مقالات

ترمینال ریلی چیست؟

ترمینال ریلی

ترمینال ریلی چیست؟ جهت اتصال المان‌های مختلف در داخل تابلو برق بر روی هرکدام از آن‌ها ترمینال‌هایی وجود دارد که می‌توان آن‌ها را به هم متصل نمود، ولی زمانی که بخواهیم تابلو برق را یک تابلو برق دیگر و یا المان‌های خارجی سیستم و جعبه ترمینال‌ها (جانکشن باکس) متصل نماییم به یک سری ترمینال مخصوص نیاز داریم که با نصب سی ریل بر روی سینی تابلو برق می‌توان تعداد زیادی از آن‌ها را در کنار هم قرار داد و اصطلاحا به آن ترمینال ریلی گفته می‌شود. برای بررسی بیشتر تا پایان مقاله با فرنام الکتریک همراه باشید.

کاربرد ترمینال برق صنعتی

یکی از پرکاربردترین تجهیزات در صنعت برق و سیم‌کشی، ترمینال برق صنعتی است. از کاربرد ترمینال برق، می‌توان به اتصال دو یا چند سیم به صورت موقت به یکدیگر اشاره کرد. می‌دانید که متصل نمودن سیم‌های ساختمان به قطعات مخصوصی نیاز دارد که بایستی ویژگی‌های مناسب انتقال برق در یک مکان خاص را داشته باشد. از مهمترین ویژگی این قطعات، از دست ندادن استحکام اولیه خود و عبور بدون مشکل جریان برق است.

چسب‌های نواری از قابلیت‌ها و کاربرد‌های مذکور، برخوردار نیستند ولی بسیاری از افراد برای موارد نامربوط نیز از آن‌ها استفاده می‌کنند. دقت داشته باشید که توجه نکردن به نکات ایمنی در زمان اتصال سیم‌های برق، خطرساز است و خطراتی مانند آتش سوزی و برق گرفتگی را به همراه دارد.

به همین دلیل کانکتور برق، بدون اینکه گرم شود به راحتی جریان برق را از خود عبور داده و از بروز حوادث و خطرات بسیاری جلوگیری می‌کند. همچنین این تجهیزات در جنس‌ها و انواع مختلفی، تولید شده و در بازار عرضه می‌شوند. پس فروش هر یک از انواع این محصول به نیاز مصرف‌کننده و کاربرد‌های آن بستگی دارد.

ترمینال ریلی

ترمینال ریلی

ترمینال‌های ریلی در سایز‌های مختلف معمولا از ۰٫۲۵ تا ۲۰۰ در بازار به راحتی پیدا می‌شود معمولا برای اتصال کابل تغذیه اصلی تابلو برق از ترمینال استفاده می‌شود مگر در زمانی که سایز سیم‌ها بزرگ باشد و یا خواسته باشیم که تغذیه اصلی را مستقیما به یک کلید اتوماتیک و یا شینه مسی متصل نماییم.

این ترمینال‌ها دارای انواع مختلفی بوده که البته در همه مدل‌ها برای هر سایز ترمینال یک ترمینال ارت و یک ترمینال نول وجود دارد، ترمینال نول معمولا با ترمینال‌های ساده تفاوت چندانی ندارد و فقط رنگ‌ها متفاوت است، ولی ترمینال‌های ارت به نحوی ساخته شده اند که به صورت الکتریکی با سینی تابلو برق و درنتیجه کل تابلو متصل هستند و همچنین در صورت اتصال بدنه تابلو برق به سیستم ارت یا زمین با استفاده از این ترمینال‌ها جهت اتصال ارت به قسمت‌های مختلف مانند موتور‌های الکتریکی و یا پریز‌ها ضمن تقویت ارت دستگاه امنیت سیستم بالا هم بیشتر می‌شود. این ترمینال‌ها را معمولا با رنگ زد – سبز مشخص می‌نمایند. ترمینال ارت با رنگ زد و سبز و ترمینال ارت با رنگ آبی مشخص شده اند.

خب برگردیم به مدل‌های مختلفی از ترمینال‌هایی که معمولا در داخل تابلو برق و بر روی سی ریل نصب می‌شوند. کارایی همه آن‌ها مشابه است، ولی فقط شکل ظاهری و نحوه اتصال سیم‌ها به آن‌ها ممکن است متفاوت باشد.

۱- ترمینال ریلی معمولی:

این نوع ترمینال ساده‌ترین نوع ترمینال می‌باشد و نمونه آن را در عکس زیر مشاهده می‌نمایید که برای اتصال دو سیم یا کابل به همدیگر توسط این نوع ترمینال باید هر سیم را به یک طرف ترمینال متصل نمود و برای محکم نمودن سیم باید پیچ روی آن را برای هر کابل محکم نماییم تا کابل را نگه دارد و برای جدا کردن سیم و کابل کافیست همین پیچ را باز نماییم تا کابل آزاد گردد.

ترمینال ریلی ارت 2/5 رعد

۲- ترمینال ریلی فشاری:

کارکرد این نوع ترمینا فرقی با ترمینال معمولی ندارد و فقط نحوه اتصال سیم و کابل بر روی آن متفاوت و ساده‌تر است. در این ترمینال با فشردن سر هر سیم به یکی از طرفین ترمینال سیم وارد ترمینال شده و توسط ترمینال نگه داشته می‌شود، ولی برای جدا کردن سیم از ترمینال معمولا باید زامنی را از روی ترمینال فشار دهیم تا سیم را آزاد نماید. کار با این نوع ترمینال ساده بوده، ولی قیمت بالاتری هم دارند.

