مقالات

تفاوت برق 220 ولت با برق 110 ولت چیست؟

تفاوت برق 220 ولت با برق 110 ولت

در دنیای امروز تفاوت برق 220 ولت با برق 110 ولت در کشور‌های مختلف به چشم می‌خورد ولی در شهر‌‌های مختلف یک کشور زیاد به چشم نمی‌خورد زیرا هر کشوری با توجه به امکانات، منابع معدنی مس، وسعت کشور و تعداد نیروگاه‌ها تدابیر اقتصادی خاص خود را پیش می‌گیرند. حال در این مقاله قصد داریم اول بدانیم ولتاژ چیست و اختلاف برق 220 ولت و 110 ولت چه پیامد‌هایی را پیش می‌آورد. با فرنام الکتریک همراه باشید.

ولتاژ چیست؟

به اختلاف پتانسیل الکتریکی بین دو نقطه در یک میدان الکتریکی ولتاژ می‌گویند که در واقع نیروی محرکه‌ای برای ایجاد جریان الکتریکی در مدار است. برای یک قطعه هادی هرچه مقدار ولتاژ بیشتر شود جریان الکتریکی که از آن عبور می‌کند بیشتر می‌شود. برای مثال برای به کار انداختن یک وسیله برقی باید آن را به نقاطی با اختلاف پتانسیل الکتریکی وصل کرد. واحد اندازه گیری ولتاژ (ولت) نام دارد و با حرف (V) نشان داده می‌شود.

برق 110 و 220 ولت چیست؟

همانطور که می‌دانید جریان برق از ولتاژ دو سر مدار ناشی می‌شود. ولتاژ را با فرمول (V=IR)  محاسبه می‌کنند. برق 110 ولت در یک مدار  نصف شدت جریان برق 220 ولت را ایجاد خواهد کرد. بیشتر کشور‌های پیشرفته و صنعتی دارای برق شهری 110 ولت با فرکانس 60 هرتز هستند درحالی که‌ برق مصرفی کشور ایران دارای 220 ولت با فرکانس 50 هرتز می‌باشد.

تبدیل برق 110 ولت به 220 یا بالعکس

گاهی برای استفاده کردن از وسیله برقی خود در یک کشور دیگر با مشکل مواجه خواهید شد و این مشکل به دلیل تفاوت ولتاژ برق در سیم کشی شهری برخی کشور‌ها است بنابراین برای استفاده از محصولات برقی کشوری با ولتاژ 220 ولت در کشوری با ولتاژ 110 ولت باید از مبدل استفاده نمایید. البته وصل کردن دستگاه‌های 220 ولتی به برق 110 مشکل حادی ایجاد نخواهد کرد و فقط ممکنه مانع از روشن شدن دستگاه شود.

همینطور برای تبدیل برق 220 ولت به برق 110 ولت و جلوگیری از مشکلات ناشی از تفاوت ولتاژ باید از یک مبدل 220 به 110 ولت استفاده نمایید.

تفاوت برق 220 ولت با برق 110 ولت

تفاوت برق 220 ولت با برق 110 ولت

نوع ولتاژ در هر کشوری براساس شرایط خاصی مانند وسعت،‌ نوع آب و هوا، میزان فاصله نیروگاه تا سطح شهر و تجهیزات الکتریکی مورد استفاده در ساختمان سازی مانند تابلو پلی کربنات تعیین می‌شود. بنابراین در برخی از کشور ها مانند ایالات متحده آمریکا از برق 110 ولت و در کشور‌هایی مانند هند، اروپا، ایران و بسیاری از کشور‌ها از برق 220 ولت استفاده می‌شود.

  • خوب است بدانید اتلاف انرژی الکتریکی در حین انتقال ولتاژ زیاد کاهش می‌یابد برای همین هنگام انتقال نیرو از نیروگاه به شهر از ولتاژ بسیار بالا استفاده می‌شود.
  • برای مثال فرمول P=VI را در نظر بگیرید و فرض کنید توان برق مصرفی در شهری، X. وات است، هنگامی که از برق ۱۱۰ ولت برای منازل استفاده شود، توان مصرفی تغییری نمی‌کند، ولی به دلیل نصف شدن ولتاژ، شدت جریان دو برابر می‌شود. و به همین دلیل وزارت نیرو باید قطر سیم‌های انتقال برق را دوبرابر کند.
  • هنگامی که با برق 110 ولت در تماس باشید احتمال مرگ در زمان بروز برق گرفتگی کمتر می‌باشد ولی در هنگام برق گرفتگی با برق 220 ولت و استفاده نکردن از بست عایق دار خطرات، جبران ناپذیر بیشتری رخ خواهد داد.

حفظ ایمنی و نحوه اجرای کار

اولین چیزی که باید به خاطر داشته باشید، این است که هنگام کار با برق، ایمنی باید اولویت اول شما باشد. پوشیدن کفش عایق و لباس محافظ نیز مفید خواهد بود، زیرا احتمال آسیب دیدگی در نتیجه هر گونه آسیب ناشی از برق و سیم کشی را کاهش می دهد. مرحله بعدی شامل خاموش کردن برق در مدار اصلی و اضافه کردن نشانگرها است که به دستکاری مدار هنگام کار با سیم کشی هشدار می دهد.

