مقالات

تفاوت کابل افشان و کابل مفتولی

تفاوت کابل افشان و کابل مفتولی

شاید به‌وفور اسم این دو کابل را شنیده باشید اما تفاوت کابل افشان و کابل مفتولی برای شما مبهم بوده و تشخیص آن‌ها از هم نیز سخت باشد. انتخاب سیم و کابل در اصل یک کار حیاتی و مهم است که باید اطلاعات کافی و شناخت درستی راجع به هر سیم و کابل داشته باشید. در واقع این سیم و کابل‌ها به نوبه خود با مشخصات فنی که دارند برای کاربردهای متنوع استفاده می‌شوند. اگر می‌خواهید سیستم سیم کشی انجام شده در آینده دچار مشکل نشود و خسارت‌های مالی و حتی جانی به حداقل برسد، باید بهترین انتخاب سیم و کابل را داشته باشید. بنابراین در ادامه هر کدام از این دو کابل را بررسی می‌کنیم و تفاوت‌هایی که دارند را شرح می‌دهیم. تا انتهای مقاله همراه فرنام الکتریک باشید.

 

کابل افشان

اگر نگاهی به صنعت برق داشته باشید متوجه می‌شوید که کابل افشان از جمله پرکاربردترین تجهیزاتی است که در این صنعت استفاده می‌شود. قطعا این استفاده گسترده به مشخصات فنی کابل بر می‌گردد، برای مثال انعطاف‌پذیری آن را می‌توان نام برد. از آن جایی که کابل افشان به شدت منعطف است به کابل نرم معروف است و معمولا آن را با این نام می‌شناسند.

تفاوت کابل افشان و کابل مفتولی

در ساختار داخلی این کابل دو الی چند رشته سیم مسی دیده می‌شوند که همه با هم یک هادی را تشکیل می‌دهند. هادی این سیم را نمی‌توان از آلومینیوم ساخت چون که فلز آلومینیوم شکننده است و کابل آسیب می‌بیند. از همین رو بیشتر کابل‌های مفتولی را با فلز آلومینیوم می‌سازند.
شکل هادی این کابل‌ها می‌تواند تخت یا گرد باشد که مدل گرد از تنوع بیشتری برخوردار است و طبیعتا کاربرد بیشتری هم در صنایع دارد. اما آن دسته از کابل‌های افشانی که هادی تختی دارند، از مقاومت بالایی هم بهره می‌برند به همین دلیل می‌توانند جایگزین مناسبی برای هادی‌های گرد باشند. استفاده از کابل‌های افشان مزیت‌های زیادی در پی دارد که در ادامه آن‌ها را شرح می‌دهیم:

  • تنوع در ابعاد و اندازه
  • نسبت به ضربه و پارگی مقاومت بالایی دارد
  • انعطاف‌پذیری فوق العاده
  • تنوع در رنگ‌بندی و سایزبندی
  • تعداد رشته‌ها و سطح مقطع متنوع

کاربردهای کابل افشان

در این بخش از تفاوت کابل افشان با کابل مفتولی ، به آشنایی با کاربردهای کابل افشان می‌پردازیم. کابل‌های افشان با توجه به انعطاف پذیری بالا در بسیاری از وسایل و اتصالات الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند و به طور کلی یک گزینه مناسب برای تاسیسات صنعتی و همچنین ساختمان سازی محسوب می‌شوند.

البته ناگفته نماند که از این کابل‌ها به دلیل مجزا بودن عایق آن‌ها، نمی‌توان در طراحی و ساخت موتور استفاده کرد؛ چراکه سبب افزایش حجم موتور می‌شوند.

از کاربردهای کابل افشان می‌توان به مواردی چون تامین انرژی فضاهای باز ساختمانی، سیم‌کشی ساختمان‌ها، ایجاد اتصالات در لوازم برقی، استفاده از آن‌ها در پمپ شناور چاه‌های عمیق و غیره اشاره کرد.

تفاوت کابل افشان و کابل مفتولی

کابل مفتولی

و اما کابل نام آشنای دیگر، کابل مفتولی است که قطعا مشخصات آن ذهن شما را درگیر خود کرده کرده است. این کابل از نظر انعطاف‌پذیری چیزی عکس کابل مفتولی است یعنی تقریبا غیر قابل انعطاف‌پذیری است. به همین دلیل این کابل را کابل خشک یا نصب ثابت می‌گویند. کابل مفتولی برای ولتاژهای متفاوت دارای سطح مقطع متفاوتی است یعنی برای ولتاژهای ۳۰۰ الی ۵۰۰ ولت در سطح مقطع‌های مختلفی مابین ۰.۵ الی ۰.۷۵ طراحی می‌شود.
در صنعت برق این مدل کابل یکی از با کیفیت‌ترین کابل‌های موجود در بازار است که در دو مدل روکش دارد و حتی بدون روکش تولید شده و هر کدام کاربرد گسترده‌ای دارند. در حالت کلی لازم است اشاره کنیم که این کابل ضخامت‌های مختلفی دارد که معمولا با توجه به نمره کابل مشخص می‌شوند.
استفاده از این مدل کابل‌ها نیز مزیت‌های ارزشمندی را به دنبال دارد که در ادامه آن‌ها را شرح می‌دهیم:

  •  طول عمر و مانداگری مفید
  • با شرایط سخت محیطی سازگاری دارد
  • در برابر پیچیدگی‌ها و خم و رطوبت از مقاومت مثال زدنی بهره‌مند است
  • وزنی مناسب دارد
  • منعطف نیست و معمولا خشک تولید می‌شود
  • سطحی صاف و بدون موج دارد
  • هادی از مس و آلومینیوم است و عایق آن هم از PVC است

کاربردهای کابل مفتولی

شناخت کاربردهای کابل مفتولی ما را در شناخت بهتر تفاوت کابل افشان با کابل مفتولی بیشتر یاری می‌رساند؛ چرا که هر کدام از این دو نوع از کابل‌های گفته شده دارای ویژگی‌ها و کاربردهای خاص و منحصر به فردی هستند که این امر موجب تفاوت آن‌ها شده است.

کابل‌های مفتولی برای ارسال اطلاعات در فواصل زمانی طولانی مدت به کار برده می‌شوند و همچنین می‌توان از آن‌ها برای مسافت‌های طولانی نیز بهره برد؛ چراکه قیمت مناسبی داشته و مقرون به صرفه هستند.

از آن‌ها برای توزیع برق نیروگاه‌ها، کابل کشی در لوله‌های ساده و خرطومی، ساخت تابلو برق و غیره استفاده می‌شود. ما می‌توانیم این کابل‌ها را در قسمت‌های داخلی یا خارجی ساختمان و حتی زیرزمین‌ها نصب کنیم؛ اما به خاطر داشته باشید که بهتر است این نوع کابل‌ها را در مکانی نصب کنید که احتمال ایجاد ضربات مکانیکی به آن بسیار پایین باشد و آن را از صدمات احتمالی حفظ نماید.

به همین علت شما می‌توانید از این کابل‌ها در زیر گچ یا در داخل دیوارهای بتنی و آجری استفاده کنید تا احتمال برخورد ضربات مکانیکی به صورت مستقیم به آن‌ها را به حداقل برسانید.

۷ تفاوت اصلی کابل افشان و کابل مفتولی

و اما رسیدیم به اصل مطلب یعنی بررسی تفاوت تفاوت کابل افشان و کابل مفتولی؛ در ادامه تفاوت‌های اصلی این دو کابل را از جنبه‌های مختلف بیان می‌کنیم:

۱- کابل‌های افشان چند رشته‌ای هستند و در مقابل کابل‌های مفتولی یک رشته‌ای تولید می‌شوند.
۲- برای کابل‌های افشان هادی مسی استفاده می‌شود اما برای کابل‌های مفتول آلومینیوم و فولاد و مس هم استفاده می‌شود.
۳- انعطاف‌پذیری کابل افشان بالا است و کابل مفتولی خیر.
۴- کابل افشان مقاومت کمی در قبال شرایط محیطی دارد در صورتی که کابل مفتولی مقاومت بالایی دارد. به همین دلیل کابل افشان بیشتر برای سیم کشی داخلی استفاده شده و کابل مفتولی هم برای سیم کشی‌های خارجی کاربرد دارد.
۵- کابل افشان به دلیل استفاده از فلز مس دارای وزن بیشتری از کابل مفتولی خواهد بود.
۶- کابل‌های افشان بیشتر برای ولتاژهای متوسط استفاده می‌شود اما در مقابل کابل مفتولی برای ولتاژهای پایین کاربرد دارد.
۷- عایق‌های مختلفی همچون PVC، پلاستیک و پلی اتیلن برای کابل افشان در نظر گرفته می‌شود در صورتی که عایق کابل مفتولی PVC است.

تفاوت کابل افشان و کابل مفتولی

خلاصه مقاله

کابل افشان یا کابل نرم به دلیل انعطاف پذیری بالا، یکی از پرکاربردترین تجهیزات در صنعت برق است و دارای مزایایی مانند تنوع در ابعاد و اندازه، مقاومت بالا در برابر ضربه و پارگی، تنوع در رنگ و سایز بندی و تعداد رشته ها و سطح مقطع متنوع است. کاربردهای آن شامل تامین انرژی فضاهای باز ساختمانی، سیم کشی ساختمان ها و ایجاد اتصالات در لوازم برقی می شود. کابل مفتولی نیز برای توزیع برق، کابل کشی در لوله های ساده و خرطومی، ساخت تابلو برق و غیره استفاده می شود و دارای ویژگی هایی مانند طول عمر و ماندگاری مفید، سازگاری با شرایط سخت محیطی، مقاومت بالا در برابر پیچیدگی ها و خم و رطوبت، وزن مناسب و سطح صاف و بدون موج است.

سوالات متداول

۱. چرا کابل افشان، کابل نرم نامیده می‌شود؟
– به دلیل انعطاف‌پذیری بالای آن.

۲. چرا کابل افشان با فلز آلومینیوم ساخته نمی‌شود؟
– به دلیل شکنندگی فلز آلومینیوم که باعث آسیب دیدگی کابل می‌شود.

۳. چه مزایایی استفاده از کابل افشان دارد؟
– تنوع در ابعاد و اندازه، مقاومت بالا در برابر ضربه و پارگی، انعطاف‌پذیری فوق العاده، تنوع در رنگ‌بندی و سایزبندی، تعداد رشته‌ها و سطح مقطع متنوع.

۴. کاربردهای کابل افشان در چه زمینه‌هایی است؟
– تامین انرژی فضاهای باز ساختمانی، سیم‌کشی ساختمان‌ها، ایجاد اتصالات در لوازم برقی، استفاده از آن‌ها در پمپ شناور چاه‌های عمیق و غیره.

۵. چه ویژگی‌هایی در کابل مفتولی یافت می‌شود؟
– طول عمر و مانداگری مفید، سازگاری با شرایط سخت محیطی، مقاومت در برابر پیچیدگی‌ها و خم و رطوبت، وزن مناسب، صفحه‌ی صاف و بدون موج، مس و آلومینیوم به عنوان هادی و عایق PVC.

۶. کاربردهای کابل مفتولی در چه زمینه‌هایی است؟
– توزیع برق نیروگاه‌ها، کابل کشی در لوله‌های ساده و خرطومی، ساخت تابلو برق و غیره.

دیدگاهتان را بنویسید