۳- ترمینال ریلی دو یا چند طبقه:

این نوع ترمینال همان طور که از نامش پیداست و در شکل زیر هم مشاهده می‌نمایید دو ردیف ترمینال بر روی همدیگر قرار گرفته که این ترمینال‌ها می‌توانند معمولی و یا فشاری باشند و بیشترین مزیتی که این نوع ترمینال ایجاد می‌کند، اشغال کمتر فضای تابلو برق است.

خصوصیات مفید و قابل توجه این نوع ترمینال برق چیست؟

  1.  عدم نیاز به هرگونه ابزار برای اتصال ( سربندی ساده)
  2.  سرعت نصب بسیار بالا
  3. دارا بودن انواع ترمینال‌های متفاوت، شامل جریانی، جداکننده، دیوددار، جریانی و مقاومت دار
  4. دارا بودن ترمینال‌هایی که به طور خودکار تا ولتاژ 1000 ولت، قطع می‌کند، این مورد برای کاربرد فتوولتائیک مورد نیاز است.
  5.  امکان به کار بردن تعداد زیادی از این نوع ترمینال در یک تابلو به دلیل ظریف و جمع و جور بودن.
  6. امکان نشانه‌گذاری یا شماره‌گذاری روی ترمینال‌ها، با پرینترهای حرارتی.
  7.  به بازدیدهای دوره‌ای، نیاز نمی‌باشد.
  8. به دلیل دارابودن مکانیزم فنری ترمینال (Push Wire – Cage Clamp)، نیازی به گشتاورسنج به منظور محکم شدن ندارد.
  9.  دارای قابلیت جمپرگذاری تا 4 ردیف در ترمینال های کنترل، بدون تداخل.
  10.  قابلیت کار در دماهای 40 درجه زیر صفر تا 70 درجه بالای صفر
  11.  دارا بودن مقاومت در مقابل ارتعاش ولرزه.
  12.  پوشش دادن تمام استانداردهای ضدلرزه

مزایای استفاده از ترمینال برق صنعتی

ترمینال برق صنعتی، دارای مزایای بسیاری است. مواردی از مزایای آنها که می‌توان اشاره کرد:

  • ترمینال برق، سبب کاهش افت فشار در برق کشی می‌شود و از خطراتی مانند آتش سوزی و برق گرفتگی جلوگیری می‌کند. بنابراین می‌توان با کاربرد آن، سطح ایمنی در زمان کار را افزایش داد.
  • جنس این ترمینال‌ها از مقاومت بالایی برخوردارند و به راحتی قادرند که دمای بالا را تحمل کنند.
  • همچنین در این تجهیزات، فرسودگی و کاهش فشار برق بسیار ناچیزی وجود دارد.
  • با کاربرد این محصول، می‌توان محل اتصال سیم‌ها را به دفعات و بدون هیچ گونه ایرادی، باز و بسته کرد.
  • اتصال موقت یا دائمی سیم‌ها از دیگر مزایای استفاده از این تجهیزات است.
  • در صورت اتصال دائمی، می‌توان ترمینال برق را به دفعات، باز و بسته کرده و سیم‌ها را تعویض نمود.

ترمینال ریلی

جنس ترمینال برق صنعتی از چیست؟

به طور کلی، ترمینال برق صنعتی از مواد منحصر به فرد و ویژه‌ای ساخته می‌شود. از جمله ویژگی‌های این مواد می‌توان به عایق بودن آن‌ها، دوام بالا، مقاومت در برابر ضربه، ارزان بودن و… اشاره نمود. در ذیل به بیان مواد تشکیل‌دهنده این ترمینال‌ها می‌پردازیم:

  • مواد ترموپلاستیکی: بایستی این ماده عاری از مواد کلورین، برومین، فلوئوراین و هالوژن باشد. پس باید در دمای تا ۸۵۰ درجه سانتی‌گراد نیز مشتعل نشود.
  • علاوه بر این، بهتر است که جنس المنت فلزی ترمینال متشکل از فولاد گالوانیزه ضد زنگ باشد.
  • در برخی موارد نیز جنس عایق ترمینال‌ها از ترموپلاستیک سخت، انتخاب می‌شود.
  • پلی اتیلن و پی وی سی نیز از دیگر مواد و‌جنس‌های ترمینال است.

چگونه از ترمینال برقی ریلی استفاده کنیم؟

در خصوص نحوه استفاده از ترمینال برق ریلی باید گفت: هنگامی که شما این نوع ترمینال برق را بر روی تابلوی برق وصل می‌کنید، باید سیم ورودی (که بهتر است آن را وایرشو کنید) را داخل یکی از سلول‌های ترمینال قرار دهید و به کمک سیم‌گیر یا پیچ، آن را به سلول ترمینال برق محکم ببندید. سیم خروجی را در سلول دیگری از ترمینال قرار داده و به همین روش محکم کنید.

ترمینال برق ریلی وظیفه دارد دو سیم را به‌گونه‌ای به هم متصل کند که در صورت بروز هرگونه مشکلی بتوان آن را به راحتی برطرف نمود. شما می‌توانید با استفاده از جامپر هم از یک ورودی چندین خروجی بگیرید. البته بهتر به یاد داشته باشید که وجود جامپر در ترمینال برق ریلی به معنای اتصال ورودی یک سلول ترمینال به ورودی سلول دیگر آن است.