مقالات

جعبه تقسیم ضد انفجار چیست؟

جعبه تقسیم ضد انفجار

جعبه تقسیم ضد انفجار یکی از قطعات کاربردی در صنایع حساس به شمار می‌آید که می‌تواند از بروز اتفاقات و خطرات جبران‌ناپذیر جلوگیری کند. این محفظه‌ها بسته به نوع عملکرد اجزای الکتریکی مختلف خصوصا کابل‌ها را در خو جاساز می‌کنند. کار اصلی این جعبه‌ها علاوه بر مدیریت و کنترل کابل‌ها، جلوگیری از بروز انفجارهای داخلی و گسترش آن‌ها به کل سیستم برق‌رسانی ساختمان است.

بسیاری از تاسیسات در شرایط خطرناکی قرار دارند. برای مثال صنایع مختلفی که در معرض انواع گازها و یا گرما و حرارت هستند، به شکل مداوم در یک محدوده ریسک و خطر قرار دارند. برای اینکه از بروز حوادث احتمالی که ممکن است خسارات جبران‌ناپذیر جانی و مالی را به دنبال داشته باشد، جلوگیری شود، نصب انواع سیستم‌ها، تجهیزات و اتصالات ضد انفجار بسیار مهم و ضروری است. رعایت  استاندارد لازم برای محیط کار و محیط‌های حساس دیگر مثل صنایع نف و گاز از واجبات اصلی هنگام اجرای پروژه‌ ساختمانی است.

بهترین انتخاب برای چنین محیط‌های، استفاده از تجهیزاتی است که بتواند در درجه اول جلوی انفجار و آتش سوزی را بگیرد و در درجه دوم از نشت مواد شعله‌های آتش و حریق ناشی از انفجار به نقاط مختلف سازه جلوگیری کند.

خوشبختانه در سال های اخیر با پیشرفت تکنولوژی، محفظه‌ها، جعبه‌ها و قطعاتی به بازار آمد که تا درصد زیادی از بروز چنین حوادث وحشتناکی جلوگیری کرد. برای بررسی بیشتر تا پایان مقاله با فرنام الکتریک همراه باشید.

جعبه تقسیم ضد انفجار چیست؟

محفظه‌ ضد انفجار، جعبه‌ اتصال محکمی برای استفاده در مکان‌های خطرناک است. همانطور که می‌دانید این جعبه‌ها از اجزای مختلف الکتریکی همچون سوئیچ‌ها، ترانسفورماتورها، رله‌ها و سایر دستگاه‌های جرقه زنی تشکیل می‌شوند. مقاومت بالایی در برابر خوردگی و دماهای شدید دارند و  از آنجایی که ضد انفجار هستند، هرگونه انفجار داخلی را که به فضای بیرونی انتقال می‌یابد، خنثی می‌کنند. به همین دلیل نه تنها از آسیب رسیدن به اموالتان جلوگیری می‌شود بلکه جان تمامی کارکنان در امان می‌ماند.

جعبه تقسیم ضد انفجار

انواع جعبه تقسیم ضد انفجار

جعبه تقسیم ضد انفجار در نمونه های مختلف و همچنین برندهای متفاوت طراحی و تولید می‌شود. از جمله پرفروش ترین این محصولات نمونه های جعبه تقسیم وارم(warom)، جعبه تقسیم ضد انفجار GRP، جعبه تقسیم cortem و همچنین جعبه تقسیم CEAG می‌باشد. هر کدام از این‌ها غالباً ویژگی های ساختاری خاصی دارند و متناسب با شرایط محیط انتخاب می‌شوند. به عنوان مثال در نمونه وارم، این نوع جعبه‌ها در محیط هایی که ضریب ریسک بسیار بالایی وجود دارد ایده آل خواهند بود. جنس و متریال ساخت آن‌ها می‌تواند از آلومینیوم یا چدن باشد. طبیعتاً نمونه های چدنی چگالی بالا و همچنین سختی بدنه مناسبی دارند.

در ارتباط با نمونه GRP، این باکس‌ها ساختار پلیمری دارند و معمولاً در محیط های با ضریب تنش متوسط استفاده می‌شوند. برای باکس cortem نیز دو نمونه مختلف را می‌توان ذکر کرد که هر کدام از لحاظ ضخامت با دیگری تفاوت دارد. آنهایی که ضخیم تر هستند وزن بیشتری نیز دارند. باکس های CEAG مدل های گردی هستند و می‌توانند شمار بالایی از ترمینال‌ها و همچنین اتصالات برقی را پشتیبانی کنند.

