مقالات

آشنایی با انواع ساعت فرمان و تنظیمات آن

انواع ساعت فرمان

با گسترش علم و فناوری، هر روزه نیاز به مدیریت زمان و زمان بندی در جهت کنترل مصرف کننده، بیشتر به چشم می‌خورد. یکی از تجهیزات مهم در این زمینه تایمر دیجیتال هوشمند یا ساعت فرمان می‌باشد. در این مقاله به شرح انواع ساعت فرمان و تنظیمات آن می‌پردازیم با فرنام الکتریک همراه باشید.

ساعت فرمان چیست؟

ساعت فرمان یا تایمر دیجیتال هوشمند دستگاهی است که در ساعت مشخص و مورد نظر کاربر فرمان را به خروجی ارسال می‌نماید و خروجی را فعال می‌نماید. این فرمان به صورت قطع و وصل جریان برق از طریق رله (خروجی) امکان پذیر بوده که منجر به روشن یا خاموش شدن دستگاه مصرف کننده می‌شود. در ادامه به انواع ساعت فرمان از جنبه های متفاوت پرداخته می‌شود.

بررسی عملکرد ساعت فرمان

معمولا این ساعت‌ها یک فرمان خروجی با برنامه‌های مختلف دارند. هر کدام از این برنامه‌ها، دارای زمان روشن یا خاموش کردن در دوره‌های خاصی هستند. در همه حالت‌ها ساعت، دقیقه و ثانیه به صورت ثابت قابل تنظیم خواهد بود. تنظیم ساعت فرمان بر اساس برنامه‌های مختلف صورت می‌گیرد.

دسته بندی انواع ساعت فرمان از جنبه‌های مختلف

  1. بر اساس نحوه‌ی تنظیمات
  2. از نظر زمان‌بندی
  3. بر اساس تعداد خروجی
  4. از نظر کاربرد

انواع ساعت فرمان بر اساس نحوه‌ی تنظیمات

انواع ساعت فرمان از نظر نحوه‌ی تنظیمات به شرح زیر می‌باشند:

  •  آنالوگ یا مکانیکی
  • دیجیتال
  • تنظیم از طریق تلفن همراه

ساعت‌های فرمان آنالوگ

این تایمرها هم در انواع ساعتی، روزانه و هفتگی قابل استفاده هستند. از این تایمرها برای روشن یا خاموش کردن قسمتی از مدار در زمان‌های معینی بهره می‌برند. درواقع ساعت‌های فرمان آنالوگ با استفاده از یک یا چند پلاتین این کار را انجام می‌دهند. همچنین این ساعت‌ها از باتری معمولی تغذیه می‌کنند.

از نظر شیوه کار شباهت زیادی به ساعت‌های دیواری معمولی دارند. برای تنظیم این ساعت‌ها هم از صفحه گردان روی تایمر استفاده می‌کنند. البته نوع تنظیم باتوجه به کمپانی ارائه‌کننده ساعت، ممکن است متفاوت باشد. به همین دلیل حتما باید به دفترچه راهنما و دستورالعمل‌های آن مراجعه کنید.

ساعت فرمان دیجیتال

در این نوع تایمر کاربر می‌تواند به کمک چند دکمه و یک صفحه ی نمایشگر تنظیمات را به میکروپروسسور انتقال دهد. میکروپروسسور هم بر اساس تنظیمات دریافت شده محاسبات زمان و مکان را انجام می‌دهد. در این مرحله فرامین خواسته شده به خروجی ها که در ساعت‌فرمان دیجیتال به صورت رله است، داده می‌شود.

انواع ساعت فرمان

انواع ساعت فرمان براساس نوع زمان­بندی

از نظر زمان­‌بندی ساعت‌­های فرمان به دسته­­‌های زیر تقسیم می‌­شوند:

  • ساعت فرمان روزانه
  • ساعت فرمان خورشیدی (نجومی)
  • ساعت فرمان هفتگی
  • ساعت فرمان ماهیاته
  • ساعت فرمان سالیانه

ساعت فرمان روزانه:

این تایمر به این صورت عمل می­‌کند که هر روز براساس زمان­‌هایی خاص که کاربر آنها را مشخص می‌­نماید، روشن شده و مصرف‌کننده­ایی که به ساعت فرمان متصل شده را قطع یا وصل می­‌کند.

