مقالات

تابلو کمپکت چیست و چه مزایایی دارد؟

نصب پست کمپکت

دلیل استفاده از تابلو کمپکت در واقع برای کنترل جریان برق در نقاط مختلف شهر نیاز است تا به وسیله تابلو های کمپکت، شدت ولتاژ را کنترل نماییم. با جایگزینی قطعات الکتریکی قدیمی در تابلو برق ها و زمان بر بودن نصب آنها و همچنین گران بودن زمین مورد استفاده، تابلو کمپکت رواج بسیاری یافته است. برای بررسی بیشتر تا پایان مقاله همراه فرنام الکتریک باشید.

 پست کمپکت چیست؟

پست کمپکت یکی از انواع پست های توزیع برق است که هنگامی که برای ایجاد پست های زمینی، امکان تهیه زمین مناسب وجود نداشته باشد، برای توزیع انرژی الکتریکی در منطقه برای شبکه 20 کیلوولت، از پست کمپکت استفاده می شود و در محیطی باز نصب می گردد.

در حقیقت می توان گفت پست کمپکت به محیطی پیش ساخته گفته می شود که به سادگی قابل حمل بوده و کمترین میزان ساخت و ساز در آن صورت می گیرد.

از طرفی برای نصب و راه اندازه آن نیاز به زمان زیادی نبوده و می توان آن را با ایمنی کامل بهره برداری نمود.

به طور کلی ساختمان پست کمپکت دارای فوندانسیون مناسب به همراه ساختار اسکلت فلزی بوده و
تمامی بدنه و درب ها با پوششی از ورق فلزی، ایجاد می شوند.

این ساختار به همراه تجهیزاتی مانند تابلوی سه سلولی، تابلوی فشار ضعیف، ترانسفورماتور و دیگر لوازم جانبی راه اندازی می شود.

البته می توان این نوع از پست ها را در شکل ساختمانی نیز مشاهده نمود که به جهت تراکمی که در محیط های شهری وجود دارد، عمدتا از پست کمپکت پیش ساخته استفاده می شود.

این نوع از پست های برق را می توان در صنایع سبک و سنگین، نیروگاه های برق و بادی و شبکه های توزیع برق فشار متوسط و ضعیف بکار گرفت. از مزیت های این پست، بهره برداری آسان، کم بودن هزینه ساختمانی، راحتی نصب، امکان نصب در محل های عمومی اشاره نمود.

انواع پست کمپکت

پست کمپکت یا همان سازه‌های پیش ساخته به صورت‌های مختلف برای مکان‌های متفاوت تقسیم‌بندی شده و استفاده می‌شود. پست کمپکت‌هایی که به صورت یکپارچه تغییر ناپذیر ساخته شده باشند به نام پکیج معروف هستند. اگر پست کمپکت‌های ساخته شده دارای اجزای جداگانه و تغییرپذیر باشند ماژولار ‌گفته می‌شود.

از پست کمپکت‌های پکیج معمولاً در مکان‌های خصوصی که نیاز به تغییر سازه نباشد استفاده می‌شود، ولی در پست کمپکت ماژولار از این سازه بیشتر در مکان‌هایی که نیاز به اضافه کردن قطعات به این محصول است، استفاده می‌شود. ارتفاع پست‌ها هم به انواع دیگری از تقسیم‌بندی سازه به شمار می‌رود که عبارت است:

  • یک طبقه
  • دو طبقه
  • نیم طبقه

تابلو کمپکت

تجهیزات و اهمیت تابلو کمپکت چیست؟

تجهیزات:دارا بودن سیستم حمایتی برای اندازه گیری، تنظیم ولتاژ  و ارسال سیگنال.

اهمیت: تابلو های کمپکت به طور معمول کاملاً فشرده تر از مدل های تابلوی قبلی هستند و به اهداف کاهش اندازه می رسند.

با توجه به نیاز به قابلیت اطمینان بیشتر و استفاده بیشتر از پنل های فشرده تر، صاحبان تجهیزات در حال کشف تجهیزات جدید تر هستند که علاوه بر تحقق نیاز اصلی خود، از پیامدهای مهم و مثبت و البته ناخواسته نیز بهره مند شوند.

کاهش مصرف برق در تابلو کمپکت

همه از کاهش مصرف برق شگفت انگیز و عمر طولانی تر توسط لامپ های LED امروزی در مقایسه با لامپ های رشته ای آگاه هستند. همچنین اجزای صفحه دیجیتال مدرن نسبت به مدل های قدیمی تر، همان مزایا را ارائه می دهند.

مصرف برق برای دستگاه های دیجیتال به مراتب کمتر است. اجزای تابلو کمپکت نیز گرمای بسیار کمتری تولید می کنند، که نیاز به خنک کننده های کمکی را کاهش می دهد یا احتمالاً از بین می برد، بهره وری انرژی چیزی است که هر صاحب پنل به آن علاقه دارد.
قابلیت اطمینان بیشتر در تابلو کمپکت

دستگاه های دیجیتال نسبت به اجزای آنالوگ، از نظر عملکردی متراکم تر هستند. به عنوان مثال، یک PLC ایمنی می تواند کار 10 رله ایمنی سنتی را انجام دهد.

یک استارت موتور الکترونیکی می تواند به عنوان مثال شامل کنتاکتور و اضافه بار باشد.

همچنین واضح است که یک PLC با حالت جامد بسیار کمتر از نسخه الکترومکانیکی مستعد شکست است. پس مؤلفه های قابل اطمینان تر منجر به قابلیت اطمینان بیشتر سیستم می شوند.

نصب و نگهداری

داشتن اجزای کمتر موجب نصب ساده تر و نگهداری آسانتر می شود، از آنجا که اجزای کمتری وجود دارد این یک امر به طور طبیعی است که زمان لازم برای نصب کاهش یابد.

بسیاری از دستگاه های مدرن برای جمع آوری یا اتصال از طریق ریل های اتوبوس طراحی شده اند. کاهش تعداد بلوک های ترمینال و اتصالات سیم ها، ده ها و احتمالاً صدها نقطه احتمالی خرابی را از بین می برد.

تابلو کمپکت های ساخته شده با استفاده از اجزای دیجیتال مدرن سبک تر بوده و کار با آن آسان تر در نتیجه هزینه کمتری برای حمل و نقل دارند.

تعمیر و نگهداری این پنل ها به دلیل کم حجم بودن و مؤثر بودن قطعات، ساده تر است و این دستگاه های دیجیتالی معمولاً قابل رؤیت هستند در نتیجه تکنسین ها اغلب می توانند LED ها را بررسی کنند تا مشکلات تجهیزات را ارزیابی و سریع حل کنند.

اندازه کوچکتر قطعات این پنل ها مزایای ناخواسته را به همراه می آورد

به عنوان مثال، تجهیزات صنعتی و فرایند آن معمولاً فضای کافی برای تجهیزات باید داشته باشند.

با این وجود، با توجه به تمام مزایای اضافی حاصل از پنل های متشکل از نسل فعلی دستگاه های دیجیتالی کوچکتر، همه کاربران باید مشخصات پنل های جمع و جور تر را در نظر بگیرند.

کاربرد پست کمپکت پیش ساخته

از پست کمپکت پیش ساخته بیشتر در معابر عمومی مانند پارک ها، ساختمان های تجاری، برج های مسکونی، نیروگاه ها، مجتمع های پتروشیمی، سد سازی، شرکت های تولیدی و صنعتی و شبکه های توزیع برق استفاده می شود.

پست کمپکت پیش ساخته دارای مزایای متعددی است که باعث رشد روزافزون استفاده از آن توسط شرکت ها و سازمان های مختلف شده است. بخشی از این ویژگی ها عبارتند از:

  • حمل و نقل آسان
  • ایمنی و امنیت بالا
  • قابلیت کنترل از راه دور (Remote control)
  • سازگار با محیط زیست
  • ساخت و ساز کم هزینه
  • امکان نصب در محل های عمومی
  • امکان آماده سازی و تحویل در کمترین زمان
  • صرفه جویی هزینه نسبت به خرید زمین در پست آجری یا بتنی

تابلو کمپکت

نکات مهم در طراحی پست کمپکت

برای آنکه محصول و سازه استاندارد طراحی شود افراد باید به نکات مهمی برای تولید و طراحی این محصول دقت کنند. همانگونه که می‌دانید این محصولات و تجهیزات معمولاً در مکان‌های عمومی و قابل دسترسی نصب می‌شوند؛ بنابراین باید ایمنی محصولات تا حد امکان بالا باشد و زیبایی آنها نیز رعایت شده باشد. برای طراحی بدنه و مشخصات ظاهری پست کمپکت باید زیبایی و ابعاد آن در نظر گرفته شود. تجهیزات و قطعات فنی که داخل محفظه قرار داده می‌شود نیز باید به گونه ای طراحی و تعبیه شوند که از یکدیگر مجزا بوده و هیچگونه تماس الکتریکی و جریانی نداشته باشند.

اتاقک محفظه باید دارای تهویه و روشنایی مناسب و مطلوب باشد. ابعاد محفظه باید طوری طراحی شود که جای زیادی را اشغال نکند و به راحتی تمامی تجهیزات عایق‌بندی شده و داخل محفظه جای بگیرند. بدنه پست کمپکت باید گالوانیزه شود و ورق‌های استفاده شده در بدنه این محصول باید از آسیب‌های طبیعی، خوردگی و آتش سوزی ایمن باشند؛ همچنین این محصول باید دارای لامپ هشدار‌دهنده برای مواقع ضروری باشد. اگر تمامی موارد یاد آوری شده رعایت شوند، بهترین محصول تولید شده و تا موقع اتمام پروژه با خیالی راحت می‌توانند از این محصول پیش ساخته استفاده کنید و هیچ گونه خطر و آسیبی متوجه افراد و کارگران نشود.

 نکات مهم کاربردی نصب پست کمپکت

کسانی که نیاز به سازه پست کمپکت دارند برای نصب و نگهداری این محصول پیش ساخته هم باید به نکاتی دقت و توجه کنند.

  • اولین نکته‌ای که در نصب پست کمپکت باید دقت کنید فاصله این سازه از سطح زمین است که باید ۲۰ سانتی‌متر از زمین فاصله داشته باشد. تا هنگام بارندگی و رطوبت به سازه صدمه وارد نشود.
  • پایه‌های این سازه باید از سیمان یا بتن باشند دمای هوای داخل سازه باید در صورت امکان پایین باشد و حداکثر ولتاژ که به سمت پایین انتقال داده می‌شود باید کم باشد.
  • . برخی از وسایل جانبی و اجزا نیاز به تخلیه بار و اتصال به زمین دارند و باید یک کابل عمق هشتاد سانتی‌متر و قطر بیست سانتی‌متر متصل به زمین داشته باشند.
  • برای حفاظت از بدنه سازه باید این محصول دارای ورقهای گالوانیزه باشد. باید یک مجرا در کف فونداسیون سازه برای خروج آب‌های نفوذی و بارندگی وجود داشته باشد تا از جمع شدن آب باران جلوگیری شود و صدمه ای به سازه وارد نشود.