلار است، اما می تواند به میزان قابل توجهی بیشتر باشد.

مقایسه هزینه نصب تابلو برق صنعتی و خانگی:

اگرچه هزینه نصب تابلو برق صنعتی بیشتر است، اما نوع کاربری و میزان استفاده از تابلو برق می تواند تفاوت اساسی در هزینه نهایی داشته باشد. در صنایع بزرگ و پیچیده، نیاز به تابلو برق صنعتی بسیار بالا است و هزینه نصب تابلو برق خانگی بسیار پایین خواهد بود.

در عین حال، در خانه ها و ساختمان های کوچک، نصب تابلو برق خانگی کاملا کافی است و هزینه نصب تابلو برق صنعتی ممکن است بیش از حد باشد. بنابراین، برای انتخاب بهترین نوع تابلو برق، باید نیازهای خود را با دقت بررسی کنید و بر اساس آن تصمیم بگیرید.

جمع بندی

بررسی عوامل موثر بر قیمت تابلو برق، برای برآورد هزینه توسط کارفرما از اهمیت بالایی برخوردار است. تابلو برق‌ها به دلیل محافظت از تجهیزات الکتریکی و اتصالات بسیار تعیین‌کننده هستند. این تابلوها از نظر سطح ولتاژ به سه دسته ضعیف، متوسط و قوی تقسیم می‌شوند که باتوجه به جنس بدنه، نوع نصب و … قیمت متفاوتی دارند. همچنین نوع صنعتی یا ساختمانی بودن تابلو برق‌ هم تاثیر زیادی روی قیمت و هزینه‌های نصب دارد. تابلو برق‌های صنعتی به دلیل تجهیزات بیشتر، نیاز به مهارت بیشتر و … معمولا قیمت بالاتری دارند.

با توجه به مقایسه هزینه نصب تابلو برق صنعتی و خانگی، می توان نتیجه گرفت که هزینه نصب تابلو برق صنعتی بیشتر است. با این حال، مقدار پیچیدگی و نوع کاربری تابلو برق می تواند تفاوت را در هزینه نهایی ایجاد کند. بنابراین، برای انتخاب بهترین نوع تابلو برق، باید نیازهای خود را با دقت بررسی کنید و بر اساس آن تصمیم بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید