مقالات

راهنمای خرید پریز تابلویی

پریز تابلویی

بدون شک این روزها بیش از هر چیز دیگری به استفاده از انرژی الکتریکی نیاز داریم و وجود هر گونه اختلال در وسایل مختلف برقی می تواند زندگی روزانه ما را دچار اشکال کند. در این زمینه برای آن که بتوان از انرژی برق بهتر و آسان تر استفاده کرد، تولید کنندگان انواع متفاوتی از پریزهای برق را به منظور انتقال جریان الکتریکی با مقادیر مشخص تولید کرده اند. در نتیجه دستگاه های کوچک و بزرگ به راحتی می توانند از این انرژی استفاده کنند. یکی از محبوب ترین و پرکاربردترین انواع پریزها، پریز تابلویی بوده که امروزه در بخش های زیادی مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه این مقاله از فرنام الکتریک به ویژگی های این پریز بیشتر می پردازیم.

پریز تابلویی چیست؟

پیش از هر چیز بهتر است بدانید که پریزهای برق از دسته محصولاتی هستند که کمک می کنند تا دستگاه های برقی بتوانند به منبع تغذیه جریان متناوب اصلی ساختمان، متصل شوند.

همان طور که گفته شد پریزها از نظر اندازه، شکل، ولتاژ، آمپر و نوع اتصال با یکدیگر متفاوت هستند و کاربردهای آن ها با توجه به استانداردهای تعیین شده در هر کشور مشخص می شود.

پریز تابلویی یکی از پر استفاده ترین انواع پریزها بوده که به فراوانی در تابلو برق ساختمان های مسکونی، تجاری و صنعتی به کار برده می شود. در واقع این پریزها به علت مقاومت بالایی که دارند در بخش هایی مانند اتاق تاسیسات ساختمان ها به کار برده می شوند.

پریز تابلویی

نکات کلی در انتخاب کلید پریز

برخی از نکات برجسته‌ای که هنگام انتخاب سوئیچ‌ها و سوکت، کلید پریز باید در نظر گرفته شود را می‌توانید در ادامه بخوانید.

طراحی و زیبایی

ناگفته نماند، مهم است که طراحی و زیبایی هر وسیله‌ای را در خانه خود در نظر بگیرید. همه غول‌های پیشرو در این صنعت مجموعه‌ای از طرح‌های مختلف را برای کلید و پریز ارائه می‌کنند که هرکدام سلیقه متفاوتی از سبک را ارائه می‌دهند.

کیفیت مواد

یکی از جنبه‌های مهم دیگر برای خریداران علاقه‌مند، توجه به نوع موادی است که در ساخت کلیدها و پریزها استفاده می‌شود. علاوه بر این، برندهای برق مدرن در ساخت کلید و پریزهای مقاوم در برابر آتش و ضربه تخصص دارند. این وسایل به‌طور قابل‌توجهی می‌توانند خطر آتش‌سوزی الکتریکی را در محیط خانه و محل کار کاهش دهند.

قابلیت اتصال و دسترسی

در عصر امروز، اکثر ما دوستان و اعضای خانواده‌ای داریم که در خارج از کشور زندگی می‌کنند. در بیشتر موارد، وقتی برای تعطیلات به آنجا می‌آیند، باید آداپتورها و افزونه‌ها را برای اتصال تلفن و/یا لپ‌تاپ خود حمل یا خریداری کنند. سوئیچ‌های مدولار مدرن به‌طور مؤثر این مشکل را با ارائه پشتیبانی از چندین نوع پین حل می‌کنند.

ایمنی کودک

ایمنی الکتریکی یک نگرانی اساسی برای خانواده‌هایی است که از خردسالان و/یا کودکان نوپا تشکیل‌شده‌اند. سوئیچ‌های مدولار در مقایسه با طرح‌های سوکت معمولی برای کودکان با کرکره‌های جمع‌شونده و پشتیبانی از دستگاه‌هایی که می‌توانند به‌طور خودکار جریان را هنگام تشخیص تصادف قطع کنند، ایمنی بیشتری ارائه می‌دهند.

تعمیر و تعویض

در شکل سنتی، تعویض کلیدهای معیوب پر از دردسر است. معمولاً کل صفحه باید باز شود، سپس سوئیچ معیوب خارج‌شده و جایگزین شود و سپس صفحه در جای خود قرار می‌گیرد. در انتخاب کلید پریز به این نکته توجه داشته باشید و کلید پریزی انتخاب کنید که تعمیر و تعویض آن آسان باشد.

پریز تابلویی باید چه خصوصیاتی داشته باشد؟

  • جنس مغزی : مغزی در واقع مهم ترین قسمت در یک پریز به شمار می رود که جریان الکتریکی به کمک آن به دستگاه مورد نظر انتقال داده می شود. بنابراین در صورتی که شما به جنس مغزی و کیفیت آن توجهی نداشته باشید، حرارت تولید شده به علت انتقال جریان، باعث آسیب دیدن آن خواهد شد.
  • جنس بدنه : قاب بیرونی و جنس بدنه پریز نیز باید از پی وی سی درجه یک ساخته شده باشد تا بتواند در برابر حرارت عملکرد بالایی از خودش نشان دهد. علاوه بر آن، کیفیت جنس این قسمت تاثیر بالایی در مقاومت پریز در برابر ضربه و فشار مستقیم خواهد داشت.
  • ارت دار بودن پریز : پریز تابلویی در صورتی که از نوع ارت دار باشد، طول عمر بیشتر و همچنین ایمنی بالاتری خواهد داشت. همچنین با اتصال دستگاه های برقی ارت دار به سیستم ارتینگ ساختمان، می توان از آن ها در مقابل نشتی جریان حفاظت کرد و این مورد روی قیمت تابلو برق تاثیر گذار است.

دسته بندی کلی انواع پریز برق

در ابتدا باید بدانید که پریز و دو شاخه های برق انواع متفاوتی دارند، اما دسته بندی کلی آن ها به شرح زیر خواهد بود:

پریز تو کار

این دسته از پریزها به جای آن که درون دیوار قرار گرفته باشند، خارج از آن بوده و مقاومت بیشتری دارند، زیرا در صورت کشیده شدن از دیوار خارج نخواهند شد. از پریزهای توکار معمولا در محیط های باز یا ساختمان هایی با مصارف صنعتی استفاده می شود. این پریزها را می توانید در ابعاد بسیار کوچک تا ابعاد بزرگ و رومیزی پیدا کنید.

پریز روکار

پریزهای روکار یکی دیگر از انواع پریز برق هستند که ما معمولا آن ها را در خانه ها می بینیم. در حقیقت بیشتر بخش‌های این پریز در داخل دیوار قرار گرفته و انواع مختلفی دارند که بر اساس دکوراسیون و نوع ساختمان انتخاب می شوند.

پریز تابلویی

کاربردهای پریز تابلویی چیست؟

پریز تابلویی یکی از مهمترین وسایل الکتریکی در خانه و اداره است که برای اتصال دستگاه‌های الکتریکی به برق وجود دارد. این پریز ها به طور معمول در دیوار نصب می‌شوند و شامل چندین خروجی برقی هستند که به شما امکان اتصال چندین دستگاه الکتریکی را در یک نقطه فراهم می کنند. برخی از کاربردهای پریز تابلویی در زیر ذکر شده است:

1- اتصال دستگاه‌های الکتریکی مختلف: پریز تابلویی به شما امکان می‌دهد چندین دستگاه الکتریکی را به یک نقطه برق وصل کنید. بنابراین، می توانید مانیتور کامپیوتر، دستگاه پخش موسیقی، لامپ، تلویزیون و دیگر دستگاه های الکتریکی خود را به یک پریز وصل کنید.

2- اتصال دستگاه‌های اضافی: با استفاده از پریز تابلویی، می‌توانید دستگاه‌های الکتریکی اضافی را به سیستم خود اضافه کنید. به طور مثال، ممکن است نیاز به یک پرینتر، اسکنر، مودم، روتر، دوربین‌های مداربسته و دستگاه‌های دیگری داشته باشید که باید به یک پریز وصل شوند.

3- محافظت از دستگاه‌های الکتریکی: پریز تابلویی می تواند به عنوان یک محافظ برای دستگاه های الکتریکی شما عمل کند. با استفاده از پریز تابلویی، می توانید از خرابی دستگاه های الکتریکی خود جلوگیری کنید و از آن ها در برابر برق نوسانی و برق متوسط محافظت کنید.

4- افزایش ایمنی: پریز تابلویی می تواند به شما کمک کند تا به صورت ایمن تر از دستگاه های الکتریکی خود استفاده کنید. با استفاده از پریز تابلویی، می توانید از برق گرفتن و تصادف های دیگری جلوگیری کنید.

در نتیجه، پریز تابلویی یکی از اجزای مهم و ضروری در سیستم الکتریکی خانه و اداره است. با استفاده از پریز تابلویی، می توانید دستگاه های الکتریکی خود را به صورت ایمن و مرتب در یک نقطه وصل کنید و از خرابی و آسیب دیدن آن ها جلوگیری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید