مقالات

تفاوت ساعت فرمان و ساعت نجومی

تفاوت ساعت فرمان و ساعت نجومی

تفاوت ساعت فرمان و ساعت نجومی : ساعت فرمان و ساعت نجومی هر دو ابزاری کنترل گر هستند که با توجه به تنظیمات در نظر گرفته شده برای آن ها، در زمان های مشخصی اقدام به قطع یا وصل جریان برق نموده و میزان مصرف را به طور دقیق کنترل می کنند. اما این دو ساعت تفاوت هایی با هم دارند و استفاده از هر یک در شرایط خاص و منحصر به فردی درست است.

چنانچه ساعت انتخاب شده با موقعیت و نیاز موجود، تناسب نداشته باشد، نتیجه مورد انتظار نیز حاصل نخواهد شد. ساعت های فرمان در مواقعی کارایی دارند که بازه زمانی ثابت و مشخصی برای قطع و وصل جریان برق مورد نظر باشد. اما چنانچه زمان مورد نظر برای ایجاد اتصال و یا قطع جریان وابسته به زمان طول یا غروب آفتاب باشد، استفاده از ساعت فرمان نادرست خواهد بود. چرا که در فصول مختلف سال، آفتاب در ساعات متغیری طلوع و غروب می نماید، در صورتیکه ساعت فرمان قابلیت تنظیم برای این حالت را ندارد.

در این شرایط ساعت نجومی گزینه ایده آل و مناسب برای بهره گیری است. با توجه به اینکه تنظیمات در ساعت های نجومی با استفاده از موقعیت های جغرافیایی صورت می گیرد، زمان طلوع و غروب در این ابزار به راحتی در دسترس قرار دارد.

به عنوان مثال چنانچه برای وصل جریان در یک دستگاه صرفا یک زمان مشخص مورد نظر باشد مثلا ساعت 8 هر شب، باید از ساعت فرمان در این حالت استفاده شود اما اگر به جای تعریف یک ساعت معین برای ایجاد اتصال، عنوان شود که 2 ساعت پس از غروب آفتاب جریان برق وصل گردد، ساعت نجومی کارایی لازم را خواهد داشت. در دسته بندی انواع ساعت های فرمان، ساعات نجومی به عنوان یکی از زیر مجموعه های آن محسوب می شوند.

در واقع اساس کار این دو محصول بر یک پایه بنا نهاده شده است و صرفا نحوه تنظیمات دو سیستم با یکدیگر متفاوت است. به عبارت بهتر می توان گفت که ساعت های نجومی نوعی از ساعت های فرمان با یک مبدا زمان مشخص به عناون معیار عملکرد هستند. برای آشنایی بیشتر با تفاوت ساعت فرمان و ساعت نجومی و ویژگی های هرکدام با فرنام الکتریک همراه باشید.

ساعت فرمان چیست؟

ساعت فرمان یا تایمر دیجیتال هوشمند دستگاهی است که در ساعت مشخص و مورد نظر کاربر فرمان را به خروجی ارسال می‌نماید و خروجی را فعال می‌نماید. این فرمان به صورت قطع و وصل جریان برق از طریق رله (خروجی) امکان پذیر بوده که منجر به روشن یا خاموش شدن دستگاه مصرف کننده می‌شود. در ادامه به انواع ساعت فرمان از جنبه های متفاوت پرداخته می‌شود.

ویژگی های ساعت فرمان

ساعت فرمان ابزاری است که قابلیت دریافت تعداد قابل توجهی فرمان در یک بازه زمانی مشخص را دارد. به عنوان مثال این ساعت ها می توانند روزانه، هفتگی، ماهانه و یا سالانه باشند. هر یک از این انواع قابلیت های مختلفی دارند و توانایی دریافت تعداد مشخصی دستور و فرمان را دارند. به عنوان مثال ساعت های فرمان روزانه قابلیت ذخیره 30 دستور و زمان قطع و یا وصل را در طی 24 ساعت دارند. به طور کلی ساعت های فرمان دارای ویژگی های زیر هستند:

انواع ساعت فرمان

  • برخورداری از قابلیت ذخیره تمامی تنظیمات از قبیل تاریخ، ساعت و … در زمان قطع اتصال برق ورودی دستگاه
  • برخورداری از صفحه نمایشگر برای نمایش اطلاعاتی نظیر زمان های تنظیمی و پیغام های صادر شده برای کاربر
  • برخورداری از باتری لیتیومی با طول عمر 5 ساله و قابل تعویض
  • برخوداری از قابلیت تنظیم برای عدم فعالیت در یک روز خاص و یا فعالیت صرفا در یک زمان مشخص
  • امکان تنظیم برای حذف انجام یک یا چند فعالیت در یک روز منحصر به فرد
  • قابلیت تنظیم برای اجرای تغییرات لحاظ شده در ساعت های زمستانه و تابستانه

ساعت نجومی را بیشتر بشناسید

این ساعت حاوی اطلاعاتی مرتبط با نجوم است. اطلاعاتی از قبیل موقعیت سیاره‌ها، ستاره‌ها، خورشید و ماه و … روی صفحات این ساعت درج می‌شوند. از این ساعت‌ها برای تنظیم و کنترل خودکار روشنایی استفاده می‌کنند. ساعت‌های نجومی از آسیب در امان هستند؛ چرا که در داخل تابلو برق نصب می‌شوند. این ساعت‌ها شباهتی هم به فتوسل‌ها دارند، اما فتوسل‌ها خارج از تابلو نصب می‌شوند و از انواع آسیب‌های محیطی در امان نیستند.

با تنظیم ساعت نجومی، روند استفاده از انرژی اصلاح می‌شود. در واقع نصب این ساعت، باعث جلوگیری از مصرف بی‌رویه برق خواهد شد. وقتی این ساعت نصب می‌شود، اطلاعات جغرافیایی و … نمایش داده شده و کنترل میزان روشنایی به صورت خودکار اتفاق می‌افتد. نکته قابل ذکر دیگر این است که ساعت‌های نجومی، هنگام غروب آفتاب فعال و در طلوع آفتاب غیرفعال می‌شوند.

درواقع ساعت‌های نجومی، زمان طلوع و غروب آفتاب را محاسبه کرده و از این طریق باعث کنترل میزان روشنایی می‌شوند. نکته جالب این است که برای تنظیم میزان روشنایی به دریافت نور احتیاجی ندارند. این تنظیم از طریق محاسبه مختصات و اطلاعات طول و عرض جغرافیایی صورت می‌گیرد. به این ترتیب دقت بسیار بالایی هم دارند.

ساعت نجومی ۲۰ آمپر شیوا امواج

ساعت نجومی چه کاربردی دارد؟

همانطور که اشاره شد، نصب این ساعت‌ها در داخل تابلو برق، باعث جلوگیری از مصرف بی‌رویه و کاهش مصرف برق می‌شود. باتوجه به اینکه ساعت‌های نجومی در تابلو برق نصب می‌شوند، قابلیت استفاده در بسیاری از فضاها را دارند. معمولا از این ساعت‌ها برای پارک‌ها، خیابان‌ها، فروشگاه تجهیزات الکتریکی و … استفاده می‌کنند. چرا که به دلیل قرارگیری در داخل تابلو برق، امکان آسیب از طریق عواملی، مثل سرما و گرما، رطوبت، گردوخاک و … وجود ندارد.

تفاوت ساعت فرمان و ساعت نجومی

ویژگی های ساعت نجومی

ساعت نجومی ابزاری است که برای کنترل اتوماتیک روشنایی محیط مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه دقت بسیار بالایی دارد و در بهبود مصرف انرژی برق تاثیر به سزایی دارد. این سیستم صرفا با استفاده از اطلاعات مربوط به طول و عرض نقاط جغرافیایی، ساعت غروب آفتاب و طلوع را محاسبه نموده و معیار عمل خود قرار می دهند. ویژگی های این ساعت ها عبارتند از:

  • برخورداری از سیستم میکروپروسسوری جهت کنترل جریان برق
  • دارای قابلیت ذخیره تنظیمات به مدت 5 سال
  • برخورداری از باتری لیتیومی تعویض شونده جهت حفظ تنظیمات
  • برخورداری از تایمر تنظیم شونده برای قطع جریان
  • قابلیت انجام تنظیمات به صورت دستی و یا اتومات
  • قابلیت تنظیم برای لحاظ نمودن اختلاف ساعت یک ساعته برای نیمه اول و دوم سال
  • برخورداری از صفحه نمایشگر برای نمایش تنظیمات
  • برخورداری از قابلیت محاسبه دقیق زمان دقیق طلوع و غروب خورشید با استفاده از اطلاعات جغرافیایی محل
  • قابل تنظیم رله خروجی بین 1 تا 12 ساعت پس از غروب خورشید
  • آشکار نمودن کم یا زیاد شدن ولتاژ

تفاوت ساعت فرمان و ساعت نجومی چیست؟

ساعت فرمان قابلیت تنظیم زمان را به صورت یکبار در سال دارد. به این معنی که فقط یک بار تنظیمات مخصوص آن انجام می‌شود و در طول سال ثابت می‌ماند. از سوی دیگر ساعت‌های نجومی متناسب با افق و مختصات هر استان تنظیم می‌شوند.

جمع‌بندی تفاوت ساعت فرمان و ساعت نجومی

ساعت فرمان دارای انواع مختلفی است. این نوع ساعت‌ها از نظر زمان‌بندی به روزانه، هفتگی، ماهانه، سالیانه و نجومی تقسیم می‌شوند. هرکدام از این ساعت‌ها دارای زمان‌بندی خاص و دقیقی هستند که مصرف‌کننده را خاموش یا روشن می‌کند.

ساعت نجومی با استفاده از اطلاعات غروب و طلوع آفتاب، باعث روشن و خاموش شدن برق می‌شود. استفاده از این ساعت‌ها، باعث کاهش مصرف انرژی هم می‌شود. این ساعت‌ها به دلیل این که قابلیت نصب در داخل تابلو برق را دارند، برای مکان‌هایی مثل پارک‌ها، خیابان‌ها و … مناسب هستند. برخی از این ساعت‌ها، دارای حافظه داخلی هستند و تنظیمات انجام شده تا سال‌ها ذخیره می‌شود.