مقالات

تفاوت سیم و کابل چیست؟

تفاوت سیم و کابل

در این مقاله جواب سوال “تفاوت سیم و کابل چیست؟” برای شما عزیزان بیان خواهد شد.

سیم و کابل  نقش بسزایی در زندگی روزمره ما دارند. از سیم کشی خانه گرفته تا پخش کننده‌ی MP3 در همه جای زندگی ما کاربرد دارند. سیم و کابل، از اصطلاحات پرکاربرد در صنعت برق هستند اما اغلب با هم اشتباه گرفته می شوند. زیرا مشابه هستند.

در یک میدان الکتریکی، سیم‌ها و کابل‌ها به طور عمده برای انتقال جریان الکتریکی از یک نقطه به نقطه دیگر طراحی شده‌اند. اما در واقع کاملا با هم متفاوت هستند و سیم و کابل را نمی توان به جای یکدیگر به کار برد.

قبل از بیان تفاوت های بین سیم و کابل ها، بهتر است که با مفهوم سیم و کابل آشنایی پیدا کنید که در ادامه برای بررسی بیشتر با فرنام الکتریک همراه باشید.

سیم چیست؟

سیم از دو بخش هادی و عایق تشکیل شده است. هادی الکتریسته برای انتقال جریان الکتریکی از یک نقطه به نقطه ی دیگر می باشد. که عموما از مس یا آلومینیوم به دلیل هدایت بهتر جریان نسبت به سایر فلزات ساخته می شود. عایق از مواد پلاستیکی (عموما PVC) است که به صورت یک لایه روی هادی روکش می شود.

سیم ها بر‌اساس قطر (بر حسب میلی متر مربع) اندازه‌گیری می شوند. برای مثال سیم هایی با قطر ۱۰ یا ۲۰ میلی متر مربع در کاربردهای مسکونی استفاده می‌شوند. به خاطر داشته باشید سیم‌ها با قطر بزرگتر جریان بیشتری دارند و با سوختن فیوز ممکن است به لوازم خانگی آسیب برسانند. سیم‌ها معمولا برای انتقال سیگنال‌های الکتریکی و مخابراتی استفاده می‌شوند.

در یک دسته‌بندی کلی، سیم،ها را می،توان به انواع زیر تقسیم کرد:

کابل چیست؟

دو یا چند رشته هادی که از محیط اطراف خود عایق شده باشد کابل نامیده میشود. معمول ترین فلز مورد استفاده به عنوان هادی سیم و کابل ها مس و آلومینیوم با خلوص بالا می‌باشد. کابل ها عمدتا جهت انتقال نیرو، سیگنال‌های الکتریکی و مخابراتی استفاده می‌شوند. کابل ها انواع زیادی دارند و برای هر کاربرد باید از کابل مناسب استفاده کرد.

از انواع کابل‌ها می توان به دسته‌بندی ‌های زیر اشاره کرد:

  • کابل افشان
  • کابل زمینی
  • کابل مخابراتی
  • کابل فیبر نوری
  • کابل کواکسیال

تفاوت سیم و کابل

کاربردهای مختلف سیم و کابل

کابل بر خلاف سیم در شرایط خاص کاربرد وسیع‌تری دارد. به دلیل محافظت بالا در برابر آسیب‌های مکانیکی و تهاجمی، در زیر آب قرار می‌گیرد. تمام ارتباطات زیرزمینی فقط توسط انواع کابل انجام می‌شود. علاوه بر این، آن‌ها در معادن، اتاق‌هایی که خطر آتش سوزی و خورندگی در آنها وجود دارد و دیگر مکان‌های آسیب پذیر استفاده می‌شوند. از انواع کابل برای انتقال نیرو، حمل سیگنال‌های برق و مخابرات بهره برداری می‌شود.

سیم‌ها فقط در داخل دستگاه‌های توزیع برق استفاده می‌شوند. استفاده از کابل‌ها یا شینه ها در خارج از آنها توصیه می‌شود. به عنوان مثال، سیم PV-3 را در نظر بگیرید. این یک سیم مسی مونتاژ شده با یک هسته رشته‌ای است. این سیم مناسب برای استفاده در سونا و حمام می‌باشد. کاربرد گسترده‌ای در نصب سیم کشی آپارتمان دارد و نسبت به سیم‌های دیگر انعطاف پذیرتر است. سیم برای حمل بارهای مکانیکی، حمل سیگنال‌های برق و مخابرات، گرمایش، جواهرات، لباس، تور، قطعات خودرو یا صنعت، پین، سوزن، قلاب ماهیگیری، لامپ و غیره استفاده می‌شود.

تفاوت‌های سیم و کابل

در قسمت‌های قبل به بررسی تعاریف هر کدام از سیم‌های برق و کابل‌های برق و همچنین کاربرد آن‌ها پرداختیم تا شناخت کامل‌تری نسبت به مقایسه این دو مورد داشته باشید، حال در اینجا برخی از تفاوت های سیم و کابل که در قسمت‌های مختلف آن دیده می‌شود را شرح خواهیم داد.

تفاوت های سیم و کابل براساس هادی برق در آن‌ها:

  • هادی کابل و انواع سیم از لحاظ جنس بدنه مانند هم است؛ یعنی هر دو از آلومینیوم یا مس ساخته شده‌اند. در کابل‌های آلومینیومی و سیم‌های آلومینیومی تنها به صورت مفتولی ساخته و عرضه می‌شوند زیرا درصد فرم‌پذیری آلومینیوم از مس کمتر است؛ ولی کابل مسی و سیم مسی در هر دو نوع هادی ساخته می‌شوند.

تفاوت های سیم و کابل براساس کابل فشار قوی و فشار ضعیف:

این سیم و کابل‌ها براساس سطح ولتاژ قابل تحمل برای آن‌ها به چهار دسته می‌توانند تقسیم‌بندی شوند که شامل:

  1. کابل فشار قوی
  2. کابل فوق فشار قوی
  3. کابل فشار متوسط
  4. کابل فشار ضعیف

تفاوت های سیم و کابل براساس مقاومت، رسانایی و روکش قرار گرفته روی آن‌ها:

  • اولین تفاوت واضح و مشخص آن‌ها این است که سیم، هادی با یک لایه روکش عایقی و کابل، هادی با دو روکش که درون محفظه محافظتی پیرامون آن قرار گرفته است.
  • کابل‌های برق از مقاومت بالاتری نسبتاً به سیم‌های برق برخوردار هستند، دلیل اصلی آن وجود آرمور و شیلد اضافی موجود در آن‌ها است.
  • سیم تک رساناست و اصولا از مواد مس و آلومینیوم بیشتر در آن استفاده می‌شود در حالی که کابل از دو یا چند سیم عایق‌دار تشکیل می‌شود که در یک روکش قرار گرفته است. پس قطعاً این موردنیز یکی از تفاوت های سیم و کابل را به طور واضح به شما نشان می‌دهد و می‌گوید که اصلاً از سیم و کابل به جای هم نمی‌توانید استفاده کنید.

تفاوت های سیم و کابل براساس ضخامت:

  • ضخامت کابل از سیم همیشه بیشتر است چون کابل‌ها تعداد عایق و روکش بیشتری دارا هستند. اما دور هادی سیم فقط یک لایه عایق کشیده شده است.

تفاوت براساس متراژ:

  • اگر متراژ مشخصی از هر دو محصول را بخواهیم بخریم، باید بدانید کابل وزن بیشتری را دارا است چون تعداد رشته سیم‌های به کار رفته در آن بیشتر است و همچنین شامل عایق سنگین‌تری است.

تفاوت براساس فشار قوی و ضعیف:

  • قطعاً این موضوع باید واضح باشد که سیم‌های برق در تحمل ولتاژهای فشار قوی، ضعیف‌تر عمل می‌کنند. این در حالی‌ست که در کابل‌های برق تحمل ولتاژ فشار قوی حتی در رده‌های بالا برقرار است.

تفاوت سیم و کابل

تفاوت براساس پوشش سطح مقطع:

  • کابل‌ها عمدتاً سطح مقطع بیشتری را پوشش می‌دهند مثلاً 240 میلی‌متر مربع و بالاتر نیز می‌تواند برسد. اما سیم‌های برق به طور کلی سطح مقطع پایین‌تری را پوشش می‌دهند، مثلاً در بزرگترین حالت ممکن دیده شده که 150 میلی‌متر مربع را پوشش می‌دهند.

در جدول زیر، تفاوت هایی که میان سیم و کابل وجود دارد، به صورت دسته‌بندی شده، بیان شده است:

برای درک تفاوت بین کابل و سیم، باید آنها را با جزئیات بیشتر در نظر گرفت. ما اکنون با توجه به توضیحات بالا می دانیم که کابل و سیم هر کدام چه محصولی هستند و چه ویژگی‌ها و انواعی دارند. در جدول زیر به تفاوت‌های آن‌ها می‌پردازیم:

سیم کابل
تعریف تک هادی دو یا چند هادی
کاربرد برای حمل بارهای مکانیکی، حمل سیگنال‌های برق و مخابرات، گرمایش، جواهرات، لباس، قطعات خودرو یا صنعت، پین، سوزن، قلاب ماهیگیری، لامپ و غیره. انتقال نیرو، برای حمل سیگنال‌های برق و مخابرات، زیر آب. معادن، اتاق‌هایی که خطر آتش سوزی و خورندگی در آنها وجود دارد.
نوع سیم جامد و سیم رشته‌ای 

 

کابل جفت پیچ خورده، کابل کواکسیال، کابل چند هادی و کابل فیبر نوری. 

برخی از انواع دیگر کابل‌ها عبارتند از کابل دو هادی، کابل سه هادی، کابل BX، کابل رومکس، کابل ترموستات، سیم تلویزیون، شبکه خانگی، سیم کشی، لوازم خانگی، کابل برد و خشک.

مزایا سیم‌های جامد برای استفاده در فرکانس‌های بالاتر عالی هستند و مقاومت کمی دارند. سیم رشته‌ای مقاومت بیشتری در برابر فرسودگی فلز نشان می‌دهد. استحکام بالاتر، کارایی در عملکردهای سنگین‌تر، عایق.

جمع بندی

در این مطلب هدف این بود دید بازتری نسبت به تعاریف سیم و کابل پیدا کنید و در ادامه با کاربردهای مختلف آن‌ها و همچنین تفاوت های انواع سیم و کابل در امور صنعتی مختلف بیشتر و بهتر آشنا شوید و البته با سیم و کابل غیر استاندارد و یا استاندارد و خوب آشنا شوید. در انتها باید به شما تأکید می‌کنیم که برای خرید سیم و کابل مرغوب سعی کنید حتماً از برندهای مرغوب و فروشگاه‌های معتبر خرید خود را انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید