مقالات

شاسی یا شستی چیست؟ چه کاربردی دارد؟

شاسی یا شستی چیست؟

شاسی یا شستی چیست؟ شستی‌ ها در دو نوع استارت و استاپ و کلید امرجنسی قارچی در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی از موارد استفاده از این شستی‌ها برای تابلوهای برق صنعتی جهت راه‌اندازی موتور یا شستی استارت و قطع کننده یا شستی استوپ است. در واقع شستی یا پوش باتون به عنوان تجهیزات فرمان هستند که تحریک آنها با دست انجام می‌شود شستی‌ها جهت فرمان قطع و وصل مدار به کار می‌روند؛ معمولاً برای فرمان وصل مدار از رنگ سبز شستی با کنتاکت باز استفاده می‌شود و همچنین برای فرمان قطع مدار از رنگ قرمز و با کنتاکت بسته استفاده می‌شوند.

در صورتی که از فرمان قطع و وصل در یک شستی استفاده شود به عنوان شستی استارت استوپ دوبل شناخته می‌شود.لازم به ذکر است که شستی‌های الکتریک به صورت معمولی و چراغ‌دار طراحی و تولید می‌شوند و جنس بدنه آنها به سه دسته پلاستیکی، باکالیت و فلزی تقسیم می‌شود برای بررسی بیشتر تا پایان مقاله با فرنام الکتریک همراه باشید.

وظیفه شاسی یا شستی

در واقع پوش باتن و یا شستی وسیله ای است که با یک مکانیزم سوییچ ساده، برای کنترل فعالیت های یک پروسه یا دستگاه به کار میرود سطح پوش باتن یا همان سری پوش باتن از یک جنس سخت مانند پلاستیک یا فلز ساخته میشود.(پوش باتن های پلاستیکی یا فلزی دارای کنتاکت کمکی هستند).با اعمال فشار روی پوش باتن وضعیت همه ی کنتاکت ها تغییر کرده و زمانی که فشار از روی دکمه برداشته شود به حالت اول بازمیگردد.پوش باتن ها به منظور انجام کارهای مختلف از جمله توقف،راه اندازی، قطع،ایجاد تغییر در نحوه کار در مدار های فرمان مورد استفاده قرار میگیرند.

پوش باتن ها در اشکال گوناگون صاف، مسطح یا گود و در رنگ های سبز،قرمز،زرد،مشکی و آبی تولید میشوند که به صورت فشار دادن با انگشت شست و به صورت سطحی،فشار دادن عمیق،ضربه زدن و مشت زدن فشار داده میشوند.بر اساس استاندارد بین المللی هر رنگ برای هدف و کار خاصی در نظر گرفته شده است رنگ قرمز برای قطع برق مدار،رنگ قرمز قارچی برای مواقع ضروری برای قطع سریع برق،رنگ سبز یا سیاه برای راه اندازی و یا وصل سیستم،رنگ زرد برای راه اندازی سیستم در غیر حالت نرمال،رنگ سفید یا آبی برای هر منظوری مورد استفاده قرار میگیرند.

شاسی یا شستی ها چگونه کار می کنند؟

شاسی ها دکمه های وصل و قطع هستند که فرمان آنها به وسیله ی دست صورت می گیرد. عملکرد این نوع کلیدها لحظه ای است؛ به این معنی که با فشار دادن انگشت بر روی آن عمل کلید انجام می شود و با برداشتن انگشت از روی آن، کلید به حالت اول برمی گردد.

شستی ها بیشتر در تابلو برق ها و ماشین آلات بزرگ صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند این تجهیز با دریافت یک نیرو مکانیکی خارجی قادر خواهد بود تغییراتی را در جریان الکتریکی ایجاد کند. بدنه این کلید بسیار محکم می باشد و معمولاً از جنس پلاستیک سخت و فشرده و یا فلزهای سخت می باشد که پوش باتون های فلزی و یا پلاستیکی دارای کنتاکت های کمکی می باشند. روی سطح این کلید به شکل دکمه صاف و ساده می باشد تا در زمان استفاده کاربر از این قطعه آسیبی به دست وی وارد نشود. سرپوش این باتون ها معمولاً به صورت اشکال هندسی نظیر مربع یا دایره می باشد.

شاسی یا شستی چیست؟

انواع شاسی یا شستی

شستی ها در مدل ها و رنگ های مختلف و برای کاربردهای متفاوت تولید می شوند. برای جلوگیری از اشتباه اپراتور در هنگام فشار دادن این کلیدها معمولاً شاسی ها بر اساس رنگ کد‌گذاری می‌شوند.

شستی استارت- استپ

شاسی استارت که معمولاً با رنگ سبز شناخته می شود، دارای کنتاکت باز بوده و برای صدور فرمان راه اندازی موتور (استارت) استفاده می شود. شاسی استپ با داشتن کنتاکت بسته، معمولاً به رنگ قرمز بوده و برای اجرای فرمان قطع در تابلوهای صنعتی برق به کار می رود. صدور فرمان قطع و وصل در یک شستی سبب می شود تا شستی با عنوان شاسی استارت-استپ یا دوبل نام گذاری شود.

شستی قارچی

برخی از انواع شاسی دارای سر بزرگ تر نسبت به سایر شاسی ها هستند که از آنها به عنوان شاسی قارچی یاد می‌کنند و در مواقع اضطراری برای اجرای فرمان قطع به کار رفته و امنیت مدار را افزایش می دهند.

شستی یک طرفه و دو طرفه کلید دار

بر روی بعضی از انواع شاسی یک طرفه و دو طرفه اهرمی جهت چرخاندن وجود دارد که به کمک آن می توان فرمان قطع یا وصل را صادر نمود. این اهرم از نوع اتوماتیک نبوده و به صورت دستی عمل می کند. شاسی یک طرفه دارای یک کنتاکت و شاسی دو طرفه دارای دو کنتاکت است.

بر روی برخی از شاسی ها کلیدی وجود دارد. کلید به معنای الزام وجود اپراتور در محل و عدم نیاز صدور فرمان از طریق شخص دیگر است. همچنین وجود چراغ و روشن بودن آن بر روی انواع شاسی به معنای عمل کردن کلید می باشد.

نقش شاسی یا شستی در مدار فرمان چیست؟

در نگاهی جامع با انواع Push Button از نوع استارتی، استوپی و یا عملگر‌های قارچی، خازنی و… آشنا شده‌اید. اما نقش Push Button در مدار‌های گوناگون چگونه است؟ شستی‌های استپ استارتی طراحی عادی برای مصارف عادی دارند. از Push Button استپ استارتی برای موارد غیر اضطراری، راه اندازی مجدد، تغییر دهنده وضعیت کار سیستم و… استفاده می‌کنند.

این Push Buttonها عملکردی معمولی دارند. اما برخی از شستی‌ها با هدف عملکرد سریع و اضطراری طراحی شده‌اند. نقش Push Button با عملگر قارچی چنین است. این Push Buttonها طراحی شده‌اند تا در شرایط اضطراری سیستم الکتریکی تجهیزات مختلف را غیرفعال کنند.

نقش Push Buttonها علاوه بر روش کار در اطلاع رسانی یا هشدار دادن نیز است. رنگ شاسی‌ها معرف قابلیت کاربردی آن است. در کل شستی‌ها با کنتاکت‌های NO را به رنگ سبز و شستی‌ها با کنتاکت‌های NC را به رنگ قرمز طراحی می‌کنند. برخی از Push Buttonها دارای چراغ هستند. این چراغ معرف فعال بودن خروجی شستی است.

مثلاً اگر از Push Button استپ استارت دوبل برای راه اندازی الکتروموتور‌ها استفاده می‌کنید، می‌توانید از سیگنال فرمان راه اندازی موتور برای چراغ شستی نیز سیم کشی کنید. به این ترتیب مادامیکه موتور فعال است، این چراغ نیز روشن می‌شود.

شاسی یا شستی چیست؟

نکته‌هایی برای خرید شستی

برای طراحی سیستم‌های برق صنعتی و ساختمانی خود به حضور انواع شستی (push-button) نیاز دارید. اما لازم است تا این کلیدهای عملکرد لحظه‌ای را به درستی انتخاب کنید. بررسی محیط نصب از جمله مهمترین نکات است. لازم است تا محیط نصب را بررسی کنید.

به عنوان مثال شستی‌هایی که در محیط خارج از تابلو و خارج از ساختمان در معرض تابش آفتاب قرار می‌گیرند، باید از کیفیت مرغوب و طراحی مقاوم برخوردار باشند. برای این منظور انواع Push Button را با کدهای IP، EX و IK معرفی می‌کنند. این علائم معرف عایق بودن، نفوذ پذیری در مقابل آب و گرد و خاک و همچنین ضد انفجار بودن آن است.

Push Buttonها متفاوت هستند و کارایی متنوع دارند.  برای طراحی بهینه سیستم های برق صنعتی و یا خانگی به استفاده تخصصی انواع Push Button نیاز دارید. برای خرید و یا بررسی لیست قیمت انواع شستی می توانید از خدمات تخصصی سایت فرنام الکتریک بهرمند شوید.