مقالات

راهنمای خرید رطوبت سنج

خرید رطوبت سنج

تصمیم‌گیری درباره خرید رطوبت سنج چندان ساده نیست. امروزه گزینه‌های متعددی در بازار وجود دارد که هرکدام از آن‌ها دارای ویژگی‌های مثبت زیادی بوده و در طیف گسترده‌ای از رطوبت سنج‌های متفاوت در دسترس هستند. هدف این است که در میان دستگاه‌های روز، رطوبت سنجی را تهیه کنیم که مجبور به پرداخت هزینه زیادی بابت آن نشویم. این مقاله یک راهنمای کامل جهت خرید دستگاه رطوبت سنج مناسب می‌باشد.

با خواندن این مقاله قادر خواهید بود تا دریابید مناسب‌ترین دستگاه رطوبت سنج کدام است با فرنام الکتریک تا پایان مقاله همراه باشید.

دستگاه رطوبت سنج چیست و چه کاربردی دارد؟

رطوبت سنج‌ها ابزارهای کوچک و دستی آنالوگ یا دیجیتالی هستند که برای اندازه گیری میزان رطوبت مواد مختلف از جمله چوب، بتن، کاغذ، خاک و دیوار خشک طراحی شده‌اند. هم حرفه‌ای‌ها و هم علاقمندان از رطوبت سنج‌ها استفاده می‌کنند تا مطمئن شوند که کار با کیفیتی تولید می‌کنند. این به این دلیل است که رطوبت بیش از حد و گاهی اوقات خیلی کم می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در موادی مانند چوب و بتن شود. این مشکلات می تواند هزینه زیادی را برای افراد حرفه‌ای و علاقمندان به همراه داشته باشد. همچنین، هیچ‌کس نمی‌خواهد زمان با ارزشی را برای یک پروژه صرف کند تا بعداً خراب شدن آن را ببیند زیرا مواد مورد استفاده در رطوبت مناسب نبودند.

انواع دستگاه رطوبت سنج موجود در بازار:

خرید رطوبت سنج چوب:

  • بهترین نوع رطوبت سنج برای چوب تا حدودی به نوع و ابعاد چوبی که با آن کار می‌کنید و همچنین نیازهای شما بستگی دارد. دو نوع اصلی وجود دارد: پین‌سبک یا بدون پین.
  • دستگاه‌های پین دار معمولاً دارای یک جفت پروب فلزی یا پین هستند که برای اندازه گیری MC داخلی چوب به زیر سطح چوب نفوذ می کنند. از آنجایی که آن‌ها با استفاده از یک اصل مقاومتی که جریان الکتریسیته بین دو پین را اندازه گیری می‌کنند، منطقه کوچکی که آزمایش می‌کنند نماینده کل قطعه چوب نیست.
  • چندین قرائت در امتداد عرض و طول کامل تخته، با نفوذ پین‌های مکرر، معمولاً برای نمایش کامل تر MC تخته توصیه می‌شود. عمق خواندن را می توان با نفوذ پین یا اندازه پین کنترل کرد و اغلب، رطوبت سنج‌های سبک پین را می‌توان برای خوانش‌های عمیق تر در صورت نیاز به پروب‌های خارجی متصل کرد.‌
  • رطوبت سنج‌های بدون پین، که گاهی اوقات به عنوان مترهای بدون آسیب یا غیر مخرب شناخته می‌شوند، از یک پد حسگر با فناوری سیگنال امواج رادیویی با فرکانس بالا برای اسکن مناطق بزرگتر چوب برای MC آن استفاده می‌کنند.
  • این فناوری به کاربر اجازه می‌دهد تا با ارسال یک سیگنال سه‌بعدی به زیر سطح چوب، اندازه‌گیری عمق چوب، MC چوب را بدون پین‌هایی به داخل آن اندازه‌گیری کند. عمق اندازه‌گیری معمولا بین ۰.۲۵ تا ۰.۷۵ اینچ بسته به مدل خاص هر سازنده است. این کنتورها را می‌توان در یک مکان نگه داشت یا به سرعت در تمام طول و عرض برد لغزید تا قرائت MC را سریع بدست آورد.
  • یکی دیگر از نکات مهم در انتخاب رطوبت‌سنج مناسب برای نیازهای شما، محدوده اندازه گیری شما است. برای کاربردهای خاص، مانند نصب کفپوش، نجاری و تولید مبلمان، داشتن دستگاهی با قابلیت اندازه گیری رطوبت چوب در انتهای محدوده، مثلاً ۶ تا ۸ درصد، بسیار مهم است. همه دستگاه‌ها این قابلیت را ندارند. بنابراین، بسته به نیاز خود، حتما قبل از خرید به برد موثر هر دستگاه دقت کنید.

خرید رطوبت سنج

خرید رطوبت سنج بتنی:

  • رطوبت‌سنج برای بتن شامل دو نوع مجزا از آزمایش رطوبت است: رطوبت سنج یا رطوبت نسبی که به عنوان RH یا درجا شناخته شود.‌رطوبت سنج‌های بتن دستگاه‌های دستی هستند که محدوده محدودی از سطح بالای بتن را اندازه گیری می‌کنند. آن‌ها در نمونه‌های پین دار یا بدون پین بدون آسیب موجود هستند و برای انجام بررسی‌های نقطه‌ای “فقط نسبی” روی دال برای تعیین محل قرار دادن تست های RH اضافی در محل مفید هستند.
  • رطوبت سنج‌های بتنی برای ثبت شرایط رطوبت نسبی (RH) همانطور که توسط گروه هایی مانند ASTM International (انجمن آزمایش و مواد آمریکا) مورد نیاز است، به اندازه کافی دقیق در نظر گرفته نمی‌شوند.
  • آزمایش رطوبت نسبی (RH) (یا آزمایش درجا) رطوبت نسبی دال بتنی (RH) را در عمق مشخصی تعیین می‌کند و ثابت شده است که بهترین شرایط رطوبت داخلی دال را نشان می دهد. این امر به ویژه زمانی مهم است که از محصولات کفپوش نهایی حساس به رطوبت در بالای دال استفاده شود. سنسورهای متعددی در داخل دال بتنی نصب شده و اجازه داده می شود تا قبل از ارائه خوانش RH تعادل برقرار کنند.

کنتورهای بازرسی ساختمان:

کنتورهای بازرسی ساختمان، قرائت رطوبت را برای انواع مصالح ساختمانی فراهم می‌کنند. یک دستگاه بازرسی رطوبت ساختمان برای استفاده در بسیاری از مصالح از جمله ورق، کاشی و سرامیک، گچ، مشمع کف اتاق، سقف و بسیاری موارد دیگر طراحی شده است. کنتورهای بازرسی ساختمان درصد MC دقیقی را ارائه نمی‌دهند، اما به گونه‌ای طراحی شده اند که قرائت MC مقایسه‌ای و نسبی را برای هر ماده بازرسی شده به منظور شناسایی مشکل یا مناطق مشکل‌دار بالقوه در ساختمان یا خانه ارائه دهند. این نوع کنتورها به صورت سنج پین یا بدون پین (بدون آسیب) موجود می‌باشند.

خرید رطوبت سنج باغ:

باغ متر شرایط مختلف خاک را که برای حفظ شرایط رشد سالم گیاهان شما در داخل و خارج از منزل ضروری است اندازه گیری می‌کند. شرایط ایده آل آب، دما، PH خاک، حاصلخیزی، شرایط نور خورشید و موارد دیگر را می‌توان با رطوبت سنج باغ یا خاک کنترل کرد. مترهای تخصصی همچنین می‌توانند رطوبت غلات یا دانه‌های ذخیره شده را برای جلوگیری از قارچ، جوانه زدن، هجوم حشرات یا سایر مشکلات مربوط به رطوبت اندازه گیری کنند.

خرید رطوبت سنج کاغذی:

برای تولید، حمل و نقل و ذخیره‌سازی، رطوبت‌سنج‌های کاغذی سطوح رطوبت کاغذ یا سایر موجودی‌های مبتنی بر چوب فیبری را کنترل می‌کنند تا اطمینان حاصل شود که انبار در شرایط رطوبت بیش از حد آسیب نمی‌بیند یا از بین نمی‌رود. مانند چوب یا کنتورهای بازرسی ساختمان، رطوبت سنج‌های کاغذی نیز به شکل پین یا بدون پین موجود است. برخی از رطوبت سنج‌های کاغذی را نیز می‌توان به پروب‌های خارجی مخصوص محصول برای بررسی MC در عدل‌ها یا بسته‌های بزرگ متصل کرد.