1.باکس تقسیم ضد  انفجار وارم

از ویژگی‌های خوب این جعبه می‌توانیم به دوام بالا و عمر طولانی آن اشاره کنیم. مزیتی که می‌تواند صرفه‌جویی قابل توجهی را در هزینه‌های تاسیساتی به دنبال داشته باشد.

جعبه تقسیم وارم یکی از انواع جعبه تقسیم چینی اما محبوب است که قابل استفاده در انواع محیط‌های حساس و خطرناک خواهد بود. جنس بدنه این جعبه آلومینیوم و از حفاظت EX d برخوردار است.

2. محفظه تقسیم CEAG

یکی دیگر از جعبه‌های تقسیم ضد انفجار، مدل CEAG است که مزیت ضد زنگ، ضد گرد و غبار و البته ضد انفجاری را دارد. این باکس عملکرد خوبی را در دماهای مختلف از خود نشان می‌دهد و بهترین انتخاب برای محیط‌های پالایشگاهی است.

3. جعبه تقسیم ضد انفجار CORTEM

جعبه تقسیم برند CORTEM یکی از بهترین باکس‌های تقسیم بازار است که در دو جنس فولاد ضد زنگ و آلومینیوم ساخته می‌شود. در برخی مواقع هم آلیاژ مس جز مواد تشکیل دهنده این جعبه خواهد بود. از ویژگی‌های برجسته این جعبه می‌توان به تحمل دماهای بسیار بالا و بسیار پایین اشاره کرد. ابعاد این محفظه متنوع و در مناطق 2 و ZONE 1 کاربرد دارد.

4. باکس تقسیم GRP

این باکس‌ها بر خلاف نمونه‌های قبلی از جنس پلاستیک پلی‌استر هستند و در برابر انواع شوک مکانیکی مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهند. از ویژگی‌های این جعبه ضد انفجار می‌توان به وزن سبک و محافظت در برابر آلودگی‌های روغنی اشاره کنیم.

کاربرد محفظه ضد انفجار

به طور کلی صنعت پتروشیمی، پالایشگاه‌ها و سایر صنایعی که جو خطرناکی دارند، نیازمند یک استراتژی ایمن ذاتی هستند. در حال حاضر، استفاده از محفظه ضد انفجار یک استراتژی کاربردی محسوب می‌شود که ضد انفجار بودن آن، قطعا ایمنی محیط را تضمین می‌کند. عموما برای چنین محیط‌های پر ریسکی از جعبه تقسیم چدنی استفاده می‌کنند.

برای مثال: تجهیزات و ماشین‌آلات شما از منابع انرژی برق استفاده می‌کنند. به طور طبیعی، مدارهای داخلی تجهیزات به دلیل جریان شدید انرژی، گرم می‌شوند. به همین دلیل، از قبل این مسائل؛ داشتن یک جعبه اتصال مقاوم ضروری است، تا بتوان از انفجار داخلی ناشی از قرار گرفتن اتصالات در معرض محیط خطرناک، جلوگیری کرد.

جعبه تقسیم ضد انفجار با استاندارد بین المللی

تجهیزات و قطعاتی که در پروژه های کابل کشی و نصب و اتصال شبکه های برق رسان مورد استفاده قرار می‌گیرند همگی نیاز به تاییدیه های بین المللی دارند. این موضوع زمانی اهمیت پیدا می‌کند که شما می‌خواهید این قطعات را در محیط های صنعتی و با ریسک بالا استفاده کنید. بنابراین غیر استاندارد بودن قطعات خسارات جبران ناپذیری را ایجاد می‌کند. برای جعبه تقسیم ضد انفجار مجموعه ای از چند تاییدیه بین المللی مانند IECEx و همچنین گواهینامه های ضد انفجار ATEX تعریف شدند.

زمانی که شما در مورد هر یک از نمونه های جعبه تقسیم صنعتی این گونه گواهینامه‌ها را می‌بینید قطعاً اطمینان شما برای خرید افزایش پیدا می‌کند. در مورد سایر تجهیزات الکترونیکی نیز این قاعده وجود دارد. لذا همواره باید موضوع استاندارد و تاییدیه های تعریف شده را از فروشندگان بخواهیم.

شکل هندسی

جعبه تقسیم ضد انفجار دارای اشکال هندسی ساده مانند مستطیل، مربع و دایره می‌باشند. البته هر دوی آنها به بهترین شکل می‌توانند از اتصالات داخلی باکس محافظت کنند. از طرفی تعداد خروجی های آنها نیز برای ایجاد انشعابات متغیر می‌باشد. طبیعتاً انواع جعبه تقسیم برق که ابعاد بزرگتری دارند می‌توانند تعداد ورودی و خروجی های بیشتری را داشته باشند. در نتیجه انشعابات گسترده‌تری را می‌توانید برقرار کنید. در مجموع آنچه که اهمیت دارد این است که بتوانیم در داخل جعبه تقسیم ضد انفجار اتصالات را در داخل ترمینال‌ها به درستی برقرار کنیم تا علاوه بر افزایش امنیت پروژه در بلند مدت نیز شاهد بروز نقص فنی در شبکه نباشیم.

جعبه تقسیم ضد انفجار

کاربردها

بسیاری از مشاغل و سازه های صنعتی و کارگاه‌ها ممکن است در گروه‌های پرخطر یا پرریسک قرار بگیرند. منظور از این عبارت این است که برخی نواحی با عناصر اشتعال زا از قبیل ترکیبات سوختی سرو کار دارند. در چنین شرایطی کوچکترین تخلیه الکتریکی به صورت جرقه می‌تواند انفجارهای مهیب و بسیار عظیمی را ایجاد کند. به همین دلیل باید از ابزارها و قطعاتی استفاده کنیم که علاوه بر افزایش امنیت محیط بتواند محل اتصالات برقی را کاملا از محیط بیرون جدا کنند. اصولاً اتصالات برقی بنا به دلایل مختلف از قبیل رطوبت، گرد و غبار، تماس با عناصر خارجی و غیره ممکن است دچار تخلیه الکتریکی به صورت جرقه شوند.

لذا نمی توانید اتصالات را خصوصاً در محیط های پر ریسک به همان حالت اولیه رها کنید. جعبه تقسیم ضد انفجار طوری طراحی شده است تا بتواند بهترین عملکرد را در محیط های با ضریب ریسک بالا داشته باشد. معمولاً کارخانجات پتروشیمی، پالایشگاه‌ها، مخازن نفت و گاز، ایستگاه های توزیع سوخت بنزین و گاز، نیروگاه‌ها، بسیاری از محیط های نظامی و غیره همگی در دسته مناطق پر خطر قرار می‌گیرند. به صورت کاملا هوشمندانه می‌توان جعبه های تقسیم ضد انفجار را در چنین محیطی استفاده کرد.

قیمت جعبه تقسیم ضد انفجار

چند موضوع مهم مستقیماً بر روی قیمت جعبه تقسیم ضد انفجار اثر می‌گذارد. موضوع اول مرتبط با جنس و متریال ساخت این باکس‌ها می‌باشد. طبیعتاً مدل هایی که از آلومینیوم و فلزات نرم تر ساخته شده اند قیمت پایین تری دارند. اما جعبه تقسیم هایی که از فلزات چدنی طراحی و تولید می‌شوند نسبت به نمونه های آلومینیومی قیمت بالاتری دارند. از طرف دیگر سایز این قطعات متغیر می‌باشد. با افزایش سایز تغییر محسوسی در قیمت محصول حاصل می‌شود. از طرفی برخی از مدل های این باکس‌ها به صورت وارداتی از کشورهای مختلف نظیر چین و آلمان هستند.

این محصولات در قیاس با نمونه های داخلی قیمت بسیار بیشتری دارند. اما در برخی از موارد کیفیت و عملکرد خوبی را در محیط های پر تنش صنعتی ارائه می‌دهند. البته نمونه های داخلی نیز کاملاً استاندارد هستند و بر اساس معیارهای بین المللی طراحی و ساخته می‌شوند. اگر مدیریت یک مجموعه صنعتی را بر عهده دارید. می‌توانید از نمونه های داخلی این قطعات و تجهیزات استفاده کنید. در نتیجه هزینه پروژه های شما نیز کاهش پیدا می‌کند.