دستگاه های علامت گذاری تجاری وجود دارند که می توانند به دیگران هشدار دهند که مدار را لمس نکنند تا شما بتوانید به خوبی روی سیم کشی کار کنید. پس از تعیین ظرفیت حمل کابلی که قرار بود ولتاژ را تامین کند، باید سعی کنید کابلی سه رشته پیدا کنید که بتوانید در هنگام تبدیل ولتاژ از آن استفاده نمایید. این یک مرحله بسیار مهم است و استفاده از مبدل ولتاژ بدون داشتن چنین کابلی توصیه نمی شود.

نصب سیستم سیم کشی به گونه ای که بتوانید ولتاژ ۱۱۰ ولت را به ۲۲۰ ولت تبدیل کنید، آنقدرها هم که به نظر می رسد سخت نیست. تنها کاری که باید انجام دهید، این است که دستورالعمل هایی که به وضوح توسط شرکت سازنده تعیین شده اند را دنبال کنید. پس از رعایت اخطارهای ایمنی متعددی که در سراسر مبدل ولتاژ ارائه شده اند، باید مدار را تست کنید و مطمئن شوید که هنوز کار می کند. شما همچنین این فرصت را خواهید داشت که مشکلاتی که ممکن است در حین نصب ایجاد شوند را عیب یابی کنید.

تفاوت برق ۱۱۰ و ۲۲۰ ولت را در بالا توضیح دادیم و شما را به خوبی با نحوه تبدیل این دو نوع برق آشنا کردیم. برای انجام هر مرحله از کار، مانند اندازه گیری جریان به وسایل سنجش ولتاژ مانند مولتی متر نیاز دارید. بهتر است در بازار با بررسی قیمت مولتی متر و مشخصات سازنده آن، محصول مورد نیاز را خریداری کنید. تکنسین های با تجربه با خرید مولتی مترهای مجهز به اسیلوسکوپ سیگنال های برق را ارزیابی می کنند.

به طور کلی، برای انجام هرگونه امور الکتریکی از جمله اندازه گیری چندین کمیت مانند ولتاژ، جریان، مقاومت الکتریکی، ظرفیت خازنی و غیره، خرید تجهیزات اندازه گیری مناسب یک نیاز ضروری است.

تفاوت برق 220 ولت با برق 110 ولت

شناسایی پریز ۱۱۰ از ۲۲۰ ولت

پریزهای ۱۱۰ ولت دارای یک شیار سوم هستند که به صورت نیم دایره است و اساساً یک مثلث با سایر شکاف ها تشکیل می دهد. شکاف نیم دایره برای پین زمین است. تقریباً در هر جایی از خانه ها، هتل ها، ساختمان های تجاری آن را خواهید یافت.

اگر در مورد ولتاژ پریز خود شک دارید، بهترین راه برای بررسی استفاده از مولتی متر است. در همین حال، پریزهای پرقدرت باید در محدوده ۲۰۰ تا ۲۳۰ ولت قرار گیرند. با استفاده از یک مولتی متر برای اطلاع از ولتاژی که کار می کنید، شک و تردید را برطرف کنید.

نشانه های  اضافه جریان بیش از حد از مدار الکتریکی چیست؟

جریان برق توسط مدار الکتریکی و سیم کشی از جعبه برق به پریزها منتقل می شود. گاهی اوقات به دلیل خرابی ممکن است که فیوزهای مینیاتوری به درستی  عمل نکند، اما علائم زیر نشان می دهند که بار اضافه از مدار کشیده می شوند.

۱- سوسو زدن / چشمک زدن / کم نور شدن

اگر متوجه شدید که چیزهایی که به پریزهای شما وصل شده اند سوسو می زنند یا چشمک می زنند (یا در مورد لامپ ها یا چراغ ها کم نور می شوند)، این می تواند نشان دهنده این باشد که مدار بیش از حد کار می کند. دستگاه را در جای دیگری امتحان کنید تا ببینید آیا مشکل ادامه دارد یا خیر.

۲- صفحات تغییر رنگ داده یا گرم می شوند

جریان های الکتریکی گرما تولید می کنند. اگر مدار بیش از حد بارگذاری شود، این احتمال وجود دارد که جریان بیش از حد تولید کند. جریان بیش از حد می تواند به معنای گرم شدن بیش از حد صفحات باشد و باعث احساس گرما یا حتی تغییر رنگ در صفحه شود.

۳- بوی سوختن

به همین ترتیب، اگر متوجه بوی سوختگی شدید که از کلیدهای دیواری یا پریزهای خود می آید، می تواند نشانه دیگری از بارگیری بیش از حد بریکر باشد. گرمای زیاد می تواند منجر به سوختن سیم ها یا بدتر در شرایط شدید شود.

دیدگاهتان را بنویسید