مقالات

انواع کابل کشی و سیم کشی ساختمان

انواع کابل کشی

انواع کابل کشی و سیم کشی ساختمان: در هنگام ساخت ساختمان مراحل مختلفی از ساخت اسکلت و سفت کاری گرفته تا انجام تاسیساتی مانند لوله کشی و برق کشی بایستی طی گردند تا یک بنای کامل با استانداردهای لازم داشته باشیم. یکی از مراحل بسیار مهمی که انجام آن نیازمند تخصص و مهارت بالایی می باشد برق کشی ساختمان می باشد.

با توجه به سر و کار داشتن این حرفه با برق مستقیم، افراد شاغل در این حرفه باید آموزش های مختلفی را فرا گرفته و با استانداردهایی که برای انجام آن وجود دارد آشنایی داشته باشند.

می توان گفت که برق کشی ساختمان به عبور دادن سیم ها و کابل های مختلف از تمام نقاط ساختمان و خارج کردن آن از خروجی هایی مانند لامپ ها و کلید و پریزها گفته می شود.

اما انواع مختلفی از سیم کشی در ساختمان های متفاوت وجود دارد که بسته به نوع بنا هر یک از آنها توسط برقکار ساختمان انجام می گیرد. در این مطلب به معرفی انواع کابل کشی و سیم کشی ساختمان و ویژگی هایی که هر یک دارد پرداخته شده است با فرنام الکتریک همراه باشید.

انواع کابل کشی و سیم کشی ساختمان

به طور کلی، انواع سیم کشی ساختمان متناسب با کاربرد، نوع پروژه و قدمت سازه در دو روش توکار و روکار انجام می پذیرد. در این زمینه باید خاطر نشان نمود که سیم کشی از مراحل اصلی و تعیین کننده برای ساخت و آماده سازی سازه های مسکونی و ساختمانی تلقی می گردد.

سیم کشی روکار ساختمان

در روش سیم کشی روکار کلیه سیم ها و اتصالات از روی سطح دیوار عبور می کنند. به منظور حفظ زیبایی و جذابیت بصری فضا، غالبا در این روش از داکت های مخصوص برای پنهان کردن سیم ها استفاده می شود. برای صرفه جویی در هزینه های سیم کشی و انواع کابل کشی ، سیم کشی توکار از انتخاب های مناسب و کاربردی به شمار می آید.

این نوع از سیم کشی برای ساختمان های قدیمی و دارای قدمت زیاد و محیط های صنعتی و اداری بسیار کاربرد دارد. در این روش سیم ها و اتصالات به علت در معرض دید بودن، به راحتی در دسترس قرار می گیرند. به همین جهت، در مواقع بروز نقص فنی، قابلیت عیب یابی و تشخیص مشکل ایجاد شده به سادگی امکان پذیر می گردد.

انواع کابل کشی

مزایای سیم کشی روکار

  • دسترسی آسان به سیم ها و کابل ها

از مزیت‌های سیستم سیم کشی روکار و یا کابل کشی روکار میشه به قابل دسترس بودن هادی‌ ها اشاره کرد. این قابل دسترس بودن به ما این اجازه رو میده که بتونیم مسیرها رو راحت تشخیص بدیم و اگر سیم و یا کابلی قطع شد بلافاصله و خیلی راحت اونو تعویض کنیم.

  • امکان اضافه کردن یا کاستن سیم به راحتی

یکی دیگه از مزیت‌هایی که روش سیم کشی روکار داره اینه که ما اگه بخواییم مصرف‌ کننده‌ ی جدیدی به سیستم اضافه کنیم دیگه نیازی نیست که تخریبی انجام بدیم و با کار گذاشتن یک حائل مناسب میتونیم سیم و یا کابلمون رو از مبدا تا مقصد هدایت کنیم.

معایب سیم کشی روکار

  • پر خطر بودن سیم کشی روکار

از معایب سیستم سیم کشی روکار و یا کابل کشی روکار میشه به پر خطر بودن این روش اشاره داشت. چون سیم ها و کابل ها در دسترس هستن، ممکنه هرگونه تماس با این هادی‌ها موجب برق گرفتگی و یا اتصالی‌ بشه که جبران‌ ناپذیر باشه.

  • نازیبا بودن

در معرض دید بودن حائل ها در روش سیم کشی روکار ممکنه به زیبایی محیط آسیب بزنه و منظره‌ی خوشایندی نداشته باشه.

سیم کشی توکار ساختمان

از دیگر انواع سیم کشی ساختمان می توان به سیم کشی توکار، اشاره نمود. در این روش تمامی سیم ها و اتصالات داخل مجراهای مخصوص و درون دیوار قرار گرفته یا از زیر گچ یا سیمان عبور می کنند. این روش سیم‌کشی به علت انعطاف پذیری بالا، برای سازه ها و پروژه های دارای کاربری مختلف، مناسب و مفید می باشد.

در سیم کشی توکار، بدون محدودیت می توان از سیم های معمولی یا سیم ها و اتصالات مقاوم چندلایه استفاده به عمل آورد. بر همین اساس، روش سیم کشی توکار از شیوه های رایج و متداول برای انجام عملیات سیم‌کشی در بسیاری از پروژه ها اعم از اداری، تجاری، تفریحی و مسکونی به شمار می رود. علاوه بر این، در سیم‌کشی توکار ضمن رعایت ایمنی سازه، زیبایی و جذابیت بصری ساختمان نیز حفظ می شود.

انواع کابل کشی توکار

با توجه به این که امروزه روش سیم کشی توکار در اکثر ساختمان ها اجرا می شود، روش های متعددی برای این نوع از سیم کشی وجود دارد که نیاز است تا برقکار ساختمان با توجه به نوع ساختمان و بودجه ای که در نظر گرفته شده است بهترین روش را برای انجام سیم کشی انتخاب نماید. امنیت حفاظتی ساختمانی که قرار است برق کشی گردد امنیت بسیاری داشته و با توجه به موقعیت محلی و دیگر موارد نوع سیم کشی توکار انتخاب می گردد.

روش های مختلف سیم کشی توکار در ادامه ذکر شده است:

  • سیم کشی با جعبه تقسیم: در سال های گذشته این روش بسیار مورد استفاده قرار می گرفت و در آن سیم کشی در قسمت بالایی دیوار اجرا می گردد و از طریق یک مجرای مخصوص به شکل افقی عبور داده می شود. یک جعبه تقسیم در نقاط مشخص شده که استاندارد آن 30 سانتی متری کلید و پریزها می باشد بر روی دیوار نصب شده و انشعابات مختلف درون این جعبه تقسیم صورت می گیرد.

جعبه تقسیم در جنس های مختلفی مانند پلاستیک، فلز، گالوانیزه، آلومینیوم و استیل وجود دارد و بسته به شرایط می توان هر یک را مورد استفاده قرار داد. نکات مختلفی را در هنگام استفاده از جعبه تقسیم باید مد نظر قرار داد و آنها را رعایت نمود. سیم هایی که درون جعبه تقسیم قرار می گیرند نباید لخت باشند و نیاز است تا اتصالات خارجی به وسیله سوکت مهار گردد.

چیدمان سیم ها درون جعبه تقسیم باید کاملا مرتب و مشخص باشند تا در هنگام به وجود آمدن مشکل با باز کردن این جعبه های تقسیم بتوان به مشکل به وجود آمده پی برد. البته امروزه تجهیزات مربوط به برق کشی و سیم کشی ساختمان توسعه زیادی پیدا کرده است و روش سیم کشی با جعبه تقسیم کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.

  • سیم کشی توکار با استفاده از جعبه کلید و پریز: روش دیگری که در سیم کشی توکار مورد استفاده قرار می گیرد استفاده از جعبه کلید و پریز می باشد. در ابزار فروشی ها وسایلی به نام قوطی کلید و پریز وجود دارد که به جای استفاده از جعبه تقسیم از این قوطی ها جهت سیم کشی استفاده می گردد.

در دیواری که قرار است کلید و پریز نصب گردد مقداری از دیوار به سمت داخل کنده می شود تا فضای جعبه کلید که فضای اندکی می باشد کمی گسترش یافته و امکان انشعاب سیم ها از درون آن وجود داشته باشد. این نوع از سیم کشی توکار طرفداران بسیاری داشته و امروزه در اکثر ساختمان ها از این روش برای سیم کشی استفاده می شود.

از مزایای این روش به زیبایی و ایمنی بالا می توان اشاره کرد، علاوه بر آن در صورت به وجود آمدن مشکلی در برق ساختمان می توان تنها کلید و پریز را به راحتی باز کرده و از آنجا به انشعابات و سیم های مختلف دسترسی پیدا کرد. نکته ای که در این روش باید به آن توجه نمود مقدار عمق جعبه کلید می باشد که دارای استانداردهای مشخصی بوده و باید بر طبق این استانداردها توسط برقکار انجام گیرد.

  • سیم کشی توکار با استفاده از جعبه فیوز: این روش نسبت به دو روش گفته شده نیاز به هزینه بیشتری داشته اما از مزایای بیشتری نیز برخوردار می باشد. در این روش از یک جعبه فیوز استفاده می شود و در آن تقسیم بندی های متفاوتی که برای مکان های مختلف ساختمان وجود دارد به صورت جداگانه آورده می شود.

استفاده از این روش باعث می شود تا در صورتی که در هر یک از نقاط ساختمان مشکلی به وجود آید بتوان در فیوز برق مستقیما به سراغ سیم کشی همان منطقه رفت و عیب یابی بسیار راحت تر صورت می گیرد. نصب جعبه فیوز در ساختمان باید در مکانی صورت گیرد که در آن آوردن لوله های مختلف جهت سیم کشی به محل تابلوی مرکزی امکان پذیر باشد.

راهروها و مکان های این چنینی محل مناسبی برای نصب جعبه فیوز می باشند. به دلیل این که در این روش برای هر قسمت از ساختمان باید سیم کشی به صورت مجزا انجام گیرد، نیاز به سیم ها و تجهیزات بیشتری بوده و به تبع آن هزینه های بیشتری را در پی خواهد داشت.

نکته ای که برای سیم کشی ساختمان به هر روشی باید در نظر داشت این است که استانداردها باید به صورت دقیق و کامل اجرا شده و این کار حتما به دست یک فرد متخصص انجام گیرد؛ چرا که انجام سیم کشی و انواع کابل کشی توسط فرد مبتدی می تواند خسارات جانی و مالی جبران ناپذیری را برای افراد به دنبال داشته باشد.

انواع کابل کشی

برق کشی ساختمان بدون سیم

سیم کشی ساختمان بدون سیم، به معنای استفاده از فناوری بی‌ سیم برای منتقل کردن برق در ساختمان است. این فناوری بر اساس اصول جریان الکتریکی بی‌ سیم کار می‌ کند و می‌ تواند به طور کامل بستر مناسبی را برای اتصال تجهیزات الکتریکی فراهم کند.

مزایا و فواید انواع کابل کشی بدون سیم ساختمان

  • یکی از مزیت‌ های برق کشی ساختمان بدون سیم، امکان نصب و استفاده آسان است.
  • با این فناوری، نیازی به نصب کابل‌ های برق به صورت زیر زمینی یا روی دیوار نیست. به جای آن، می‌ توانید تجهیزات الکتریکی را به شبکه بی‌ سیم متصل کنید و به راحتی آن‌ ها را جابجا کنید یا جایگزین کنید.
  • علاوه بر این، برق کشی ساختمان بدون سیم امکان سفارشی سازی بیشتری را نیز به شما می‌ دهد.
  • در حالت بی‌ سیم، می‌ توانید تجهیزات را بسته به نیازها و سلیقه‌ های خود بچینید و تنظیمات مورد نظر را اعمال کنید. به عنوان مثال، می‌ توانید نورپردازی را با استفاده از یک نرم‌ افزار کنترل کنید و تغییرات را به سادگی انجام دهید.
  • همچنین، یکی از مهم‌ ترین عوامل این فناوری، ایمنی بالا است. با برق کشی بدون سیم، خطرات مربوط به شوک الکتریکی و حوادث برقراری ارتباط بین کابل ها بسیار کاهش می یابد.
  • همچنین، جریان برق بی‌ سیم در ساختمان به طور اتوماتیک قطع خواهد شد در صورت حوادثی مانند آتش سوزی یا شورش الکتریکی.