مقالات

جامپر ترمینال چیست؟

جامپر ترمینال چیست؟

جامپر ترمینال یکی از اجزای مهم و حیاتی در سیستم های الکترونیکی هستند و برای انتقال داده ها بین قطعات مختلف استفاده می شوند. برای خرید جامپر ترمینال باید ابتدا نوع و سایز آن را تعیین کرده و سپس به دنبال تامین این محصول از نمایندگان معتبر باشید. در این راهنما، بهتر است به کیفیت و قیمت جامپر ترمینال دقت کنید و از فروشندگانی که محصولات اصلی را ارائه می دهند، خرید کنید. همچنین باید مطمئن شوید که جامپر ترمینال مناسب برای استفاده در سیستم الکترونیکی شما است و در صورت نیاز، بهتر است از نصب آن توسط افراد مجرب استفاده کنید. با فرنام الکتریک تا انتهای مقاله همراه باشید.

جامپر ترمینال چیست؟

جامپر در لغت انگلیسی به معنی پرش کننده میباشد ، از جامپرها در مدارات الکترونیکی برای اتصال یک نقطه از مدار به نقطه ای دیگر استفاده می شود که به دلایلی باید از جامپر برای اتصال آنها استفاده شود
از جمله این دلیل ها میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

1 – اتصال دو نقطه از مدار بهم که اتصال آنها از زیر برد مقدور نیست.
2 – اتصال دونقطه از مدار که شاید بعد نیاز باشد توسط کاربر قطع شود.
و موارد مشابه دیگر بسته به سلیقه سازنده برد.

کاربرد جامپر ترمینال

از جامپر های ترمینال در صنایع کوچک و بزرگ استفاده فراوانی می شود، حتی در موارد خانگی نیز از این ابزار ها استفاده می شود ولی عمده مصرف آنها در تابلوهای برق که تجهیزات نصبی زیادی روی خود دارند می باشد. جامپر ترمینال برای ایجاد اتصال و انتقال جریان استفاده می شود. این ابزارها با قرار گیری بر روی ترمینال ها این اتصال را برقرار کرده و توازن در جریان را ایجاد می کنند.

نصب جامپر ترمینال

جامپر های ترمینال برای قرار گرفتن بر روی ترمینال ها برای نصب نیاز به ابزار خاصی ندارند و تنها با در دست داشتن یک ابزار ساده مانند پیچ گوشتی آنها را نصب خواهید کرد. یک نکته مهمی که در این ابزارها وجود دارد این است که این ابزارها دارای یک مهره فلزی بر روی بدنه هستند که برای بست منظم و یک دست این ابزارها تعبیه شده اند. این ابزارها تو خالی بوده و به حالت آزاد و پیچ خورده بر روی جامپر ها قرار دارند. جنس این مهره ها از برنج بوده و مقاومت خوبی در برابر ارتعاشات دمایی داردند.

جامپر ترمینال چیست؟

اجزاء جامپر ترمینال

پیچ های جامپر ترمینال:

پیچ ها در جامپر ابزارهایی هستند که شل یا سفت شدن جامپر ها را تعیین می کنند به عبارتی عمل باز و بست را انجام می دهند و از سویی دیگر به عنوان یک حامل جریان هم می توانند عمل کنند. این ابزارها در محدوه ای از بدنه خود دارای رزوه می باشند و این به دلیل وجود مهرها می باشد که کار نصب پیچ ها را نیز راحت تر کرده است. پیچ ها از جنس برنجی بوده و دارای مقاومت خوبی می باشند.

مهره ها:

پیچ ها در جامپر ابزارهایی هستند که شل یا سفت شدن پیچ ها را تعیین می کنند. به عبارتی تعیین کننده ارتفاع پیچ ها بعد از نصب هستند و از سویی دیگر به عنوان یک حامل جریان هم می توانند عمل کنند. این ابزارها بر روی بدنه خود دارای هیچ گونه رزوه ای نمی باشند و دارای سطح صاف و یکنواختی می باشند ، این مورد به دلیل سهولت نصب می باشد که کار نصب پیچ ها را نیز راحت تر کرده است. مهره ها از جنس برنجی بوده و دارای مقاومت خوبی می باشند.

صفحه:

صفحه ها در جامپر ابزارهایی هستند که با سطح و ضخامت خود میزان انتقال جریان را تعیین می کنند. به عبارتی تعیین کننده میزان تعداد پیچ ها بر روی بدنه خود هستند و از سویی دیگر به عنوان یک نگه دارنده پیچ  هم عمل می کنند. این ابزارها بر روی بدنه خود دارای هیچ گونه زائده ای نمی باشند و دارای سطح صاف و یکنواختی می باشند ، این مورد به دلیل سهولت نصب می باشد که کار نصب پیچ ها را نیز راحت تر کرده است.صفحه ها از جنس برنجی بوده و دارای مقاومت خوبی می باشند.

جامپر ترمینال

تفاوت جامپر ترمینال و شینه های مینیاتوری

در ابتدا به تعریف شینه های مینیاتوری می پردازیم و سپس  تفاوت های این دو ابزار بررسی خواهیم کرد:

شینه مینیاتوری

شینه های مینیاتوری ابزارهای مسی با درصد خلوص بالا می باشند که برای دسته بندی مینیاتورها جهت انتقال جریان می باشند.

شینه های مینیاتوری بر اساس شینه مینیاتوری تک فاز و سه فاز در مدار قرار می گیرند و در طول های :شینه مسی 30 سانتی متری، 100 سانتی متری و… تولید می شوند. در حالی که جامپر در اندازه های کوچک تر و در حدود 6سانتی متر هستند و پیچ های این ابزارها نیز در حدود 5.5 میلیمتری از هم قرار دارند. شینه ها از جنس مس بوده و جامپر ها از جنس برنجی می باشند ، که در این حالت شینه دارای مزیت بوده و رسانایی خوبی دارند، البته جنس برنجی نیز با درصد کمی از مس در رسانایی عمل می کند.

شینه های مینیاتوری یا همان شمش های مینیاتوری در ضخامت و طول بیشتری نسبت به جامپر ها هستند و همچنین سطح مقطع بیشتری داشته پس در نتیجه انتقال وسیع تری خواهند داشت. هم چنین شینه های مینیاتوری بدون هیچ گونه ابزار جانبی برای انتقال در ترمینیاتورها قرار می گیرند ولی جامپر ها دارای پیچ و مهره هستند.

جامپر ترمینال

خلاصه مقاله

جامپر ترمینال ابزاری است که برای اتصال دو نقطه از مدار بهم که اتصال آنها از زیر برد مقدور نیست و یا شاید بعد نیاز باشد توسط کاربر قطع شود استفاده می‌شود. این ابزار برای ایجاد اتصال و انتقال جریان استفاده می‌شود و در تابلوهای برق که تجهیزات نصبی زیادی روی خود دارند مصرف زیادی دارد. برای خرید جامپر ترمینال باید نوع و سایز آن را تعیین کرده و از فروشندگانی که محصولات اصلی را ارائه می‌دهند، خرید کنید. نصب جامپر ترمینال نیازی به ابزار خاصی ندارد و با پیچ گوشتی نصب می‌شود. جامپر ترمینال با شینه های مینیاتوری در ضخامت، طول و سطح مقطع تفاوت دارد.

– جامپر ترمینال برای انتقال داده ها بین قطعات مختلف در سیستم های الکترونیکی استفاده می شود.
– برای خرید جامپر ترمینال باید نوع و سایز آن را تعیین کرده و از نمایندگان معتبر خرید کنید.
– جامپر ترمینال برای ایجاد اتصال و انتقال جریان استفاده می شود و بر روی ترمینال ها قرار می گیرد.
– نصب جامپر ترمینال به سادگی با پیچ گوشتی انجام می شود و برای نصب نیاز به ابزار خاصی ندارد.
– اجزاء جامپر ترمینال شامل پیچ ها، مهره ها و صفحه ها هستند.
– تفاوت جامپر ترمینال با شینه های مینیاتوری در اندازه، جنس و رسانایی و انتقال وسیع تر شینه ها است.

سوالات متداول

1. چه معنایی دارد کلمه جامپر در لغت انگلیسی؟
– پرش کننده

2. چه مواردی از جامپرها در مدارات الکترونیکی استفاده می شود؟
– برای اتصال دو نقطه از مدار بهم که اتصال آنها از زیر برد مقدور نیست و اتصال دو نقطه از مدار که شاید بعد نیاز باشد توسط کاربر قطع شود.

3. کاربرد جامپر ترمینال چیست؟
– برای ایجاد اتصال و انتقال جریان در تابلوهای برق که تجهیزات نصبی زیادی روی خود دارند استفاده می شود.

4. چگونه جامپر ترمینال نصب می شود؟
– با در دست داشتن یک ابزار ساده مانند پیچ گوشتی آنها را نصب می کنیم.

5. تفاوت جامپر ترمینال و شینه های مینیاتوری چیست؟
– شینه های مینیاتوری بزرگتر، ضخامت بیشتر و سطح مقطع بزرگتری نسبت به جامپرها دارند و بدون هیچ گونه ابزار جانبی برای انتقال در ترمینیاتورها قرار می گیرند، در حالی که جامپرها دارای پیچ و مهره هستند.

دیدگاهتان را بنویسید