خرید رطوبت سنج مادون قرمز:

مترهای مادون قرمز گرمای تابشی (انرژی منتشر شده در خارج از طیف مرئی) را از طریق فرآیندی که معمولاً به عنوان تصویربرداری حرارتی شناخته می‌شود، تشخیص می‌دهند. در حالی که آن‌ها به طور معمول MC را اندازه گیری نمی‌کنند، این تصاویر می‌تواند به ارائه یک روش غیر تهاجمی برای تشخیص مشکلات احتمالی رطوبت از طریق تغییرات دما کمک کند. مناطقی که رطوبت اضافی دارند معمولاً خنک‌تر از سایر مناطق هستند و مترهای مادون قرمز می‌توانند به بازرسان ساختمان کمک کنند تا مناطق مشکل‌دار را که نیاز به بررسی و اندازه‌گیری بیشتر با سایر رطوبت سنج‌های مناسب دارند، شناسایی کنند.

نحوه استفاده از رطوبت سنج روی دیوار خشک:

  • دیوار خشک به رطوبت بسیار حساس است. در واقع، آنقدر حساس است که حتی ۱٪ تغییر رطوبت می تواند به دیوار خشک آسیب برساند. اگر این اتفاق بیفتد، باید پاره و جایگزین شود. بنابراین، مهم است که رطوبت را پیدا کنید و قبل از اینکه فرصتی برای آسیب رساندن به دیوار خشک داشته باشد، آن را حذف کنید.
  • اگر از دستگاه طراحی شده برای دیوار خشک استفاده می‌کنید، پین‌ها را به دیوار خشک فشار دهید و دستگاه را روشن کنید. اگر متوجه رطوبت شدید، اندازه گیری‌ها را ادامه دهید تا زمانی که تصور کنید مرز رطوبت کجاست.
  • اگر دستگاه طراحی شده برای دیوار خشک ندارید، حتی اگر برای اندازه‌گیری رطوبت دیوار خشک ندارید، می‌توانید تصویری کیفی از مشکل رطوبت دریافت کنید. دقیق نیست، اما به شما می‌گوید که آیا واقعاً مشکل رطوبت وجود دارد یا خیر.
  • تنها کاری که باید انجام دهید این است که مقدار رطوبت را روی قسمتی از دیوار خشک که مطمئن هستید کاملاً خشک است را بخوانید و سپس هر ناحیه‌ای که به طور قابل توجهی با آن تفاوت دارد و مشکل رطوبت دارد و باید اصلاح شود.

خرید رطوبت سنج

راهنمای خرید رطوبت سنج

پس از اینکه دانستیم رطوبت سنج چیست و انواع آن کدام است و اینکه از این ابزار در چه مواردی می توان استفاده نمود، نکته مهم این است که برای انتخاب و خرید آن باید به چه مواردی توجه داشت و چه عواملی در راهنمای خرید رطوبت سنج مهم هستند. با در اختیار داشتن این اطلاعات می توانیم یک ابزار مناسب و حرفه ای در اختیار داشته باشیم. در ادامه به معرفی عوامل مهم در خرید رطوبت سنج اشاره می کنیم.

  • نوع استفاده و کاربرد: یکی از موارد مهم در زمان خرید رطوبت سنج توجه کردن به نوع استفاده و کاربردی است که می خواهیم از این ابزار داشته باشیم. از رطوبت سنج در موارد مختلفی استفاده می شود که باید در نظر داشت این ابزار کاربردی را برای چه منظور می خواهیم بخریم.
  • دقت سنجش: اصلی ترین کاری که رطوبت سنج انجام می دهد اندازه گیری میزان رطوبت موجود در هوا است و باید دستگاهی را انتخاب کنیم که از دقت بالایی در سنجش رطوبت برخوردار باشد.
  • وزن و ابعاد: یکی دیگر از موارد در زمان خرید رطوبت سنج توجه داشتن به اندازه و وزن رطوبت سنج است و باید ابزاری را انتخاب کرد که از اندازه و وزن مناسبی برخوردار باشد و حمل آن نیز به راحتی انجام شود.
  • لوازم جانبی: برخورداری از لوازم جانبی مانند باتری اضافه و کیف از مواد مهمی است در زمان خرید رطوبت سنج به آن توجه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید