مقالات

راهنمای خرید سه راهی برق

خرید سه راهی برق

با گسترش لوازم الکترونیک و دیجیتال دیگر داشتن یک پریز برق ساده روی دیوار برای تامین برق این دستگاه ها کافی نیست و به جای آن باید از چند راهی برقی استفاده نمود که پریزهای زیاد و کابل نسبتا طولانی داشته باشند.  اگر برای خرید چند راهی برق به یک فروشگاه لوازم الکتریکی مراجعه کنید قطعا فروشنده انواع مختلفی از چندراهی ها را به شما معرفی خواهد کرد و با گفتن چند مورد از مزایای هر کدام سعی در ترغیب کردن شما برای خرید آنها خواهد نمود.

اما به راستی یک چند راهی برق خوب چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟ فرق چند راهی با محافظ ولتاژ چیست و اصلا مهم است که چه نوعی از چند راهی را برای خانه خود انتخاب کنید؟ برای پاسخ به این سوالات پیشنهاد می کنیم تا انتها مقاله همراه فرنام الکتریک باشید.

سه راهی برق چیست؟

احتمالاً ایده اصلی ساخت این وسیله، به علت کمبود پریز یا دسترسی سخت به پریزها در یک اتاق بوده است. کنار تلویزیون یا کامپیوترها معمولاً یک پریز بیشتر در نظر گرفته نشده است، در صورتی که سیستم صوتی و تصویری خانگی علاوه بر تلویزیون شامل وسایل دیگری مانند آنتن‌های دیجیتال، دستگاه‌های گیرنده و… نیز می‌شود. در چنین شرایطی حتماً باید از سه راهی برق و چندراهی استفاده کرد تا بتوانیم تمامی این وسایل را به طور همزمان استفاده کنیم. البته شرایط گاهی پیچیده‌تر نیز می‌گردد، به طور مثال وضعیتی که پریز در موقعیت دوری از وسیله برقی قرار گرفته است و امکان دسترسی آسان به آن فراهم نیست، تنها با یک سه راهی مناسب می‌توان مشکل را حل کرد.

دو مثال بالا نشان می‌دهد که اهداف استفاده همواره یکسان نیست و در نتیجه طراحی آن نیز متناسب با کاربرد تغییر می‌کند. گاهی تنها مشکل ما فاصله تا پریز است که در این حالت یک محصول با تعداد خانه‌های کم نیز کار ما را راه می‌اندازد، اما وقتی می‌خواهیم چند وسیله را با هم استفاده کنیم، نیاز به یک چندراهی داریم که تعداد پریزهای آن زیاد باشد.

سه راهی برق چه کاربردی دارد؟

با توجه به بالا بودن قیمت وسایل برقی و اهمیت آن‌ها بهتر است به‌منظور رفع مشکلات مطرح شده، به‌جای سه راهی ساده از محافظ برق استفاده کنید که علاوه بر امکان استفاده همزمان چند وسیله، از ورود ولتاژ بالا و غیرایمن به آن‌ها جلوگیری کنید.

در مجموع کاربردهای سه راهی برق عبارتند از:

  • امکان استفاده همزمان از سه یا چند وسیله در یک نقطه از ساختمان
  • رفع مشکل کوتاهی سیم در بعضی از وسایل برقی و فراهم کردن زمینه اتصال آن‌ها به پریز برق
  • محافظت از وسایل برقی در برابر نوسانات جریان برق با استفاده از محافظ‌های چند راهی
  • قابلیت اتصال USB در بعضی از مدل‌های سه راهی

ویژگی های سه راهی سیم سیار و چند راهی برق چیست؟

1_ امکان استفاده ی همزمان دو یا چند وسیله ی برقی در یک محیط و افزایش انشعاب پریز برق

2_ رفع مشکل کوتاهی کابل برق دستگاه های الکتریکی و دسترسی آسان تر آن ها جهت اتصال به برق

3_ امکان استفاده از خانه های چند راهی برق به عنوان تبدیل و کنار رفتن تبدیل دوشاخه برق جهت کمتر شدن هزینه ها و ایمنی بیشتر (در مدل های چند راهی تبدیل دار)

4_ امکان استفاده از پورت یو اس بی و برق 12 ولت (در مدل های یو اس بی دار)

5_ محافظت لوازم برق در برابر نوسانات ناگهانی جریان برق (این قابلیت برای محافظ ولتاژ برق به عنوان یک رابط و چند راهی برق است)

تفاوت بین سیم سیار و رابط برق و انواع سه راهی و چند راهی برق

به لحاظ تفاوت کارایی سه راهی های برق، همگی یک عمل را انجام می دهند. اما به طور کلی در شکل ظاهری، تعداد پریز های برق و خانه های آن، نوع ساده و ارت دار بودن سه راهی ها، متراژ کابل، سیم دار یا بی سیم بودن چند راهی برق، داشتن کلید و یا فاقد کلید بودن آن ها جهت خاموش و روشن کردن، علاوه بر پریز برق داشتن تبدیل یا پورت یو اس بی و… می باشد که چند راهی های برق را از هم تفکیک می کند.

راهنمای خرید چند راهی برق مناسب

معمولا اکثر افراد در هنگام انتخاب یک چندراهی برق به قیمت، تعداد پریز و طول کابل آن دقت می کنند و به سایر فاکتورهای دیگر توجه نمی کنند، در حالی که عواملی دیگری نیز هستند که باعث افزایش کارایی و دوام یک چند راهی خواهد شد. بنابراین در این بخش می خواهیم عوامل مهمی که در یک چند راهی برق وجود دارند را برای شما بر شمریم تا یک محصول خوب و با دوام برای خودتان تهیه کنید.

چند راهی یا محافظ برق؟

تفاوت یک چند راهی با محافظ در این است که محافظ برق یک محافظ ولتاژ دارد که در صورت نوسان برق، جریان برق را به صورت خودکار قطع می کند تا از آسیب رسیدن به دستگاه های برقی جلوگیری کند. از طرفی چند راهی این محافظ ولتاژ را ندارد و مقاومت چندانی در برابر نوسانات شدید برقی ندارد. معمولا از محافظ برق برای انواع لوازم برقی گران قیمت مانند تلویزیون، کامپیوتر، یخچال و لباسشویی استفاده می کنند و برای سایر لوازم برقی خانگی و اداری از چند راهی برق استفاده می کنند.

تعداد پریز ها

یکی از مهم ترین فاکتورها در خرید چند راهی تعداد پریزهای تعبیه شده روی آن است. چند راهی ها معمولا حداقل دارای سه پریز به بالا هستند و بسته به نیاز شما باید چند راهی با تعداد پریز مورد نیاز خودتان را تهیه کنید. به عنوان مثال اگر شما در در اتاق یا آشپزخانه خود لوازم برقی زیادی دارید، باید یک چند راهی 4 یا 6 خانه تهیه کنید تا با کمبود پریز مواجه نشوید. در ضمن بهتر است یک چند راهی با تعداد خانه های بیش از نیاز خود تهیه کنید تا در صورت اضافه شدن وسایل برقی جدید با کمبود پریز برق روی چند راهی مواجه نشوید.

نوع و جنس مغزی

این مورد کمی تخصصی است و افراد عادی معمولا اطلاعی راجع به آن ندارند اما در عین حال در کیفیت و دوام چند راهی تاثیر زیادی دارد. در چند راهی ها عموما از دو نوع مغزی پریز پلی آمید و سرامیکی استفاده می کنند که مغزی سرامیکی کیفیت ساخت بالاتری دارند و طبعا قیمت بیشتری نیز نسبت به پلی آمید دارد. حالا چگونه بفهمیم که مغزی پریز یک چند راهی از چه نوعی است؟ برای این موضوع معمولا برندهای معتبر و معروف روی جعبه چند راهی نوع مغزی پریز را ذکر می کنند و یا می توانید از فروشندگان لوازم الکتریکی سوال بپرسید.

مورد بعدی که یک مزیت جداگانه حساب می شود، ارت دار بودن پریز ها است که در برخی از چند راهی ها وجود دارد و معمولا چند راهی های ارت دار قیمت بالاتری نسبت مدل های بدون ارت دارند.  ارت دو قطعه فلزی است که در طرفین پریز قرار می گیرد و در صورت اتصال سیم فاز به بدنه چند راهی و نشتی جریان باعث جلوگیری از سوختن و خرابی سیم کشی و چند راهی می شود.

طول کابل

عموما چند راهی های برقی با سیم برای جبران فاصله بین پریز خانه و لوازم برقی استفاده می شوند و تقریبا هر مدل از یک چند راهی در چند مدل با طول سیم متفاوت تولید می شود. معمولا متداول ترین متراژ چندراهی برق ها 1/5، 3 و 5 متری هستند که چند راهی های با کابل 1.5 متری برای فواصل کوتاه و مدل های 5 متری و بیشتر برای فواصل طولانی تر مورد استفاده قرار می گیرند. در هنگام انتخاب یک چند راهی حتما به کیفیت و جنس کابل دقت کنید که کابل نامرغوبی در چند راهی استفاده نشده باشد. زیرا کابل بی کیفیت با گذر زمان دچار فرسودگی شده و باعث ایجاد آتش سوزی و برق گرفتگی می شود.

توان قابل پشتیبانی

یک نکته ای که اکثر افراد به آن دقت نمی کنند، توان قابل پشتیبانی یک چندراهی برق است که روی جعبه یا بدنه آن نوشته شده است و نشان دهنده حداکثر توان قابل پشتیبانی چندراهی برای دستگاه های متصل به آن است. باید دقت داشته باشید که عدد نوشته شده حداکثر توانی است که یک چند راهی می تواند تحمل کند و اگر مجموع توان دستگاه های متصل به آن توانی بیش از حد را درخواست کنند، ممکن است باعث آسیب دیدن و سوختن چندراهی برق شود.

قیمت

شاید از نظر اکثر مردم قیمت باید اولین عاملی می بود که در این راهنمای خرید ذکر می شد ولی توصیه می کنیم که حداقل در زمینه وسایل و لوازم برقی قیمت را بر سایر عوامل و امکانات مهم دیگر ترجیح ندهید. زیرا در این نوع محصولات کارایی و کیفیت آنها خیلی مهم است و یک چند راهی بی کیفیت می تواند به مراتب خسارات زیادی از قبیل خرابی دستگاه های متصل به آن و حتی آتش سوزی را به وجود آورد. به همین دلیل بهتر است از یک برند معتبر و با کیفیت ساخت خوب و مرغوب تهیه کنید تا خیالتان از بابت کارایی و دوام آن راحت شود.

انواع سه راهی برق

ساده: این مدل فاقد کلید است و حتی ارت نیز ندارد و در نتیجه امنیت کمی دارد و ارزان قیمت است. از این محصول برای کارهای دم دستی استفاده کنید.

دو شاخه: مدل بدون سیم یا دو شاخه، مستقیماً وارد پریز دیوار می‌شود و تعداد پریزها را افزایش می‌دهد. این مدل به خصوص برای وسایل پرمصرف اصلاً توصیه نمی‌شود.

ارت دار: پریزهای این مدل دارای اتصال زمین یا سیم ارت هستند و از سطح امنیت بالاتری برخوردارند.

قرقره‌ای یا جمع شو: چندراهی‌های جمع شو، معمولاً طول کابلی بیش از چند متر (10-15-20) دارند و برای تعمیرکاران و افرادی که کار فنی انجام می‌دهند، بهترین انتخاب هستند. زیرا سیم دور قرقره جمع می‌شود و در جعبه ابزار بی‌نظمی ایجاد نمی‌کند.

صنعتی: سه راهی صنعتی، مخصوص تجهیزات نعتی و شرایطی است که سطح ولتاژ و جریان بالاتر از مصارف خانگی است. در تولید این وسایل از مواد اولیه قوی‌تری استفاده می‌شود و با نام کرال در بازار معروف هستند.