مقالات

ترمینال برق صنعتی چیست ؟

ترمینال برق صنعتی چیست

در واقع، ترمینال یکی از تجهیزات جانبی پرمصرف در صنعت برق است که با نام کانکتور نیز شناخته می‌شود. این تجهیزات، اتصال دو یا چند سیم به طور موقت، محکم و استاندارد را برعهده دارد. ترمینال برق صنعتی جریان برق را بدون گرم شدن، از خود عبور می‌دهد و در نتیجه سبب جلوگیری از وقوع حوادثی مانند برق‌گرفتگی و آتش سوزی می‌شود.

همین عامل سبب شده است تا عنوان پرکاربردترین و پرمصرف‌ترین تجهیزات برقی را کسب کند. همچنین انواع مختلفی از ترمینال برق صنعتی وجود دارد که در این مقاله، به بررسی آن پرداخته و اطلاعات مفیدی در رابطه با اینکه ترمینال برق چیست ، ارائه خواهیم داد. پس تا پایان، مطالب را مطالعه فرمایید.

کاربرد ترمینال برق صنعتی

یکی از پرکاربردترین تجهیزات در صنعت برق و سیم‌کشی، ترمینال برق صنعتی است. از کاربرد ترمینال برق، می‌توان به اتصال دو یا چند سیم به صورت موقت به یکدیگر اشاره کرد. می‌دانید که متصل نمودن سیم‌های ساختمان به قطعات مخصوصی نیاز دارد که بایستی ویژگی‌های مناسب انتقال برق در یک مکان خاص را داشته باشد. از مهمترین ویژگی این قطعات، از دست ندادن استحکام اولیه خود و عبور بدون مشکل جریان برق است.

چسب‌های نواری از قابلیت‌ها و کاربرد‌های مذکور، برخوردار نیستند ولی بسیاری از افراد برای موارد نامربوط نیز از آن‌ها استفاده می‌کنند. دقت داشته باشید که توجه نکردن به نکات ایمنی در زمان اتصال سیم‌های برق، خطرساز است و خطراتی مانند آتش سوزی و برق گرفتگی را به همراه دارد.

به همین دلیل کانکتور برق، بدون اینکه گرم شود به راحتی جریان برق را از خود عبور داده و از بروز حوادث و خطرات بسیاری جلوگیری می‌کند. همچنین این تجهیزات در جنس‌ها و انواع مختلفی، تولید شده و در بازار عرضه می‌شوند. پس فروش هر یک از انواع این محصول به نیاز مصرف‌کننده و کاربرد‌های آن بستگی دارد.

ترمینال برق صنعتی

انواع ترمینال برق صنعتی

ترمینال ابزاری کارا و ساده است که در زمان سیم‌کشی‌ها زیاد استفاده می‌شود؛ در واقع بخش عمده‌ای از اتصالات سیم‌ها با هم و سیم‌ها به دستگاه از طریق ترمینال برق انجام می‌شود.

انواع مختلفی از ترمینال در صنعت و ساختمان استفاده می‌شود و در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها خواهیم پرداخت.

ترمینال برق صنعتی از نوع شاخه‌‌ای

اتصالات عادی سیم‌های برق که در خانه‌های مسکونی به کار می‌رود، نوعی ترمینال صنعتی برق با عنوان ترمینال شاخه‌ای است. نام دیگر این ترمینال‌ها، ترمینال بین راهی است و از آن برای انشعاب‌گیری در خطوط سیم‌کشی استفاده می‌شود. این ترمینال‌ها اتصال را از طریق وسیله‌ای با نام سیم‌گیر پیچی که در بدنه عایق ترمینال قرار گرفته برقرار می‌کنند.

اتصالات شاخه‌ای به صورت موقتی هستند و از ترمینال‌های شاخه‌ای می‌توان به دفعات استفاده کرد. از مزیت‌های اصلی این ترمینال‌ها باز و بسته شدن بسیار آسان سیم از ترمینال است.

از انواع ترمینال‌ها می‌توانیم به لیست زیر اشاره کنیم:

  • ترمینال ریلی
  • ترمینال سرامیکی
  • ترمینال شاخه ای
  • ترمینال آمپلی فایری

هر کدام از مواردی که نام برده شده، مدل‌ها و زیرشاخه‌های متنوعی دارند. البته به عنوان دسته‌بندی دیگری از انواع مدل‌های ریلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ریلی معمولی
  • ریلی فشاری
  • ریلی دو یا چند طبقه
  • ریلی فیوز

ترمینال برق صنعتی از اجزای بسیار پرکاربرد در تابلو‌های برق است. اتصال ترمینال سیم‌ها به صورت ایمن و محکم بسیار ضروری است. در حالت عادی ترمینال‌های سیم‌ها به دو طرف ترمینال وصل می‌شوند و جریان از طریق ترمینال به سیم دیگر انتقال پیدا می‌کند.

ترمینال ریلی معمولی

ترمینال تابلویی ریلی معمولی نوع رایجی از ترمینال‌های ریلی است. این ترمینال برای ایجاد اتصالات برقی بین دو یا چند سیم یا کابل را برقرار می‌کند. برای محکم کردن سیم و کابل به ترمینال از پیچ‌هایی که در دو سر آن قرار دارد، استفاده می‌شود.

ترمینال ریلی ارت 10 رعد

 ترمینال ریلی یک به چند

ترمینال‌های ریلی یک به چند از دو یا چند ترمینال معمولی تشکیل می‌شوند.

ترمینال ریلی از نوع فیوز خور

نوع دیگری از ترمینال‌های صنعتی ترمینال‌های فیوز‌خور هستند در این نوع ترمینال‌ها یک فیوز شیشه‌ای بسیار ظریف کارگذاشته می‌شود. با عبور جریان بیش از اندازه از فیوز، بلافاصله‌ هادی داخل آن داغ شده و می‌سوزد. با سوختن و از بین رفتن این سیم نازک جریان قطع می‌شود. در تمامی جریانات برق آنالوگ بهتر است از این نوع ترمینال فیوز دار استفاده شود. این امر مانع از آسیب دیدن تجهیزات روی مدار می‌شوند.

ترمینال فیوز‌دار از عناصر پرمصرف جانبی است که از یک محفظه ماژولار که بدنه‌ای عایق دارد، تشکیل شده است. این ترمینال دو یا چند سیم را به هم وصل می‌کند. طیف گسترده‌ای از سیستم‌های الکتریکی که به اتصال با ایمنی بالا نیاز دارند، استفاده می‌شود و بیشتر در پروژه‌هایی که نیاز به اتصالات سیمی ایمن و نیمه دائمی دارند کاربردی هستند.

ترمینال پیچی صنعتی

ترمینال‌های ریلی پیچی دارای شیارهایی به شکل رزوه است که این ویژگی باعث بهتر شدن و راحت‌تر شدن اتصالات کابل‌ها می‌شود.

ترمینال سرامیکی

ترمینال‌های برق سرامیکی بیشتر برای چراغ‌های روشنایی استفاده می‌شود.

 ترمینال برق آمپلی فایر

این ترمینال‌ها در ساخت ضبط خودرو استفاده می‌شوند.

کیت ترمینال برق

تعداد شاخه‌های ترمینال برق صنعتی شاخه‌ای به صورت معمول ۱۲ عدد است. این دوازده شاخه به راحتی قابل جدا شدن از هم هستند. ترمینال‌های شاخه‌ای بسته به نوع استفاده و کاربرد عایق‌هایی از جنس پلی‌اتیلن، پی وی سی و همچنین پلی‌آمید دارند.

با گذشت زمان ترمینال‌های شاخه‌ای جای خود را در صنعت و ساختمان به ترمینال‌های پیچی داده‌اند. ترمینال‌های نوع پیچی جدیدتر هستند و نسبت به ترمینال‌های شاخه‌ای مزیت‌های بیشتری دارند.

ترمینال برق صنعتی ریلی

ترمینال‌های ریلی قابلیت اتصال روی ریل در تابلو را دارد. عموماً از این نوع ترمینال‌ها برای انشعاب‌گیری از سیم‌های داخل تابلو استفاده می‌کنند. طراحی این ترمینال‌ها به شکلی است که می‌توان آن‌ها را به سادگی برای نصب در تابلو و انشعاب‌گیری به کار برد.

انواع مختلف ترمینال‌های ریلی

ترمینال‌های ریلی شامل لیست زیر است:

  • ترمینال ارت
  • ترمینال شمش خور
  • ترمینال فشاری
  • ترمینال دو طبقه
  • ترمینال سه طبقه
  • ترمینال فیوز خور
  • ترمینال ریلی از نوع ارت

ترمینال و سیم ارت به نوعی جزو ترمینال‌های ریلی به حساب می‌آید. این نوع ترمینال دارای استاندارد‌های رنگی است و در رنگ‌های زرد و سبز وجود دارد. این ترمینال‌ها از سایر انواع ترمینال قیمت بالاتری دارند.

ترمینال برق صنعتی پیچی

در گذشته برای اتصالات از اتصال مستقیم و چسب برق استفاده می‌شده است. با گذشت زمان این اتصالات جای خود را به اتصالات ترمینالی دادند. وظیفه ترمینال برق ایجاد یک اتصال محکم و ایمن است.

ترمینال پیچی شامل یک عایق استوانه‌ای شیاردار است که ‌هادی در داخل آن قرار می‌گیرد و به شکل شیارهایی از جنس استیل رزوه شده است. این شیار‌ها اصطکاک بین عایق و دست اپراتور را کم می‌کند و باعث راحت پیچ خوردن ترمینال می‌شود. همین مورد باعث تقویت و ایمنی بیشتر اتصال می‌شود.

ترمینال صنعتی پیچی هم قیمت پایین‌تری نسبت به ترمینال شاخه‌ای دارد و هم نصب آن به نسبت راحت‌تر است. این ترمینال‌ها قابلیت اتصال چندین سیم را به هم دارند. همچنین اتصال این ترمینال نیاز به وایرشو ندارد.

ترمینال برق صنعتی

چرا باید از ترمینال برق استفاده نمود

۱-ایمنی بالا

استفاده از ترمینال یا کانکتور در برق کشی به علت کاهش فشار ولتاژ خطر آتش سوزی و برق گرفتگی را کاهش می‌دهد. برای همین ایمنی بالایی ایجاد می‌کند.

۲-اتصال استاندارد

جنس این تومینال‌ها به گونه‌ای است که حرارت بالا را تحمل می‌کنند. فرسودگی و کاهش فشار برق نیز در این ترمینال‌ها بسیار کم است.

۳-با استفاده از ترمینال برق به سادگی می‌توان برای چندین مرتبه محل اتصال سیم‌ها را باز و بسته کرد بدون این که ایرادی پیش بیاید.

۴-از ترمینال برق برای اتصال موقت و یا دائمی سیم می‌توان استفاده نمود. در صورت اتصال دائمی می‌توان بار‌ها این ترمینال برق را باز و بسته نمود و سیم‌ها را تعویض کرد.

۵-از ترمینال برق ریلی برای انشعاب گیری از تابلو برق بدون ایجاد هر نوع خطری می‌توان استفاده نمود و استفاده از ترمینال‌ها شرایط مناسب و ایمنی را برای ما ایجاد می‌کنند.

همان گونه که در بالا گفته شد استفاده از ترمینال برق همیشه به نفع مصرف کننده می‌باشد. استفاده از این گونه تجهیزات ایمنی و سلامت را برای همه به ارمغان خواهد آورد.

جنس ترمینال صنعتی چیست؟

این تجهیزات با استفاده مواد مختلفی مانند پلی اتیلن، فولاد گالوانیزه ترموپلاستیک ها (کلورین، برومین، هالوژن و…) تشکیل می‌شوند.
این مواد ویژگی های منحصر به فردی به این وسیله قدرتمند می‌دهند که باعث عایق بودن، استحکام بالا، مقاوم در برابر ضربه های شدید و… می‌شود.

سخن پایانی

همانطور که خواندید ترمینال ها ویژگی های زیادی دارند که این ویژگی ها باعث می‌شود این وسیله به یکی از پرکاربرد ترین تجهیزات در صنعت تبدیل شود؛ امیدواریم که توانسته باشیم شما را به صورت کامل با این ابزار بسیار قدرتمند آشنا کنیم.