ساعت فرمان خورشیدی:

این ساعت فرمان نیز براساس حرکت خورشید در طول روز و نزدیک به زمین تعریف می‌­شود. در این سیستم، روز از طلوع تا غروب خورشید در نظر گرفته شده و شامل 24 ساعت است. از این ساعت فرمان برای فعالیت‌­های نجومی و فضایی می­‌توان استفاده کرد..

ساعت فرمان هفتگی:

برنامه ریزی در این ساعت فرمان به صورت هفتگی انجام شده و هفته نیز به صورت 7 روز تعریف می‌­شود. در این نوع تايمر نیز هر روز مجموعه‌اي از وظایف خاص و زمان­هایی مشخص تعریف مي­گردد. برای نمونه می‌­توان از آن برای برنامه‌ریزی کاری، تحصیلی و حتي فعالیت­هایی چون ورزش نيز استفاده نمود. محاسبات ساعت و زمان در این ساعت فرمان براساس کشور و منطقه­‌هاي جغرافيايي گوناگون، مختلف است. اما در هر حال کاربر می­‌تواند عملکرد مورد نظر خود را براساس زمانبندی دلخواه انجام دهد.

ساعت فرمان ماهیانه:

مدیریت و برنامه‌­ریزی در این ساعت فرمان به شکل ماهانه انجام شده و ماه به صورت 30 یا 31 روز در نظر گرفته می­‌شود. هر روز یک واحد زمانی است، در این ساعت‌­ها نیز می­‌توان وظایفي خاص و زماني مشخص را تعریف کرد. این ساعت برای پروژه‌­های بزرگ و کوچک قابل استفاده است. این تايمرها نیز بسته به منطقه جغرافیایی طرز محاسبات متفاوتی دارند.

در این مدل از ساعت­ها می‌­توان مشخص کرد که در چه روزهایی از ماه و در چه ساعتی از شبانه‌روز، یک مصرف‌کننده خاموش و یا روشن شود. يکي از کاربردهاي اين نوع تايمر استفاده از آن برخی از فرآیندها مربوط به مراکز تجاری بزرگ و کوچک است که در روزهایی خاص انجام مي‌­گيرد، برای نمونه نیاز است که در روزهای زوج و یا چند روز در ماه کلیدهای خاصی قطع و وصل شوند. در زمینه های مختلف مانند صنایع کشاورزی، دامداری و صنعت ممکن است این ساعت فرمان مي­تواند بسيار مفيد باشد.

ساعت فرمان سالیانه:

در صورتی که نیاز باشد تا در روزهایی خاص از سال مصرف‌کننده الکتریکی قطع و یا وصل شود، مانند مراسمات مذهبی و غیره می­توان از این دستگاه استفاده کرد. یک نمونه دیگر در شهرداری­‌ها نیاز است در روزهایی خاص چراغ برخی از مکان ها تغيير رنگ داشته باشد، استفاده از ساعت فرمان سالیانه انتخاب مناسبی در اين موارد است. همانطور که مشخص است این تایمر در روزهایی مشخص از سال براساس تنظیمات کاربر، مصرف‌کننده مورد نظر را قطع و وصل خواهد کرد. نکته بسيار مهم در مورد این تایمر این است که باید به ماه‌های قمری، شمسی توجه کرد.

انواع ساعت فرمان از نظر کارکرد چیست؟

در تقسیم‌بندی دیگری، ساعت‌های فرمان را براساس ولتاژ ورودی و آمپراژ خروجی مورد بررسی قرار می‌دهند که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم.

ساعت با ولتاژ ورودی AC

معمولا ولتاژ ورودی در این ساعت‌ها متغیر است. بازه این تغییر از 210 تا 230 ولت بوده و در برخی محصولات از 95 تا 260 ولت هم می‌رسد.

ساعت با ولتاژ ورودی DC

این نوع ساعت‌ها هم دارای دو بازه ولتاژی متفاوت هستند. برخی از تغذیه‌ها بین 40 تا 60 ولت و برخی دیگر بین 12 تا 40 ولت هستند.

انواع ساعت فرمان از نظر تعداد خروجی‌ چیست؟

این نوع ساعت‌ها هم در تقسیم‌بندی خود به 3 مورد زیر تقسیم می‌شوند:

  • ساعت تک رله
  • ساعت دو رله
  • ساعت چهار رله و بیشتر

انواع ساعت فرمان از نظر کارکرد چیست؟

در تقسیم‌بندی دیگری، ساعت‌های فرمان را براساس ولتاژ ورودی و آمپراژ خروجی مورد بررسی قرار می‌دهند که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم.

انواع ساعت فرمان

ساعت با ولتاژ ورودی AC

معمولا ولتاژ ورودی در این ساعت‌ها متغیر است. بازه این تغییر از 210 تا 230 ولت بوده و در برخی محصولات از 95 تا 260 ولت هم می‌رسد.

ساعت با ولتاژ ورودی DC

این نوع ساعت‌ها هم دارای دو بازه ولتاژی متفاوت هستند. برخی از تغذیه‌ها بین 40 تا 60 ولت و برخی دیگر بین 12 تا 40 ولت هستند.

قيمت انواع ساعت فرمان

قیمت این محصول به مواردی مانند برند، مدل، مشخصات، نوع عملکرد و کیفیت آن بستگی دارد. در بازار، برندهاي مختلفي اين محصول را توليد کرده اند که با جستجو در بازار مي‌­توانيد برند و مدل مورد نظر خود را تهيه کنيد. در خارج از کشور مي­توان يک ساعت فرمان ساده را با قيمتي حدودا 20 دلار و حتي کمتر تهيه کرد. ضمن اين هر چه ميزان طراحي و پيشرفته بودن اين تايمر بيشتر مي­‌شود، قيمت آن نيز متعاقبا افزايش پيدا مي‌­کند.

سیم بندی ساعت فرمان شیوا امواج

برای سیم‌بندی، ابتدا دستگاه را با استفاده از ریل مینیاتوری روی محل مورد نظر نصب می‌کنیم. در ادامه یک سیم فاز و یک سیم نول را به ترمینال‌های تغذیه وصل می‌کنیم. تایمر دارای سه ترمینال برای کنتاکت باز و بسته می‌باشد. ترمینال 18 برای کنتاکت باز و ترمینال  16 برای کنتاکت بسته می‌باشد.

ترمینال 15 نیز سر مشترک هر دو کنتاکت است. از سیم فاز یک انشعاب برای ترمینال مشترک 15 می‌گیریم. حال برای فعال‌سازی یا غیرفعال سازی مصرف‌کننده می‌توانیم یک انشعاب از نول گرفته، یک سیم از ترمینال 18 برای فعال کردن مصرف‌کننده در زمان تنظیم شده و یا یک سیم از ترمینال 16 برای غیرفعال کردن مصرف‌کننده در زمان تنظیم شده، به آن متصل کنیم.

سخن آخر

در این مقاله به معرفی ساعت فرمان‌ها، دسته‌بندی و نحوه عملکرد آنها پرداختیم. مجموعه فرنام الکتریک ارائه دهنه انواع تایمرهای شیوا امواج بوده که آنها را همراه با ضمانت تعویض یا تعمیر در اختیار مشتریان گرامی قرار می‌دهد. برای رویت محصولات تایمر می‌توانید از بخش محصولات زمان و روشنایی آنها را مشاهده و قیمت‌ها را مقایسه کنید. در صورت وجود هرگونه ابهام و سؤال می‌توانید با ما در تماس باشید.